ورزش راهکاری ساده برای درمان کمردرد

حسام آرین
از آنجاکه مقاله‌های تخصصی بسیاری در رابطه با علت انواع کمردردها و راه‌های درمان آن وجود دارد، در این مقاله قصد داریم که به صورت مختصر، بهترین درمان کمردرد را توضیح ‌دهیم و شما را با بهترین ورزش‌ها برای درمان کمردرد آشنا ‌کنیم. تشخیص علت کمردرد قبل از توضیح در رابطه با بهترین راه درمان […]
از آنجاکه مقاله‌های تخصصی بسیاری در رابطه با علت انواع کمردردها و راه‌های درمان آن وجود دارد، در این مقاله قصد داریم که به صورت مختصر، بهترین درمان کمردرد را توضیح ‌دهیم و شما را با بهترین ورزش‌ها برای درمان کمردرد آشنا ‌کنیم.

تشخیص علت کمردرد

قبل از توضیح در رابطه با بهترین راه درمان کمردرد، این نکته را در نظر داشته باشید که اگر بیشتر از چند روز متوالی است که دچار کمردرد شدید و مزمن هستید، باید در اولین فرصت برای معاینه به پزشک متخصص مراجعه کنید. علل مختلفی می‌تواند موجب کمردرد شدید شود که عمدتاً عوارض بیماری یا آسیب دیدن مهره‌های کمر بر اثر ضربه، از جمله علل آن است. پزشک با معاینه، عکس‌برداری و انجام آزمایش، سعی می‌کند علت کمردرد شما را متوجه شود و روش درمانی مناسب را تجویز کند. در ادامه سایر روش های درمانی کمردرد به منظور کاهش درد و التهاب ناحیه کمری ستون فقرات توضیح داده خواهد شد.

ورزش، جلیقه نجاتی برای تسکین درد کمر

این باور غلط در ذهن افراد وجود دارد که برای بهبود درد کمر، تنها باید استراحت کرد؛ اما استراحت کردن و رفتن به رختخواب، تنها راه درمان کمردرد نیست. بهترین درمان کمردرد انجام ورزش است. با آشنایی با بهترین ورزش برای کمردرد، شما می‌توانید درد کمر را کاهش دهید و مانع از پیشرفت و ماندگاری آن شوید. پزشکان و متخصصین، ورزش را بهترین درمان کمردرد می‌دانند. یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد به آن دچار می‌شوند، کمردرد صبحگاهی است. ممکن است روزهایی را تجربه کرده باشید که به محض بیدار شدن از خواب، درد شدید و خشکی را در ناحیه کمر خود احساس کرده باشید. دلایل مختلفی می‌تواند موجب کمردرد صبحگاهی شود. فرم بد بدن در هنگام خوابیدن، یکی از این دلایل است. شما با انجام چند حرکت ورزشی، می‌توانید به راحتی از دست این درد نجات پیدا کنید. در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از ادامه این درد، باید حتما به فکر اصلاح نوع و فرم خوابیدن خود باشید.

پیاده‌روی، بهترین ورزش برای درمان کمردرد

اگر از افرادی هستید که به صورت مداوم کمردرد دارید، از تاثیر پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی در درمان و تسکین کمردرد خود غافل نشوید. متخصصین با انجام تحقیقات بسیار، به این نتیجه رسیده‌اند که پیاده‌روی یکی از ورزش‌های هوازی است که بدون آسیب رساندن به ستون فقرات، موجب کاهش درد کمر خواهد شد. برخی از افراد، با پیاده‌روی درد بیشتری را تحمل می‌کنند. برای این گروه از بیماران، ورزش‌های دیگری مانند راه رفتن در آب، که به آن آب درمانی گفته می‌شود، توصیه می‌شود. شناور بودن در آب موجب می‌شود تا فشار روی مهره‌های ستون فقرات کاهش پیدا کرده و فرد بدون تحمل درد، حرکت کرده که این امر به درمان کمردرد کمک می‌کند.

کمردرد به علت چاقی

چاقی یکی دیگر از علل کمردرد است. اضافه وزن موجب می‌شود تا به ستون فقرات و مهره‌های کمر، فشار بیش از اندازه وارد شود. همچنین احتمال تغییر فرم ستون فقرات را به همراه دارد. این فشار بیش از حد، احتمال آسیب دیدن بورسیت (کیسه‌های مایعی که در بین مهره‌های کمر است) را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، ورزش کردن بهترین راه درمان کمردرد برای افرادی است که دچار چاقی شکم هستند. پیاده‌روی یکی از ورزش‌هایی است که موجب کاهش وزن شده و در نتیجه به درمان کمردرد کمک خواهد کرد.

آیا استفاده از کمربند طبی در درمان کمردرد موثر است؟

کمربند طبی از دیگرراه‌های درمان کمردرد است. استفاده از کمربند طبی، مانع از انجام حرکاتی می‌شود که ستون فقرات شما را در وضعیت نامناسب قرار می‌دهند. در نظر داشته باشید که استفاده از کمربند طبی به حفظ فرم ستون فقرات کمک می‌کند، پوشیدن طولانی مدت آن نیز، امکان آسیب دیدن مهره‌ها را فراهم می‌کند. با این حال، پوشیدن کمربند طبی در هنگام ورزش برای کمر درد، به شما کمک خواهد کرد که بدن خود را در وضعیتی نامناسب که موجب وارد شدن فشار به مهر‌های کمر می‌شود، قرار ندهید. چرخاندن کمر، بد نشستن و خم شدن، موجب فشار به مهره‌های کمر می‌شود، که کمربند طبی از آن جلوگیری می‌کند. قبل از خرید کمربند طبی، با پزشک خود مشورت کنید  تا نوعی از کمربند را تهیه کنید که مناسب بدن شما و مشکل کمردردتان باشد. فرم صحیح در هنگام نشستن و ایستادن، به اینصورت است که ستون فقرات باید کاملا عمودی، سینه به سمت جلو و شانه‌ها، صاف به سمت عقب قرار بگیرند. اکثر افراد در هنگام نشستن یا ایستادن، به سمت جلو خم می‌شوند. کمربند طبی مانع از قرار گرفتن بدن در فرم ناصحیح خواهد شد. به همین دلیل، پوشیدن کمربند طبی در هنگام پیاده‌روی و ورزش، به درمان سریع کمردرد کمک خواهد کرد. استفاده از کمربند لاغری و گن‌های لاغری، به افرادی که مشکل کمردرد دارند توصیه نمی‌شود. پوشیدن کمربند لاغری در هنگام ورزش کمردرد، می‌تواند موجب آسیب به ستون فقرات شود. پزشکان پوشیدن این محصول را در هنگام ورزش و طولانی مدت، توصیه نمی‌کنند. زیرا کمربند لاغری، چربی و عضلات شکم را به داخل فشار می‌دهد؛ این فشار موجب می‌شود تا به اعضای داخلی بدن، از جمله ستون فقرات، فشار زیادی وارد شود. از این رو، اگر دچار مشکلاتی همچون دیسک کمر هستید، از پوشیدن این محصول به مدت طولانی و به خصوص در هنگام ورزش، خودداری کنید.

سخن آخر

کمردرد یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد، در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. اما شما می‌توانید با انجام ورزش‌های مناسب ناحیه کمری و استفاده از لوازم طبی مناسب، این درد را به حداقل رسانده و از پیشرفت آن، جلوگیری کنید. امیدواریم محتوای این متن در مورد اهمیت ورزش در درمان کمردرد، برای شما مفید واقع شده باشد و با انواع ورزش برای کمر درد آشنا شده باشید.  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ