دلایل بوی بد دهان و راه‌های نجات

سمانه حسنی
چکیده : در این مقاله به بیان دلایل بوی بد دهان و راه‌های نجات از آن پرداختیم. ضروری است که بدانید بوی بد دهان شما از چه مدلی است. آیا دائمی است و یا به‌صورت موقتی؟ با توجه به این‌که این بوی بد از چه مدلی است، می‌توانید در فهمیدن دلیل بوی بد دهان خود، […]
چکیده : در این مقاله به بیان دلایل بوی بد دهان و راه‌های نجات از آن پرداختیم. ضروری است که بدانید بوی بد دهان شما از چه مدلی است. آیا دائمی است و یا به‌صورت موقتی؟ با توجه به این‌که این بوی بد از چه مدلی است، می‌توانید در فهمیدن دلیل بوی بد دهان خود، به شکل مناسب عمل کنید و در آخر یک راهکار درست برای جلوگیری و از بین بردن بوی بد دهان انتخاب نمایید.
آیا می‌دانید دلایل بوی بد دهان چیست؟ از راه‌های رفع بوی بد دهان خبردارید؟ ما در این مطلب در تلاش هستیم تا به سؤالات شما در خصوص این بوی بد پاسخ دهیم. ممکن است همه‌ی افراد این تجربه را داشته باشند که در زمان سخن گفتن در جمع به دلیل بوی بد دهان مجبور به سکوت شده‌اند و یا بالعکس، بوی بد دهان شخص مقابل برایشان غیرقابل‌تحمل بوده و بی‌صبرانه منتظر هستند که سخن او هرچه زودتر به پایان برسد. بوی بد دهان و راه‌های نجات  

برخی از دلایل بوی بد دهان

نخستین سؤال در زمان مواجهه با این مسئله‌این است که بوی بد دهان به خاطر چیست؟ در دهان همه صدها باکتری در حال زندگی هستند و فضای تجمع آن‌ها در حفره دهانی و بر سطح زبان، لثه، محیط میان لثه و دندان و راه دستگاه گوارش قرار دارد. مدل بوی بد دهان بر اساس منبع یا دلیل اصلی آن می‌تواند متفاوت است. در زیر برخی از این علت‌ها را موردبررسی قراردادیم:

1. مصرف دخانیات

محصولات توتون و تنباکو موجب به وجود آمدن نفس بدبو می‌شوند. افزون بر این، احتمال بیماری لثه را بالاتر می‌برند و موجب به وجود آمدن نفس بدبو می‌شوند. اشخاص سیگاری هم از این مسئله رنج می‌برند. استعمال دخانیات نه‌فقط موجب خشک شدن بزاق خواهد شد؛ بلکه می‌تواند درجه حرارت در دهان را هم افزایش دهد. به همین دلیل دهان، مکانی مناسب برای پرورش باکتری‌ها می‌شود. نیکوتین استفاده‌شده در سیگار و باقی دخانیات موجب شل شدن دریچه میان مری و معده (LES) می‌شود. این مسئله موجب رفلاکس اسید معده خواهد شد. سیگار کشیدن همین‌طور خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، معده لوزالمعده، کبد و روده بزرگ را به‌شدت بالا می‌برد.

2. خوردن غذاهای بدبو یکی از دلایل بوی بد دهان

تجزیه ذرات مواد غذایی که بین دندان باقی‌مانده‌اند، می‌تواند یکی از دلایل بوی بد دهان باشد. بعضی از غذاها مثل پیاز و سیر هم می‌توانند نفس بدبو به وجود آورند. همچنین محصولات حاصل از هضم آن‌ها به‌وسیله خون به ریه‌ها انتقال پیدا می‌کند و می‌توانند بوی نفس را به‌شدت تغییر دهد. پیاز و سیر اصلی‌ترین و معروف‌ترین تحریک‌کننده‌های بوی دهان یا هالیتوز هستند؛ اما مسائل دیگری مثل قهوه و الکل به شکل موقت موجب بوی بد دهان می‌شوند. خوردن غذاهای بدبو یکی از دلایل بوی بد دهان  

3. خشکی دهان

بزاق دهان به شکل طبیعی دهان را پاک‌سازی می‌کند. اگر دهان به شکل طبیعی یا به دلیل بیماری خاصی دچار خشکی شود، می‌تواند بوی بد ایجاد کند. خشکی دهان به علت‌های متفاوتی اتفاق می‌افتد. بعضی از داروها می‌توانند باعث ایجاد خشکی دهان شوند. همچنین دیابت، اضطراب، کم‌آبی و بالا رفتن سن از دیگر علت‌های خشک شدن دهان هستند.

4. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دلایل بوی بد دهان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان موجب حذف کامل ذرات ریز مواد غذایی که خیلی دیرتجزیه می‌شوند و باعث بوی بد در دهان هستند، می‌شود. اگر مسواک زدن مرتب و مکرر نباشد موجب به وجود آمدن لایه‌ی نازکی از باکتری‌ها (پلاک) روی دندان می‌شود. این پلاک احتمال دارد لثه‌ها را تحریک نماید و موجب التهاب میان دندان‌ها و لثه‌ها تحت عنوان التهاب لثه شود.

5. داشتن یک یا چند دندان پوسید

بسیار از مواقع علت بوی بد دهان پوسیدگی دندان است. اگر با مراجعه به دندانپزشک علت بوی بد دهان شما پوسیدگی ریشه دندان تشخیص داده شود درمان ریشه دندان پوسیده ضروری است. در صورتی که دندان روکش شده دارید علت بوی بد دهان ممکن است بر اثر پوسیدگی دندان زیر روکش باشد بهتر است علائم پوسیدگی دندان زیر روکش را بدانید و برای درمان اقدام کنید. این روش درمانی با مشاوره دندانپزشک بعد از تهیه عکس ایکس ری به شما برای رهایی از بوی بد دهان کمک خواهد کرد. داشتن یک یا چند دندان پوسید  

6. رژیم‌های غذایی یکی از دلایل بوی بد دهان

روزه‌داری و برنامه‌های غذایی فاقد کربوهیدرات به دلیل از بین بردن چربی‌ها و ساخت موادی به اسم کتون که بوی شدیدی دارند، می‌توانند موجب آن شوند.

7.  مصرف برخی از داروها

برخی از داروها می‌توانند میزان بزاق را کم کنند و باعث بیشتر شدن بوی بد شوند. سایر داروها پس از تجزیه و انتشار در تنفس، موجب به وجود آمدن نفس بدبو می‌شوند. برای مثال نیترات برای درمان دردهای قلبی، بعضی داروهای شیمی‌درمانی، بعضی از آرام‌بخش‌ها مثل فنوتیازین و دوزهای زیاد مکمل‌های ویتامینی احتمال دارد عامل آن باشند.

8.  وجود اجسام خارجی یکی از دلایل بوی بد دهان

اگر یک جسم خارجی در قسمت حفره بینی گیر کرده باشد، مخصوصاً در کودکان، می‌تواند یکی از دلایل بوی بد دهان محسوب شود. بعضی از کودکان هنگام بازی اجسام خارجی را درون حفره بینی خود وارد می‌کنند.

9. داشتن برخی از بیماری‌ها

بعضی بیماری‌ها موجب بدبویی دهان می‌شوند مانند دیابت کنترل نشده، کتواسیدوز دیابتی، خشکی دهان، عفونت‌ گلو، سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها. همین‌طور سرطان‌ها، اختلالات دستگاه گوارش مثل سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده (GERD)، استفراغ، زخم معده، انسداد روده، عدم تحمل لاکتوز، نارسایی کبد، نارسایی کلیه و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی نیز ازجمله بیماری‌هایی هستند که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند.

10. انسداد روده

درزمانی که تنفس بویی مانند مدفوع داشته باشد از علائم وجود این عارضه است، مخصوصاً بعد از یک دوره طولانی استفراغ یا وجود علامت‌های انسداد روده‌ای بوی بد بیشتر احساس می‌شود. انسداد روده  

راه نجات از بوی بد دهان چیست؟

در این قسمت به بیان راه‌هایی برای درمان بوی بدن دهان می‌پردازیم. بدیهی است که با توجه به نوع و دلایل بوی بد دهان، این راه‌ها متفاوت خواهد بود.

درمان بوی بد دائمی دهان

اگر بوی بد دهان بیمار به‌صورت دائمی است، می‌توان احتمال داد که فرد به بیماری‌های دهان و دندان مبتلا است؛ بنابراین در نخستین فرصت باید یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه شود و چکاپ کامل انجام گیرد. اگر فرد مسئله‌ای در این بخش داشت پروسه درمان را طی نماید. در غیر این صورت، بیماری فرد متعلق به قسمت دیگری از بدن او است و بهتر است به یک متخصص داخلی مراجعه نماید. اگر خود بیمار می‌تواند حدس بزند که کدام‌یک از بیماری‌هایی که در قسمت بوی بد دائمی گفتیم را احتمال دارد داشته باشد، به‌صورت مستقیم به متخصص همان بخش مراجعه کند. در غیر این صورت، رفتن به پزشک متخصص داخلی به بیمار کمک می‌کند تا بیماری خود را هرچه سریع‌تر بفهمد و در صورت احتیاج، به پزشک دیگری ارجاع داده شود. بهتر است بیمار توجه داشته باشد، درباره بوی بد دائمی دهان، مسئله‌ای که بیشتر از خود این بیماری اهمیت دارد، از بین بردن دلیل آن است. در این مواقع، بوی بد دهان تنها یک علامت و نشانه از مسئله‌ای جدی‌تری است که حتماً باید پیگیری شود و از بین برود.

روش‌های درمانی بوی بد دهان در دندانپزشکی

جرم گیری و پولیش دندان موثرترین روش درمانی بوی بد دهان است، این فرآیند با از بین بردن پلاک و جرم از زیر خط لثه، که شایع ترین علت بوی بد دهان است، بوی بد دهان را از بین می برد. برطرف کردن بوی بد دهان نه تنها از نظر اجتماعی به شما اعتماد به نفس بیشتری میدهد بلکه از ابتلا به بیماری‌های دهان ودندان نیز جلوگیری میکند به همین دلیل توصیه متخصصان دندانپزشکی جهت از بین بردن بوی بد دهان موارد ذیل است:
  • جرمگیری دندان در مطب دکتر محمد نیکزاد و پولیش هر 6 ماه یک بار
  • درمان بیماری‌های پریودنتال برای افرادی که به عفونت‌های لثه‌ای شدید مبتلا هستند
  • مراجعه مرتب به دندانپزشک جهت بررسی سلامت ریشه دندان‌ها همچنین پیشگیری و درمان زود هنگام در صورت پوسیدگی دندان
  • درصورتی که ریشه دندان عفونی دارید باید حتماً برای درمان آن اقدام کنید. دو راهکار پیش روی شماست عصب کشی یا کشیدن ریشه دندان عفونی
  • برای داشتن دندان‌هایی سالم توصیه می‌شود حداقل هر 6 ماه یک بار به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.رفع بوی بد موقتی دهان
 

رفع بوی بد موقتی دهان

به‌عنوان نخستین راه جلوگیری، مسواک زدن و به‌طورکلی رعایت بهداشت دهان و دندان را بهتر است جدی بگیرید. با دقت، به شکل درست و با صرف زمان زیاد مسواک بزنید. از مسواک زدن روی زبان غفلت نکنید. زبان مکانی برای تجمع باکتری‌های متنوع و یکی از دلایل بوی بد دهان است. حتماً نخ دندان بکشید تا باقی‌مانده غذا، به شکل کامل از دهان شما خارج شود. اگر به خاطر گرسنگی طولانی‌مدت و یا خواب، دهانتان دچار بوی بد می‌شوند، در مرحله اول تلاش کنید برای مدت‌زمان طولانی گرسنه نمانید. پس از بیدار شدن حتماً صبحانه بخورید و پس‌ازآن از خانه خارج شوید. اگر استفاده از داروی خاصی، باعث به وجود آمدن بوی بد دهان شده است می‌توانید از پزشک خود بخواهید که در صورت نیاز داروی شمارا تغییر دهد.

سخن آخر دلایل بوی بد دهان

در این مقاله به بیان دلایل بوی بد دهان و راه‌های نجات از آن پرداختیم. ضروری است که بدانید بوی بد دهان شما از چه مدلی است. آیا دائمی است و یا به‌صورت موقتی؟ با توجه به این‌که این بوی بد از چه مدلی است، می‌توانید در فهمیدن دلیل بوی بد دهان خود، به شکل مناسب عمل کنید و در آخر یک راهکار درست برای جلوگیری و از بین بردن بوی بد دهان انتخاب نمایید. همچنین برای مراجعه به دندان‌پزشک متخصص برای رفع بوی بد دهان و تشخیص نوع آن ما به شما توصیه می‌کنیم که به کلینیک دندانپزشکی تخصصی دکتر محمد نیک زاد مراجعه نمایید و به‌راحتی از دلایل بوی بد دهان آگاه شوید و آن را از بین ببرید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ