علائم واریس پا چیست؟ / درمان های خانگی

Shabnam Khesal
واریس هنگامی که رگ های فرد متورم و بزرگ می شوند، رخ می دهد. در برخی از افراد باعث درد و ناراحتی هم می شوند. طیف گسترده ای از درمان های خانگی ممکن است به کاهش ظاهر و درد رگ های واریسی کمک کند. حدود20 درصد بزرگسالان در برخی موارد واریس را تجربه می کنند. چندین روش درمانی پزشکی برای این بیماری وجود دارد هرچند شاید فرد بخواهد برای تسکین علائم خود از داروهای خانگی طبیعی استفاده کند. به گزارش هلث لاین، در این مقاله چند روش طبیعی برای درمان واریس در خانه را بررسی می کنیم.
واریس هنگامی که رگ های فرد متورم و بزرگ می شوند، رخ می دهد. در برخی از افراد باعث درد و ناراحتی هم می شوند. طیف گسترده ای از درمان های خانگی ممکن است به کاهش ظاهر و درد رگ های واریسی کمک کند. حدود20 درصد بزرگسالان در برخی موارد واریس را تجربه می کنند. چندین روش درمانی پزشکی برای این بیماری وجود دارد هرچند شاید فرد بخواهد برای تسکین علائم خود از داروهای خانگی طبیعی استفاده کند. به گزارش هلث لاین، در این مقاله چند روش طبیعی برای درمان واریس در خانه را بررسی می کنیم.

واریس چیست؟

هنگامی که دریچه های کوچک وریدها ضعیف می شوند رگ های واریسی ایجاد می شوند. این دریچه ها به طور معمول جریان خون به عقب از طریق رگ ها را متوقف می کنند و هنگامی که آسیب ببینند خون در رگ ها جمع می شود. این امر باعث پیچ خوردگی و تورم رگ ها می شود که بسیار هم رایج است. رگ های واریسی به دلیل ظاهر آبی تیره یا بنفش قابل مشاهده هستند، همچنین اغلب از زیر پوست بیرون می زنند. علائم دیگر واریس عبارتند از:
احساس سوزش یا ضربان در پاها
ناراحتی در پاها که احساس سنگینی یا درد دارند
گرفتگی عضلانی که در شب بیشتر قابل توجه است
تورم پا و مچ پا
پوست خشک یا خارش دار که روی رگ واریس نازک تر به نظر می رسد

درمان های خانگی برای واریس

اگر فردی واریس داشته باشد می تواند درمان های خانگی زیر را برای کمک به مدیریت بیماری و بهبود علائم امتحان کند:
ورزش
ورزش باعث گردش خون بهتر و منظم در پاها می شود که به فشار دادن و حرکت خون جمع شده در رگ ها کمک می کند، همچنین ورزش به کاهش فشار خون فرد که یکی دیگر از عوامل موثر در بروز واریس است، کمک می کند. تمرین های کم ضربه باعث می شوند عضلات ساق پا بدون فشار زیاد کار کنند. تمرینات موثر و کم تاثیر عبارتند از:
شنا
پیاده روی
دوچرخه سواري
یوگا

جوراب واریس

جوراب واریس در اغلب داروخانه ها موجود است و می تواند با فشار آوردن به پاها به شما کمک کند. جوراب واریس با کمک به عضلات و رگ ها باعث می شود تا خون به سمت قلب حرکت کند. مطالعه ای در سال 2018 نشان داد افرادی که از جوراب های واریس به مدت یک هفته استفاده کرده بودند کاهش درد همراه با بهبود علائم واریس را گزارش کردند.

عصاره های گیاهی

یک مطالعه مروری از سال 2006 نشان می دهد عصاره اسب شاه بلوط و شاه بلوط هندی به کاهش درد پا، سنگینی و خارش در افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی کمک می کند که دلیل اصلی واریس است. یک مطالعه مروری از سال 2010 گزارش کرده است عصاره کاج دریایی و عصاره کوله ‌خاس هر دو ممکن است تورم پا یا ادم را که اغلب با رگ های واریسی همراه است، کاهش دهند. عصاره های گیاهی و روغن های اساسی باید قبل از استفاده موضعی یا استفاده در دیفیوزر برای آروماتراپی در روغن های حامل رقیق شوند.

تغییرات رژیم غذایی

غذاهای نمکی یا سرشار از سدیم می تواند باعث پف کردگی و تجمع مایعات شود، بنابراین کاهش مصرف غذای شور می تواند احتباس آب را به حداقل برساند. غذاهای سرشار از پتاسیم می توانند به کاهش احتباس آب کمک کنند. غذاهایی که پتاسیم زیادی دارند عبارتند از:
مغز بادام و پسته
عدس و لوبیای سفید
سیب زمینی ها
سبزی های برگ دار
برخی از ماهی ها مانند آزاد و تن
غذاهای حاوی فیبر به حرکت روده ها کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کنند. این امر گزینه مهمی است زیرا خستگی وضعیت دریچه های آسیب دیده را بدتر می کند. غذاهایی که سرشار از فیبر هستند عبارتند از:
آجیل، دانه ها و حبوبات
جو دوسر، گندم و بذر کتان
غذاهای غلات سبوس دار
افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر دچار واریس می شوند، بنابراین لاغر شدن می تواند با کم کردن فشار وارد شده به وریدها تورم و ناراحتی را کاهش دهد.

فلاونوئیدهای بیشتری بخورید

افزودن غذاهایی که حاوی فلاونوئید هستند به فرد کمک می کند تا رگ های واریسی خود را کوچک کند. فلاونوئیدها گردش خون را بهبود می بخشند که باعث می شود خون جریان داشته باشد و احتمال تجمع آن در رگ ها کمتر شود، همچنین به کاهش فشار خون در عروق کمک و رگ های خونی را شل می کنند همه این موارد رگ های واریسی را کاهش می دهند. غذاهایی که حاوی فلاونوئید هستند عبارتند از:
سبزی ها از جمله پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج و کلم بروکلی
مرکبات و انگور، گیلاس، سیب و بلوبری
کاکائو
سیر

داروهای گیاهی

بر اساس اعلام انستیتوی ملی بهداشت، مصرف عصاره هسته انگور به صورت خوراکی به کاهش تورم در ناحیه پایین پا و سایر علائم نارسایی مزمن وریدی کمک می کند اگرچه در حال حاضر شواهد محدودی در مورد اثربخشی آن وجود دارد. فردی داروی رقیق کننده خون استفاده می کند باید از مصرف عصاره هسته انگور به عنوان یک مکمل غذایی خودداری کند زیرا با دارو تداخل دارد و خطر خونریزی را افزایش می دهد.

لباس های مناسب را انتخاب کنید

پوشیدن لباس های تنگ می تواند جریان خون را محدود کند. فرد ممکن است با پوشیدن لباس هایی گشاد که جریان خون در قسمت پایین بدن را محدود نمی کند متوجه شود گردش خون بهتر شده است، پوشیدن کفش های تخت به جای کفش پاشنه بلند نیز به واریس پا کمک می کند.

پاها را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن پاها در حالت ایده آل در همان ارتفاع قلب یا بالاتر از آن به بهبود گردش خون کمک می کند. این امر باعث کاهش فشار در رگ های پا می شود و نیروی جاذبه به جریان خون روان به قلب کمک می کند. اگر شخصی قرار است مدت زمان طولانی مانند زمان کار یا استراحت نشسته باشد باید این کار را برای جلوگیری از بروز واریس انجام دهد.

ماساژ دادن

ماساژ آرام مناطق آسیب دیده به حرکت خون از طریق رگ ها کمک می کند. یک فرد می تواند از روغن ماساژ ملایم یا مرطوب کننده برای اثرات بهینه استفاده کند. اجتناب از فشار مستقیم به وریدها بسیار مهم است زیرا ممکن است به بافت های شکننده آسیب برساند.

تحرک داشته باشید

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید، اگر شخصی مجبور باشد مدت زمان طولانی برای انجام کار بنشیند باید برای حفظ جریان خون بلند شود، راه برود حتی جای خود را تغییر دهد. از نشستن با پاهای ضربدری خودداری کنید زیرا این امر می تواند جریان خون در پاها را محدود کند که به مشکلات گردش خون اضافه می کند.

درمان های پزشکی برای واریس

اگر درمان های خانگی رگ های واریسی موثر واقع نشوند یا باعث ناراحتی شدید شخص شوند درمان پزشکی نیز برای کمک به مقابله با رگ های واریسی در دسترس است. پزشک احتمال می رود موارد زیر را تجویز کند:
فرسایش حرارتی: این روشی است که در آن از گرما برای مهر و موم وریدهای آسیب دیده استفاده می شود.
جراحی فلبکتومی: پزشک پوست را سوراخ کرده و واریس را از طریق شکاف های کوچک برطرف می کند. زخم به طور معمول پس از آن حداقل است.
اسکلروتراپی: در این روش با تزریق محلولی به رگ سبب از بین رفتن آن و درمان رگ های واریسی پر پیچ و خم و با عود مکرر می شود، این روش به صورت سرپایی بوده و انجام آن بسیار ساده تر و کم هزینه تر از جراحی واریس است.
جراحی با لیزر: در اینجا با هدایت نور به داخل رگ باعث می شوند به تدریج محو شود و از بین برود.
جراحی آندوسکوپیک: طی این جراحی یک دوربین فیلمبرداری کوچک به پا وارد می شود تا به جراح کمک کند تا بهتر ببیند. برداشتن رگ ها از طریق یک سری برش کوچک انجام می شود.

خلاصه

واریس باعث ناراحتی و درد می شود، درمان واریس در خانه امکان پذیر است و با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می توان علائم را بهبود بخشید. افراد مبتلا به واریس شدید ممکن است بخواهند برای کمک به کاهش ظاهر خود و بهبود علائم به دنبال درمان های پزشکی باشند. صحبت درباره گزینه ها با پزشک به فرد کمک می کند تا بهترین و آگاهانه ترین تصمیم را در مورد روش درمانی مناسب خود بگیرد.

مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ