خواص آویشن برای سلامتی / از جلوگیری از سرفه تا کاهش فشار خون

حسام آرین
آویشن گیاهی از خانواده نعناع که اغلب افراد آن در گروه ادویه جان می گنجانند، اما خیلی بیش از ادویه محبوبیت دارد. دامنه استفاده از آن چشمگیر است و بیش از 400 زیرگونه دارد. مصریان باستان از آن در کارهای مومیایی خود استفاده می کردند در حالی که یونانیان باستان از آن به عنوان بخور استفاده می […]

آویشن گیاهی از خانواده نعناع که اغلب افراد آن در گروه ادویه جان می گنجانند، اما خیلی بیش از ادویه محبوبیت دارد. دامنه استفاده از آن چشمگیر است و بیش از 400 زیرگونه دارد. مصریان باستان از آن در کارهای مومیایی خود استفاده می کردند در حالی که یونانیان باستان از آن به عنوان بخور استفاده می کردند.

آویشن به لطف طعم متمایز خود تا به امروز به عنوان ماده اصلی جایگاه  خود را در آشپزخانه ها حفظ کرده است، اما آویشن به دلیل خاصیت های دارویی مانند توانایی کمک به درمان آکنه و فشار خون بالا به سرعت شهرت زیادی کسب کرد.

اطلاعاتی تازه درباره آویشن

آویشن به دلیل خواص ضدباکتریایی شناخته شده است و احتمال می رود به عنوان یک ماده ضدآکنه در آینده جایگاه ویژه ای پیدا کند. هنگامی که آویشن به مدت چند روز یا چند هفته در الکل غوطه ور می شود به محلول معروف به نام تنتور تبدیل می شود. محققان در انگلیس اثرات تنتور آویشن را روی آکنه مورد آزمایش قرار داده اند.

در یک مطالعه روی اثربخشی تنتور آویشن یافته ها چشمگیری حاصل شد. این داروی گیاهی طبیعی بهتر از محصولات ضد ان سی که شامل بنزوئیل پروکساید است با جوش ها مبارزه می کند. زمان نشان خواهد داد آیا این درمانی موثر برای آکنه است یا خیر.

آویشن برای کاهش فشار خون

گونه ای از آویشن که در پاکستان و افغانستان یافت می شود مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج یک مطالعه نشان داد عصاره قادر به کاهش قابل توجه ضربان قلب در موش های دارای فشار خون بالا است، همچنین کلسترول آنها را کاهش می دهد. یک روش مطمئن برای استفاده از آویشن برای کمک به کاهش ضربان قلب این است که آن را جایگزین نمک در غذاهای خود کنید.

آویشن برای جلوگیری از سرفه

اسانس آویشن که از برگ های آن بدست می آید اغلب به عنوان داروی طبیعی برای درمان سرفه استفاده می شود. در یک مطالعه ترکیبی از برگ های آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک کردند. اگر سرفه یا گلودرد سراغ شما آمد چای آویشن را امتحان کنید.

آویشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دریافت هر روز ویتامین های مورد نیاز بدن چالش برانگیز است. خوشبختانه، آویشن سرشار از ویتامین C و منبع خوبی از ویتامین A است. اگر احساس سرماخوردگی می کنید آویشن می تواند به شما در بازگرداندن سلامتی کمک کند. از دیگر فواید آویشن برای سلامتی میتوان به منبع خوبی از مس، فیبر، آهن و منگنز بودن اشاره کرد.

آویشن برای ضدعفونی کردن

کپک یک آلاینده معمول هوا و در عین حال خطرناک است که می تواند در خانه شما کمین کند. پس از شناسایی آن اقدامات لازم را برای یک بار برای همیشه از بین بردن آن انجام دهید. روغن آویشن پاسخ مناسبی برای غلظت کم قالب است. اسانس آویشن و تیمول دارای بسیاری از خواص قارچ کش است. در مورد منابع معتبر تحقیق کنید که می توان از آن به عنوان ضد عفونی کننده در خانه هایی که غلظت کمی از قالب وجود دارد استفاده کرد.

آویشن برای از بین بردن آفات

تیمول یکی از ترکیبات بسیاری از سموم دفع آفات چه در فضای باز و چه در محیط داخلی است و به طور معمول برای هدف قرار دادن باکتری ها و ویروس ها، همچنین موش ها و سایر آفات حیواناتی استفاده می شود. نتایج یک مطالعه اخیر نشان داده است عصاره آویشن پشه ها را دفع می کند، اما رشد آن در باغ یا باغچه شما کافی نیست.

به منظور دستیابی به بهترین نتایج مبارزه با آفات برگ های آویشن را بین دستان خود بمالید تا روغن اساسی آن آزاد شود، همچنین می توانید با مخلوط کردن چهار قطره روغن آویشن به هر قاشق چای خوری روغن زیتون یا مخلوط کردن 5 قطره برای هر 2 اونس آب محلولی برای دستیابی به این هدف تهیه کنید.

رایحه خوب آویشن

بسیاری از محصولات ارگانیک و طبیعی مراقبت از پوست در حال حاضر حاوی آویشن هستند. به لطف خاصیت ضدعفونی کننده و ضدقارچ بودن آن ماده رایج دهانشویه است، همچنین آویشن یکی از عناصر محبوب در دئودورانت های طبیعی است.

آویشن برای تقویت روحیه

اسانس آویشن به دلیل داشتن ماده فعال کارواکرول اغلب برای اهداف معطر و درمانی استفاده می شود. در مطالعه ای در سال 2013، نشان داده شد کارواکرول روی فعالیت نورون از طریق روش هایی که باعث افزایش احساس رفاه در افراد می شود تاثیر می گذارد، بنابراین اگر به طور مرتب از آویشن یا روغن آن استفاده می کنید تاثیر مثبتی بر احساسات و خلق و خوی شما می گذارد.

نقش آویشن در آشپزی

آویشن به عنوان یک ماده شگفت انگیز در آشپزی در سراسر جهان به ویژه در فرانسه، ایتالیا و سراسر مدیترانه استفاده می شود. آویشن یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده سس پستو است که از آن به عنوان چاشنی یا در پخت ماکارونی و برنج استفاده می شود. هنگام تهیه گوشت یا مرغ می توان از برگ های تازه یا شاخه های کامل آویشن استفاده کرد، همچنین آویشن یک ماده عالی برای استفاده در ماهی است. اضافه کردن آویشن به ماکارونی همراه با قارچ علاوه بر خوشمزه بودن روشی عالی برای افزودن مقداری آویشن به رژیم غذایی است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ