برای رفع یبوست چه قرصی بخوریم؟

حسام آرین
اطبای قدیم یبوست را “ام الامراض” یعنی مادر همه بیماری‌ها نامیده‌اند چراکه در صورت عدم درمان این عارضه، سموم در ارگان‌های حیاتی بدن تجمع می‌یابند و در نتیجه به کبد، قلب و دیگر اندام‌ها آسیب وارد می‌شود. اگر اجابت مزاج شما کمتر از 3 بار در هفته است، شما به یبوست مبتلا هستید و پیش […]
اطبای قدیم یبوست را "ام الامراض" یعنی مادر همه بیماری‌ها نامیده‌اند چراکه در صورت عدم درمان این عارضه، سموم در ارگان‌های حیاتی بدن تجمع می‌یابند و در نتیجه به کبد، قلب و دیگر اندام‌ها آسیب وارد می‌شود. اگر اجابت مزاج شما کمتر از 3 بار در هفته است، شما به یبوست مبتلا هستید و پیش از آنکه این عارضه حالت مزمن پیدا کند، باید برای آن چاره‌ای بیندیشید. با ما همراه باشید تا شما را در حل این مشکل یاری کنیم.

راهکارهایی برای درمان یبوست

به منظور بهبود یبوست پیش از آنکه به سراغ قرص نرم کننده مدفوع بروید، ابتدا بهتر است درمان‌های خانگی را امتحان کنید. به عنوان مثال مواد غذایی غنی از فیبر مثل میوه و سبزیجات، غلات کامل و میوه‌های خشک شده مانند انجیر را به رژیم غذایی خود بیفزایید. همچنین راهکارهای زیر را نیز امتحان کنید:
  • حداقل 8 لیوان آب در طی روز بنوشید تا روده بتواند عملکرد طبیعی خود را به خوبی انجام دهد.
  • ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و آهسته دویدن را امتحان کنید.
  • ناحیه روده را به آرامی ماساژ دهید.
  • از مکمل‌های حاوی فیبر استفاده کنید.
چنانچه با راهکارهای فوق درمان صورت نگرفت، بعد از آن می‌توانید به سراغ ملین‌ها و قرص‌های ضد یبوست که در داروخانه به فروش می‌رسند رفته و مناسب با شرایط خود یکی را انتخاب کنید.

علت یبوست چیست؟

باقی ماندن مدفوع به مدت طولانی در روده بزرگ، موجب بروز یبوست می‌شود. یبوست اغلب زمانی به وجود می‌آید که مدفوع به کندی از دستگاه گوارش عبور می‌کند زیرا در این حالت مدفوع سفت و خشک خواهد شد. کم بودن فیبر در رژیم غذایی، عدم مصرف آب و مایعات به مقدار کافی، قرار گرفتن در شرایط استرس و اضطراب، عدم فعالیت بدنی در حد مطلوب، مصرف برخی داروها یا مکمل‌های غذایی مانند قرص کلسیم ، تغییر در روال معمول زندگی مانند مسافرت رفتن، تغییرات هورمونی به دلیل بارداری و به تاخیر انداختن زمان دفع مدفوع از عمده‌ترین دلایل بروز یبوست به شمار می‌آیند.

معرفی قرص ها و شربت های ضد یبوست

در برخی موارد درمان‌های خانگی جوابگو نیستند و باید از فرآورده‌های دارویی کمک گرفت. در اینجا بهترین قرص‌ها و شربت‌های برطرف کننده یبوست به شما معرفی می‌شوند:

قرص سی لاکس دینه

یکی از بهترین قرص‌هایی که اثر ملین و مسهل دارد و از ترکیبات گیاهی تشکیل شده، قرص سی لاکس  است. یبوست‌هایی که در نتیجه ضعف عملکرد روده بزرگ و تنبلی آن به وجود می‌آیند، با مصرف این قرص به سهولت می‌توان درمان کرد. مصرف این قرص سبب می‌شود تا تحریکات روده افزایش یابد و تخلیه روده بهتر صورت گیرد. این محصول حاوی برگ سنا بوده و با افزایش آب در روده بزرگ، محتویات آن را نرم کرده و عمل دفع را به سادگی امکان‌پذیر خواهد کرد. رازیانه نیز از دیگر ترکیبات موثر موجود در این فرآورده است که با بهبود حرکات روده سبب حذف مواد زائد از بدن می‌شود. هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از قرص سی لاکس دینه استفاده نمایند.

کپسول رولاکس قائم دارو

اثرات ملین این کپسول در درمان تنبلی روده بسیار چشمگیر است. کاسیا آنگستیفولیا ترکیب گیاهی موجود در این کپسول است که برگ سنا از آن گرفته می‌شود. این محصول فاقد مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی بوده و با داشتن مقادیر قابل توجهی از اسانس فرار، اثرات ضد اسپاسمی و ضد نفخ نیز دارد. قرص رولاکس 100 درصد طبیعی بوده و فاقد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی است. این کپسول اثر ملین فوق‌العاده‌ای داشته و قبل از هر وعده غذایی به طور معمول 1 یا 2 عدد از آن باید مورد مصرف قرار گیرد.

کپسول ژلاکس 1000 دانا

این کپسول با داشتن روغن کرچک، خاصیت ملین داشته و در درمان و کنترل یبوست می‌توان از آن استفاده کرد. روغن کرچک یک ملین طبیعی است اما به دلیل طعم و بوی نامطلوبی که دارد، معمولا افراد مایل به استفاده از آن نیستند. اگر از این روغن در قالب کپسول یا قرص استفاده شود، دیگر مشکلی از بابت مزه و بو وجود نخواهد داشت. با مصرف این کپسول، عضلات دستگاه گوارش تحریک شده و تخلیه مواد زائد از روده تسریع می‌شود. خوردن این محصول باعث می‌شود تا آب در فضای داخلی روده‌ها تجمع یابد و در نتیجه مدفوع به صورت نرم و آبکی از بدن خارج شود.

قرص سنالاکس ایران داروک

عصاره برگ سنا و دانه گشنیز ترکیبات موثر موجود در قرص سنالاکس هستند که جهت رفع یبوست مزمن می‌توان از آن استفاده کرد. مصرف سنا به تنهایی در بسیاری از افراد سبب دردهای شکمی می‌شود اما از آنجایی که در این قرص از گشنیز نیز استفاده شده، اثرات ضد اسپاسم این گیاه مانع از بروز کرامپ شکمی خواهد شد. با مصرف این محصول حرکات دودی شکل روده افزایش یافته و ترشح مایعات در روده بزرگ نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه خروج مدفوع با سهولت بیشتری امکان‌پذیر خواهد بود.

قرص بیزاکودیل

بیزاکودیل را به صورت قرص یا شیاف در داروخانه‌ها می‌توانید بیابید. بیزاکودیل با تحریک عضلات روده موجب افزایش حرکات دستگاه گوارش شده و با تسهیل حرکت مدفوع در روده انجام عمل دفع را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند. اغلب 10 تا 12 ساعت طول می‌کشد تا تاثیر خوردن قرص بیزاکودیل نمایان شود اما تاثیر شیاف بیزاکودیل در کمتر از 1 ساعت مشخص خواهد شد. بهترین زمان مصرف قرص بیزاکودیل به هنگام شب و قبل از خوابیدن است. کودکان زیر 10 سال تنها با تجویز پزشک مجاز به استفاده از بیزاکودیل هستند. کلیه کپسول‌ها و قرص‌هایی که در قسمت فوق معرفی شدند به راحتی در داروخانه‌ها یافت می‌شوند. چنانچه مایل به خرید اینترنتی هستید، داروخانه آنلاین مثبت سبز به مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی یکی از مراکز معتبری است که می‌توانید با مراجعه به وبسایت این داروخانه سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت نموده و در اسرع وقت تحویل بگیرید. اکنون به سراغ معرفی بهترین شربت‌های موثر در رفع یبوست می‌رویم:

شربت فیژان رازک

وجود عصاره سنا و انجیر در این شربت آن را به یکی از بهترین محصولات ضد یبوست تبدیل کرده است. با مصرف شربت فیژان حرکات پرستالتیک روده و ترشح مایعات در روده افزایش یافته و اجابت مزاج ساده‌تر صورت خواهد گرفت. این شربت فقط مختص کودکان نیست و بزرگسالان نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند. شربت فیژان اثرات ملین داشته و به نرم شدن مدفوع به خوبی کمک می‌کند.

شربت سناگراف ایران داروک

در این شربت نیز از عصاره خشک برگ سنا استفاده شده است که خاصیت مسهل داشته و موجب تخلیه کامل روده می‌شود. مصرف شربت سناگراف حرکات دودی شکل روده را افزایش داده و از طرف دیگر ترشح مایعات در روده بزرگ را نیز زیاد می‌کند و به این طریق یبوست را بهبود می‌بخشد. قبل از انجام رادیوگرافی، کولونوسکوپی یا جراحی نیز جهت تخلیه کامل کولون می‌توان از این شربت استفاده کرد.

شربت منیزیم هیدروکساید

از این دارو در درمان کوتاه مدت یبوست می‌توان استفاده کرد. مصرف شربت منیزیم هیدروکساید خاصیت مسهل داشته و با افزایش جذب آب در داخل روده باعث نرم شدن مدفوع و سهولت دفع آن می‌شود. با خوردن این شربت حرکات دودی روده افزایش یافته و در نتیجه به راحتی تخلیه روده امکان‌پذیر می‌شود. مصرف طولانی مدت این شربت با عوارض جانبی همراه است و هرگز به مدت طولانی نباید آن را مورد مصرف قرار داد.

نکته پایانی

در این مطلب با بهترین داروها و قرص‌هایی که به منظور رفع یبوست می‌توانید از آنها استفاده کنید، آشنا شدید. به عنوان نکته پایانی باید گفت استفاده خودسرانه و طولانی مدت از این نوع داروها موجب عملکرد ضعیف روده و تنبلی آن می‌شود. بنابراین اگر عارضه یبوست در شما به شکل یک مشکل دائمی وجود دارد، حتما با مراجعه به پزشک باید به بررسی علت پرداخته و راهی اصولی برای بهبود آن بیابید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
الهه

الهه

1400-06-02 - 16:59 پاسخ

سی لاکس را به کودکان هم می توان داد؟

محمد حسین

محمد حسین

1400-05-16 - 10:33 پاسخ

سی لاکس واقعا عالیه

آزاده فراهانی

آزاده فراهانی

1400-05-13 - 10:56 پاسخ

سلام. من از قرص سی لاکس برای یبوست استفاده کردم و خوب شدم. سوالم اینه که یک هفته بعد باز هم می توتم استفاده کنم؟

رضا

رضا

1400-03-29 - 09:02 پاسخ

بسیار عالی، مقاله کاملی بود از بین مکمل هایی که معرفی کردید من تجربه استفاده از قرص سی لاکس رو برای تخلیله روده دارم نباید بیش از حد مصرف کنیم چون بدن عادت می کنه و دیگه بدون قرص یبوست برطرف نمی شه

مرضیه

مرضیه

1400-03-08 - 17:59 پاسخ

سی لاکس را امتحان کردم و واقعا عالی بود