آشنایی با انواع تست های روانشناسی و شخصیت شناسی

سمانه حسنی
شخصیت انسان‌ها با هم بسیار تفاوت دارد و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌توان آنها را در دسته بندی تیپ‌های شخصیتی قرار داد. تست‌های شخصیت شناسی و روانشناسی به همین منظور به وجود آمده‌اند تا بتوانند شخصیت‌ها را با نقاط ضعف و قوت‌شان شناسایی کنند. از تست‌های شخصیت شناسی می‌توان برای کمک […]
شخصیت انسان‌ها با هم بسیار تفاوت دارد و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌توان آنها را در دسته بندی تیپ‌های شخصیتی قرار داد. تست‌های شخصیت شناسی و روانشناسی به همین منظور به وجود آمده‌اند تا بتوانند شخصیت‌ها را با نقاط ضعف و قوت‌شان شناسایی کنند. از تست‌های شخصیت شناسی می‌توان برای کمک به شفاف‌سازی تشخیص بالینی، تقویت و کار روی برخی ویژگی‌ها و کمک به پیش‌بینی نحوه واکنش افراد در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد. شخصیت چیزی است که ما هر روز به طور غیررسمی آن را ارزیابی و توصیف می‌کنیم. وقتی در مورد خود و دیگران صحبت می‌کنیم، اغلب به ویژگی‌های مختلف شخصیتی اشاره می‌کنیم. روانشناسان می‌توانند شخصیت افراد را شناسایی و ارزیابی کنند و این کار را ابزارها و تست‌های شخصیت شناسی به صورت علمی‌تر انجام می‌دهند. البته که خود روانشناسان نیز از این تست‌ها به صورت مداوم استفاده می‌کنند و بسیاری از آنها نیز مورد تایید روانشناسان بزرگ هستند.

انواع تست های شخصیت شناسی

دو نوع اساسی از آزمون‌های شخصیت شناسی وجود دارد که تست‌های خودشناسی و تست‌های بصری هستند.
  • تست‌های خودشناسی معمولا دارای سؤالاتی هستند که شخص آزمون دهنده باید آنها را بخواند و سپس ارزیابی کند و در نهایت، سؤالات را با توجه به ترجیحات درونی خود پاسخ دهد. یکی از رایج‌ترین تست‌های خودشناسی تست MBTI است.
  • تست‌های بصری شامل ارائه یک صحنه، شی یا سناریوی مبهم به آزمون شونده و سپس درخواست از آنها برای ارائه تفسیر خود از آزمون است. یکی از نمونه‌های شناخته شده تست روانشناسی لکه‌های جوهر رورشاخ است.
بزرگترین مزیت تست‌های خودشناسی این است که می‌توان آنها را استاندارد کرد و از نتیجه به‌دست آمده از آن به بهترین شکل استفاده کرد. تست‌های خودشناسی نیز نسبتاً آسان انجام می‌شوند و اعتبار بسیار بالاتری نسبت به آزمون‌های تصویری دارند. از سوی دیگر، آزمون‌های بصری اغلب در محیط‌های روان‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و درمانگران با کمک این تست‌ها اطلاعات بسیاری از شخص به‌دست می‌آورند. به عنوان مثال، یک درمانگر نه تنها می‌تواند به زاویه دید شخص مراجعه کننده از تصویر پی ببرد، بلکه می‌تواند اطلاعات بسیار دیگری مانند لحن صدا و زبان بدن فرد را نیز در درمان او در نظر بگیرد. همه اینها را می‌توان در جلسات درمانی عمیق‌تر بررسی کرد و به پیشرفت درمان افراد بسیار کمک می‌کنند.

تاثیر تست‌های شخصیت شناسی

تست‌های شخصیت شناسی به دلایل مختلفی می‌توانند مفید باشند. این تست‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا در مورد خودتان بیشتر بدانید و نقاط قوت و ضعف خود را بهتر درک کنید. در حالی که تست‌های شخصیت شناسی با هم تفاوت دارند، اما پی بردن به اینکه در موردی خاص بسیار قوی هستید به شما کمک کند بینش بیشتری نسبت به الگوهای رفتاری خود به‌دست آورید. به عنوان مثال، نتیجه تست شخصیت شناسی شما ممکن است نشان دهد که شما شخصیتی درونگرا دارید. این نتیجه نشان می‌دهد که شما باید سراغ کارهایی بروید که نیاز به انرژی بسیار در کارهای گروهی ندارند. آگاهی از درونگرا بودن، می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که چه زمانی از معاشرت خسته می‌شوید و چه مقدار زمان باید برای به‌دست آوردن انرژی دوباره بگذارید. در ادامه چند مدل از تست‌های شخصیت شناسی معروف و شناخته شده را با هم بررسی خواهیم کرد.

تست  MBTI

تست شخصیت شناسی MBTI یکی از تست‌های خودشناسی است که برای شناسایی تیپ شخصیتی، نقاط قوت و ترجیحات افراد طراحی شده است. ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز این تست را بر اساس نظریه تیپ‌های شخصیتی کارل یونگ تهیه کردند و امروزه شاهد هستیم که تعداد افرادی که از این تست به صورت روزانه استفاده می‌کنند به دو میلیون نفر رسیده است و خب، این اعتبار تست را می‌تواند تایید کند. مایرز و بریگز معتقد بودند که با کمک به مردم برای درک خود، می‌توانند به مردم کمک کنند تا مشاغلی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با تیپ شخصیتی آنها سازگار است و زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشند. بر اساس پاسخ به سؤالات موجود در تست شخصیت شناسی MBTI، افراد به 16 تیپ شخصیتی تقسیم می‌شوند. هدف MBTI این است که به پاسخ دهندگان این امکان را بدهد که بیشتر جنبه‌های شخصیتی خود را از جمله علایق، دوست نداشتن‌ها، نقاط قوت، نقاط ضعف، ترجیحات شغلی و تعامل با دیگر افراد را کشف و درک کنند. هدف این تست شناسایی تیپ‌های شخصیتی برتر نیست و می‌توان گفت که در این 16 تیپ شخصیتی، هیچ فردی نسبت به دیگری ارجحیت ندارد. این ابزار تنها برای پی بردن به نقاط قوت و ضعف و علایق است و برای ناکارآمدی یا ناهنجاری ذهنی و روحی طراحی نشده است. هدف آن صرفاً کمک به شما برای یادگیری بیشتر در مورد خودتان است.

تست شخصیت شناسی نئو

تست شخصیت شناسی نئو یک تست روان‌سنجی است که در سراسر جهان به عنوان یک تست شخصیت شناسی عمومی و همچنین ابزاری برای ارزیابی‌های قبل از استخدام استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند برای کمک به درک این که کدام مسیرهای شغلی برای افراد مناسب‌تر است، استفاده شود و می‌تواند به دقت ویژگی‌های شخصیتی بزرگسالان و نوجوانان را ارزیابی کند. برخی این تست شخصیت شناسی را با نام "تست پنج شخصیت بزرگ" می‌شناسند، زیرا پنج جنبه متفاوت را برای اندازه گیری دقیق شخصیت افراد بررسی می‌کند.

تست شخصیت شناسی دیسک

اگر به دنبال راهی سریع برای درک بهتر خود و دیگران هستید، تست شخصیت شناسی دیسک می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. تست شخصیت DISC سوال محور است و شخص آزمون دهنده باید با دقت به این سؤالات پاسخ دهد تا به بهترین نتیجه برسد. تست شخصیت دیسک به شما کمک می‌کند تا به سرعت در مورد تیپ شخصیتی و ویژگی‌های رفتاری خود اطلاعاتی کسب کنید. با این دانش، می‌توانید با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید و روابط خود را سامان دهید. از این تست می‌توانید در کارهایی مانند انتخاب رشته تحصیلی و مسیر شغلی، حل مشکلات بین فردی، افزایش خودآگاهی و رسیدن به مدیریت مؤثر استفاده کنید.

سایر تست های شخصیت شناسی

تست‌های شخصیت شناسی به این موارد ختم نمی‌شوند و موارد بسیار دیگری نیز وجود دارند که عبارت‌اند از:
  • تست استرانگ
  • تست هارتر
  • تست ریموند کتل
  • تست طرح‌واره‌های یانگ
  • تست هوش هیجانی EQ بار آن
  • تست هوش گاردنر
  • تست آرکتایپ برند
  • تست آرکتایپ یونگ
  • تست هارتمن
برای اینکه بتوانید به تیپ شخصیتی خود پی ببرید و از آن برای بهبود تعاملات و رسیدن به شغل دلخواه خود استفاده کنید، می‌توانید از پیشنهادات ما در این مقاله استفاده کنید. مواردی که در ابتدا معرفی کردیم، در میان معتبرترین تست‌های شخصیت شناسی به شمار می‌آیند که بینش خوبی از شخصیت شما می‌دهند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ