خواص شگفت انگیز خربزه برای سلامتی

حسام آرین
خربزه قندک در سراسر جهان در دسترس است و آن را می توان به تنهایی خورد یا در تهیه دسرها، سالادها، میان وعده ها و سوپ ها استفاده کرد. خربزه قندک پوست صاف و سفید متمایل به سبز دارد و رنگ گوشت آن نیز متمایل به سبز است.

خربزه قندک در سراسر جهان در دسترس است و آن را می توان به تنهایی خورد یا در تهیه دسرها، سالادها، میان وعده ها و سوپ ها استفاده کرد. خربزه قندک پوست صاف و سفید متمایل به سبز دارد و رنگ گوشت آن نیز متمایل به سبز است.

اگرچه بیشترین جذابیت این میوه به طعم آن برمی گردد، اما خربزه قندک ضمن مقوی بودن مزایای زیادی برای سلامتی به همراه دارد. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند مزیت شگفت انگیز خربزه قندک توضیح داده شده است.

خربزه قندک سرشار از مواد مغذی است

به طور مسلم ارزش غذایی و مشخصات مغذی متنوع خربزه قندک با ارزش ترین دارایی آن است. در واقع، مواد مغذی مختلف و ترکیبات گیاهی موجود در آن مسئول بسیاری از مزایای آن برای سلامتی است. 1 فنجان به وزن 177 گرم خربزه قندک شامل:
کالری: 64
کربوهیدرات: 16 گرم
فیبر: 1.4 گرم
پروتئین: 1 گرم
چربی: 0 گرم
ویتامین C: 53 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
ویتامین B6: 8 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
فولات: 8 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
ویتامین K: 6 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
پتاسیم: 12 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
منیزیم: 4 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
علاوه بر این، میوه و تخمه های خربزه قندک حاوی ترکیباتی با ظرفیت آنتی اکسیدانی قوی از جمله بتاکاروتن (پرو ویتامین A)، فیتوئن، کوئرستین و اسید کافئیک است.

خربزه قندک به کاهش فشارخون کمک می کند

به طور کلی، یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر فشارخون بالا و بیماری های قلبی همراه است. به طور خاص ثابت شده است یک رژیم غذایی کم سدیم و مصرف کافی پتاسیم بر تنظیم فشارخون تاثیر مثبت می گذارد. از آنجا که خربزه قندک یک میوه غنی از سدیم و پتاسیم است به شما در حفظ سطح فشارخون کمک کند.

برای افزایش میزان پتاسیم مصرفی خود خربزه قندک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این میوه منبع خوبی از پتاسیم محسوب می شود، یک فنجان به وزن 177 گرم خربزه قندک 12 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه را برای بدن تامین می کند.

خربزه قندک حاوی مواد مغذی حیاتی برای سلامت استخوان است

خربزه قندک حاوی چندین ماده مغذی است که برای ترمیم و حفظ استحکام استخوان ها از جمله فولات، ویتامین K و منیزیم حیاتی است. به طور خاص، خربزه منبع خوبی از فولات محسوب می شود و یک فنجان به وزن 177 گرم خربزه قندک 8 درصد مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه را تامین می کند.

فولات برای تجزیه هوموسیستئین ضروری است، سطح بالایی از آن با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان در طول زمان مرتبط است. اگرچه برای نتیجه گیری قطعی در مورد رابطه بین فولات و سلامت استخوان تحقیقات بیشتری لازم است، اما خوردن غذاهای حاوی فولات مانند خربزه قندک با اطمینان از ماندن سطح هوموسیستئین در محدوده طبیعی باعث تقویت استخوان های سالم می شود.

ویتامین K در تولید یک پروتئین ساختاری اصلی در استخوان معروف به استئوکلسین نقش دارد، بنابراین دریافت کافی ویتامین K برای سلامت استخوان ها ضروری است. یک وعده خربزه قندک 6 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه این ویتامین را برای بدن تامین می کند.

علاوه بر این، شما می توانید حدود 4 درصد از نیاز روزانه خود به منیزیم را با یک وعده مایع خربزه قندک تامین کنید. سلول هایی که وظیفه ساخت و تجزیه بافت استخوانی را دارند برای عملکرد مناسب به منیزیم نیاز دارند، بنابراین منیزیم یکی دیگر از مواد مغذی حیاتی برای سلامت استخوان محسوب می شود. خربزه قندک حاوی مقادیر کمی از سایر مواد مغذی پشتیبانی کننده استخوان از جمله کلسیم، فسفر و زینک است.

بیشتر بخوانید:بهترین جایگزین قند و شکر برای شیرین کردن چای در صبحانه چیست؟

خربزه قندک کنترل قند خون را بهبود می بخشد

برخی تحقیقات نشان می دهد خوردن میوه ها مانند خربزه به طور منظم باعث افزایش سطح قندخون می شود. نتایج یک مطالعه اخیر 7 ساله روی نیم میلیون نفر نشان داد کسانی که روزانه میوه های تازه مصرف می کنند 12 درصد کمتر در مقایسه با افرادی که به ندرت میوه می خورند در معرض ابتلا به دیابت هستند.

در آن گروه از شرکت کنندگان که در ابتدای مطالعه قبلا دیابت داشتند خوردن میوه حداقل 3 بار در هفته منجر به 13 تا 28 درصد کاهش خطر ابتلا به عوارض مرتبط با دیابت علاوه بر 17 درصد کاهش خطر مرگ زودرس می شود.

اگرچه خربزه قندک حاوی کربوهیدرات هایی است که به طور موقت قند خون را افزایش می دهد، اما همچنین با تامین فیبر و سایر مواد مغذی به مرور زمان به کنترل قندخون کمک می کند.

خربزه قندک غنی از الکترولیت و آب است

هنگام فکر کردن درباره آبرسانی نخستین چیزی که به احتمال زیاد به ذهن شما خطور می کند نوشیدن آب است. با این حال، برای آبرسانی موثر و مناسب بدن بیش از این حتی به مصرف الکترولیت نیاز دارد. خربزه قندک حدود 90 درصد آب دارد و حاوی الکترولیت هایی مانند پتاسیم، منیزیم، سدیم و کلسیم است. این ترکیب آب و مواد مغذی خربزه قندک را برای آبرسانی بعد از ورزش، هنگام بیماری یا اگر فقط می خواهید در طول روز بدن خود را مرطوب نگه دارید گزینه عالی است.

خربزه قندک از سلامت پوست پشتیبانی می کند

خوردن خربزه قندک به دلیل داشتن ویتامین C زیاد از سلامت پوست حمایت می کند. مصرف کافی ویتامین C برای تولید مناسب کلاژن، یک پروتئین ساختاری اساسی که برای ترمیم و نگهداری بافت پوست ضروری است مهم به شمار می آید. علاوه بر این، از آنجا که ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است برخی تحقیقات نشان می دهد از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند.

خربزه قندک منبع عالی ویتامین C است که یک فنجان به وزن 177 گرم 53 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه را تامین می کند. اگرچه می توانید ویتامین C را از مواد غذایی مختلف به دست آورید، اما خوردن خربزه قندک راهی آسان برای تامین سریع نیازهای روزانه شماست که ارتقای سلامت پوست نیز در این فرآیند قرار می گیرد.

خربزه قندک سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

به طور مسلم ویتامین C به دلیل نقش خود در حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن بیشتر شناخته شده است و خربزه قندک نیز در آن قرار دارد. سیستم ایمنی بدن انسان پیچیده است و برای عملکرد صحیح به یکسری مواد مغذی نیاز دارد که ویتامین C یک جز حیاتی در این مسیر است.

در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد مصرف کافی ویتامین C در رژیم غذایی از بروز عفونت های مختلف تنفسی و سیستمیک مانند ذات الریه و سرماخوردگی جلوگیری کرده و آنها را درمان می کند. یک فنجان به وزن 177 گرم خربزه قندک بیش از نیمی از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه ویتامین C را تامین می کند و آن را به عنوان یک غذای عالی برای افزودن به رژیم غذایی خود هنگام آماده سازی برای فصل سرد تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید:پودر جادویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خربزه قندک هضم مناسب را تقویت می کند

خربزه قندک حاوی فیبر، ماده مغذی ای که برای بهبود سلامت دستگاه گوارش مشهور است. مصرف کافی فیبر در رژیم غذایی باعث کاهش سرعت پاسخ قندخون و تقویت نظم روده و رشد باکتری های سالم روده می شود. یک فنجان به وزن 177 گرم خربزه قندک حدود 1.5 گرم یا تقریبا 5 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه فیبر را تامین می کند. اگرچه بسیاری از میوه های دیگر حاوی فیبر بیشتری در هر وعده هستند، اما خربزه قندک همچنان به دریافت فیبر روزانه کمک می کند.

خربزه قندک از بینایی و سلامت چشم پشتیبانی می کند

خربزه قندک حاوی دو آنتی اکسیدان قوی لوتئین و زئاگزانتین است. این ترکیبات کاروتنوئید بخاطر حمایت از سلامت چشم و جلوگیری از کاهش بینایی مربوط به سن بسیار مشهور هستند. نتایج تحقیقات نشان می دهد مصرف منظم مواد غذایی مانند خربزه قندک که حاوی این آنتی اکسیدان ها هستند از عملکرد مناسب چشم در طول زندگی پشتیبانی می کند.

در پایان

خربزه قندک به عنوان یک میوه شیرین در سراسر جهان یافت می شود. گوشت آن سبز روشن در حالی که پوست آن به طور معمول سفید یا زرد رنگ است. خربزه قندک سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامتی است. خوردن این نوع خربزه فواید زیادی برای سلامتی دارد که دلیل اصلی آن به غنی بودن از ماده مغذی برمی گردد. خربزه قندک را می توان به تنهایی یا به عنوان بخشی از غذاهای دیگر مانند سوپ، سالاد، اسموتی و غیره مصرف کرد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ