مهم ترین کاربردهای هیتر استیرر در آزمایشگاه

سمانه حسنی
هیتر استیرر یکی از ده‌ها تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد در آزمایشگاه‌های شیمی و بیوتکنولوژی است. از این ابزار برای همگن سازی، مخلوط کردن و حرارت دادن انواع محلول‌ها و مایعات کم حجم استفاده می‌شود. البته کاربردهای دیگری هم دارد که می‌خواهیم در این مطلب به معرفی آنها بپردازیم؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه […]
هیتر استیرر یکی از ده‌ها تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد در آزمایشگاه‌های شیمی و بیوتکنولوژی است. از این ابزار برای همگن سازی، مخلوط کردن و حرارت دادن انواع محلول‌ها و مایعات کم حجم استفاده می‌شود. البته کاربردهای دیگری هم دارد که می‌خواهیم در این مطلب به معرفی آنها بپردازیم؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی هیتر استیرر یا هات پلیت استیرر

مخلوط کردن مواد شیمیایی مختلف برای ساخت انواع بافرها، رقیق سازی و ساخت محیط‌های کشت، یکی از اصول اصلی کار در آزمایشگاه‌ها است. کیفیت مخلوط شدن و به ‌دست آوردن یک محلول یکنواخت اهمیت بسیاری دارد. در این مورد، هیتر استیرر یا هات پلیت استیرر یک دستگاه پرکاربرد و ضروری برای تمام آزمایشگاه‌ها است. هیتر استیرر دستگاهی است که قابلیت هم زدن و همگن سازی و هم زمان با آن، حرارت دادن انواع محلول‌ها را دارد. هیتر استیرر هم برای مصارف کوتاه و محدود طراحی شده است، هم برای مصارف سنگین و طولانی مدت. این دستگاه دارای دو دکمه پیچشی است؛ یک دکمه سرعت هم زدن و دکمه دیگر درجه حرارت را تنظیم می‌کند. در ادامه با هیتر مگنت بیشتر آشنا می‌شویم.  

با ساختار و عملکرد دستگاه هیتر استیرر بهتر آشنا شوید

هیتر استیرر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است؛ موتور همزن و گرمکن. نمونه‌های پیشرفته این دستگاه یک صفحه نمایشگر LCD هم دارند که به آنها هیتر استیررهای دیجیتال گفته می‌شود. این دستگاه‌ها علاوه بر هم ‌زدن، حرارات دهی را هم به ‌طور هم زمان انجام می‌دهند.
  • هات پلیت
هیتر استیرر یک صفحه یا Hot plate جهت گرمایش محلول‌ها دارد. انرژی مورد نیاز برای گرم شدن این صفحه توسط انرژی الکتریکی تأمین می‌شود. این صفحه معمولا از جنس استیل، سرامیک و آلومینیوم و در برخی مدل‌ها چدن است. دمای عملیاتی هات پلیت می‌تواند در محدوده 50 تا 300 درجه سانتیگراد و در بعضی مدل‌ها تا 550 درجه سانتیگراد باشد. قطر هات پلیت در دستگاه‌های مختلف متفاوت، ولی بطور متوسط حدود 15 سانتیمتر است.
  • پیچ‌های تنظیمات دستگاه
هیتر استیرر در دستگاه‌های آنالوگ دارای یک پیچ ترمو برای تنظیم درجه حرارت و یک پیچ تنظیم سرعت همزن مغناطیسی است. در دستگاه‌های دیجیتال علاوه بر پیچ‌های تنظیم حرارت و سرعت، یک پیچ تایمر برای تنظیم مدت زمان گرم کردن نمونه‌ها هم وجود دارد.
  • همزن‌های مغناطیسی
حرکت موتور با آهنربا، باعث چرخش مگنت‌های همزن می‌شود، مایعات را مخلوط می‌کند و همزمان هیتر محلول را گرم می‌کند. همزن‌های مغناطیسی هیتر استیررها برای مخلوط کردن سیالات با ویسکوزیته مختلف طراحی شده‌اند. این همزن‌ها معمولاً برای آماده‌سازی و تجزیه و تحلیل نمونه در آزمایشگاه‌های شیمی، زیست‌شناسی و داروسازی و برای انجام آزمایشاتی مانند سنتز آلی، استخراج، تجزیه و تحلیل روغن، اندازه‌گیری pH و تهیه محلول‌های بافری استفاده می‌شوند.

یک هیتر استیرر چگونه کار می‌کند؟

اساس کار هیتر استیرر بر هم زدن و حرارت دهی محلول است. این دستگاه براساس اندازه، پیکربندی و کاربرد طبقه‌بندی می‌شود. همزن‌های دیجیتالی برای نظارت دقیق بر دما و چرخش در دقیقه طراحی شده‌اند. بهترین هیتر استریرر، باید بتواند محلول‌های چسبناک را به‌ طور مؤثر مخلوط کند و نباید مگنت‌های مغناطیسی را از آهنربای محرک جدا کند. هیتر استریر به این شکل کار می‌کند که با ایجاد میدان مغناطیسی، مگنت‌های مغناطیسی که داخل محلول قرار داده‌ایم، شروع به چرخش سریع می‌کنند و باعث هم زدن مایع می‌شوند. این میدان مغناطیسی توسط یک آهنربای دوار یا مجموعه‌ای از آهنرباهای الکتریکی ثابت که زیر دستگاه تعبیه شده‌اند، ایجاد می‌شود و قدرت آن در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است.

وظیفه مگنت‌ها در دستگاه هیتر استیرر

مگنت‌ها با یک ماده‌ی غیر واکنش دهنده (تفلون یا همان PTFE) پوشیده شده‌اند و از نظر شیمیایی خنثی هستند. خنثی بودن آنها به این دلیل است که با مواد شیمیایی اسیدی یا قلیایی محلول‌ها وارد واکنش نشوند. سرعت چرخش مگنت‌ها براساس تنظیمات میدان مغناطیسی کم یا زیاد می‌شود. طول و ابعاد مگنت‌ها در دستگاه‌های مختلف از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر متغیر است. معمولا بعد از اتمام کار هم زدن، مگنت‌ها با کمک ابزار خاصی با پوشش تفلونی، از داخل محلول خارج می‌شوند.    

کاربردهای مختلف هیتر استیرر را بشناسیم

دستگاه‌های آزمایشگاهی دارای کاربردهای مختلفی هستند. برخی از آنها برای نگهداری مواد اولیه آزمایشگاهی یا مواد ترکیبی استفاده می شوند و برخی دیگر برای انجام عملیات‌های مختلف روی مواد شیمیایی بکار می‌روند. آشنایی با کارکرد دستگاه های آزمایشگاهی برای انجام صحیح و سریع کارها به ما کمک می کند. یکی از این دستگاه‌ها هیتر استیرر است که در ادامه با کاربردهای آن آشنا می‌شویم:
  1. هیتر استیرر به ما این امکان را می‌دهد که انواع محلول‌های اسیدی و قلیایی را با سرعت و حرارت دلخواه، مخلوط کنیم.
  2. هیتر استیرر برای سرعت بخشیدن به واکنش‌ها در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.
  3. همزن‌های هیتر استیرر به جای همزن‌های مکانیکی استفاده می‌شوند. آنها میزان کار دستی را کاهش می‌دهند، سر و صدا ندارند و بسیار کارآمد هستند.
  4. دستگاه شامل عنصری گرمایی برای فرآیند تولید و کنترل دماست.
  5. درجه حرارت دستگاه قابل تنظیم است و در بعضی مدل‌ها دارای تایمر کنترل زمان است.
  6. همزن‌های هیتر استیرر به دلیل عدم استفاده از قطعات مکانیکی متحرک، سایش و آسیب دیدگی کمتری دارند.
 

انواع هیتر استیررها از نظر نحوه عملکرد

هیتر استیررها در پلتفرم‌های تک یا چندگانه و در دو فرمت نمایش آنالوگ و دیجیتال تولید شده‌اند. در ادامه به آنها آشنا می‌شویم:
  • مینی هیتر استیرر
مینی هیتر استیررها فضای کمتری را در آزمایشگاه اشغال می‌کنند. این دستگاه‌ها از کنترل‌های الکترونیکی تشکیل شده‌اند که به کاربر اجازه می‌دهند سرعت هم زدن را با دقت بیشتری تنظیم کند. همچنین در برابر مواد شیمیایی خطرناک و خورنده در آزمایشگاه مقاوم هستند.
  • هیتر استیرر با تایمر
همزن مغناطیسی این مدل هیتر استیررها تایمر دارد. این تایمر به خاموش شدن خودکار موتور بعد از مدت زمان مشخص، کمک می‌کند. مدل‌های دیجیتال هیتر استیرر دارای تایمر هستند.
  • هیتر استیرر سنگین
همزن‌های مغناطیسی سنگین دارای ظرفیت اختلاط بالایی هستند. آنها همچنین مقاومت شیمیایی مناسب و دوام بالایی دارند.

معرفی بهترین برندهای هیتر استیرر

بهترین برندهای هیتر استیرر که برای خرید به شما پیشنهاد می‌کنیم، شامل برندهای زیر است:
  • هیتر استیرر دراگون
این محصول درجه یک چینی، جزء آن دسته از دستگاه‌هایی است که با وجود قیمت مناسب، کیفیت و طول عمر بالایی دارد. تنوع هیترهای دراگون بالاست و هر محصول ویژگی‌های منحصر بفردی دارد.
  • هیتر استیرر MTOPS
هیتر استیرر دیجیتال MTOPS ساخت کشور کره است. این محصول، علاوه بر قیمت مناسبی که دارد از کیفیت بالایی هم برخوردار است.
  • هیتر استیرر آلفا
این نوع هیتر استیرر توانایی حرارت دادن و هم زدن مایعات را دارد. این محصول به سرعت بالای هم زدن شهرت دارد.  

از کجا هیتر استیرر آزمایشگاهی بخریم؟

امیدواریم در این مطلب موفق شده باشیم شما را بخوبی با هیتر استیرر و کاربردهای آن آشنا کنیم. فقط به یاد داشته باشید، اگر روزی نیاز شد یک یا چند مدل از این دستگاه را خریداری کنید، حتماً باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند؛ در غیر این صورت، هیچ کاربردی برای شما نخواهد داشت و چه بسا باعث بروز خطاهای جبران ناپذیر و زیان‌های مالی نیز بشود. در این مورد پیشنهاد ما این است که از دستگاه‌های برند و دارای استانداردهای بین المللی استفاده کنید. شیمیبیو یکی از آن فروشگاه‌های معتبر و قابل اعتمادی است، که برای خرید آنلاین انواع هیتر استیرر و همزن‌های مغناطیسی می‌توانید روی آنها حساب کنید. شیمیبیو برندهای متنوعی از هیتر استیررهای آنالوگ و دیجیتال را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای بررسی محصولات و مقایسه مشخصات آنها، فقط کافیست به نشانی shimibio.com مراجعه کنید.  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ