طرز خوابیدن بعد از عمل اسلیو

سمانه حسنی
جراحی اسلیو معده و سایر انواع جراحی چاقی برای افرادی که با چاقی جدی دست و پنجه نرم می‌ کنند و با استفاده از روش های دیگر مانند ورزش و رژیم های غذایی به نتیجه نرسیده اند؛ به کار گرفته می شود. اگر شما هم جز افرادی هستید که از اضافه وزن بیش از حد […]
جراحی اسلیو معده و سایر انواع جراحی چاقی برای افرادی که با چاقی جدی دست و پنجه نرم می‌ کنند و با استفاده از روش های دیگر مانند ورزش و رژیم های غذایی به نتیجه نرسیده اند؛ به کار گرفته می شود. اگر شما هم جز افرادی هستید که از اضافه وزن بیش از حد خود خسته شده اید؛ احتما پزشک به شما جراحی را پیشنهاد خواهد کرد. اما، این جراحی تازه ابتدای راه است و خیلی چیزها مانند نحوه مراقبت، سبک زندگی و... بعد از جراحی دچار تغییراتی می شوند که باید خودتان را با آنها وفق دهید. طرز خوابیدن بعد از عمل اسلیو از مهمترین مراحل، مراقبت های بعد از جراحی است که به شما کمک می کند تا بهبودی را سریعتر پشت سربگذارید و به کارهای روزانه خودتان برسید. اما، ما در این مقاله، به یکی از موارد مهم مراقبت، یعنی طرز خوابیدن بعد از عمل اسلیو می پردازیم.

عمل اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده، از جمله جراحی های تهاجمی چاقی است که به افراد چاق کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهند. در طول این عمل، اندازه معده بعد از اسلیو معده به حدود 25 درصد اندازه اصلی خود کاهش می یابد و شکلی شبیه آستین ایجاد می کند. بنابراین، شما یک مقدار بسیار کوچک خواهید داشت که با خوردن مقدار کمی غذا به سرعت احساس سیری می کنید و همین باعث می شود تا با گذشت زمان شاهد کاهش وزن چشمگیر خودتان باشید. این روش معمولا با لاپاراسکوپی انجام می شود. پزشک چندین برش کوچک در ناحیه شکم ایجاد می کند تا دستگاه لاپاراسکوپی را وارد بدن کنند. جراح از این طریق بخش بزرگی از معده را جدا و خارج می کند. بخش کوچک باقیمانده یا همان کیسه جدید معده را هم به هم متصل می کند تا از این پس، کار هضم غذا را انجام دهد. این روش معمولا ایمن و موثر است؛ به طوری که اکثر بیماران بین 50 تا 70 درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست می دهند. البته، به غیر از کاهش وزن، اسلیو معده مزایای دیگری نیز به همراه دارد و آن هم مختص کسانی است که با بیماری هایی از قبیل دیابت نوع 2 و فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنند؛ چراکه بعد از جراحی بهبود پیدا خواهند کرد.

طرز خوابیدن بعد از اسلیو معده چگونه است؟

پس از انجام عمل لاغری اسلیو، خوابیدن می تواند چالش برانگیز و دشوار باشد؛ اما هر طور شده باید خواب کافی و راحتی داشته باشید. چراکه با استراحت کافی است که در طول روز انرژی بیشتر و احساس بهتری خواهید داشت. از طرفی، اگر در شب به اندازه کافی بخوابید، روند بهبودی شما بسیار نرمتر پیش خواهد رفت. نکته ای که باید هیچ وقت فراموش نکنید، این است که هرگز به پهلوی چپ و روی شکم در 3 هفته اول بعد از اسلیو معده نخوابید. در کل، نحوه خوابیدن بهتر است به صورت زیر باشد: به پشت یا پهلو راست بخوابید. بهترین راه برای خوابیدن بعد از جراحی اسلیو معده به پشت یا پهلو راست است. این باعث می شود تا فشاری روی معده و ریه ها قرار نگیرد. چراکه این فشار می تواند ناراحت کننده و مشکل ساز شود. اگر به پهلو راست می خوابید، بهتر است از یک بالش بین پاهای خود استفاده کنید تا ستون فقرات خود را در یک راستا نگه دارید. طرز خوابیدن بعد از اسلیو معده چگونه است؟ از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. خوابیدن روی شکم پس از جراحی اسلیو معده توصیه نمی شود، زیرا باعث برآمدگی معده و فشار بر ریه های شما خواهد شد. از یک بالش حمایتی استفاده کنید. زمانی که بعد از جراحی اسلیو معده سعی می کنید بخوابید، استفاده از یک بالش حمایتی بسیار مهم است. یک بالش خوب سر و گردن شما را در راستای ستون فقرات نگه می دارد و به کاهش سردرد تنشی و گردن درد کمک می کند. قبل از خواب، مایعات ننوشید. نوشیدن مایعات قبل از خواب ممکن است کار مهمی به نظر نرسد، اما پس از جراحی اسلیو معده، به احتمال زیاد مشکلاتی برای شما ایجاد کند. هنگامی که قبل از خواب مایعات می نوشید، معده پر از مایع شده و منبسط می شود. حتی اگر به پهلو یا به پشت می خوابید، نوشیدن مایعات قبل از خواب، منجر به ناراحتی در قسمت بالای شکم و ریه های شما خواهد شد. وسایل مورد نیازتان را کنار تخت قرار دهید. هنگامی که سعی می کنید بعد از جراحی بخوابید، بهتر است هر آنچه که نیاز دارید در نزدیکی و در دسترس تان قرار گیرد. با این کار از فعالیت کمی در طول شب خواهید داشت و راحت تر می خوابید.

مراقبت های بعد از اسلیو معده

دوره نقاهت پس از جراحی اسلیو معده به طور کلی کوتاه است و بیشتر افراد می توانند در عرض چند روز به فعالیت های عادی بازگردند. استراحت، کامل، تعویض پانسمان، فعالیت کم مثل پیاده روی، خوردن غذاهای مایع و... از جمله کارهایی است که در این دوره باید در نظر گرفته شود. با این حال، بهترین جراح اسلیو معده در تهران یک سری کارها را به شما پیشنهاد می دهد تا به بهبودی روان و سریع شما کمک کند. برای مثال: مایعات فراوان بنوشید و غذاهای سالم بخورید. پس از جراحی اسلیو معده، نوشیدن مایعات زیاد و خوردن غذاهای سالم بسیار مهم و اساسی است. این به بدن شما کمک می کند تا سریع تر بهبود پیدا کند. روزانه حدود هشت لیوان آب بنوشید و مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی مصرف کنید. همچنین، از نوشیدنی های شیرین و غذاهای پرچرب و کالری پرهیز کنید. نکته ای که در رابطه با غذاخوردن وجود دارد این است که شما در روزهای ابتدایی غذایی به صورت مایع بدون هیچ تکه جامدی مصرف خواهید کرد و با گذشت زمان این برنامه غذایی تغییر خواهد کرد. راحت باشید و تا جایی که می توانید استراحت کنید. خیلی مهم است که به بدن و ذهن خود زمان لازم برای بهبودی بعد از جراحی اسلیو را بدهید. در روزهای اول، سعی کنید آرام بمانید و تا حد امکان استراحت کنید. از فعالیت های شدید مانند ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت جنسی خودداری کنید. این فعالیت ‌ها می‌ توانند فشار زیادی بر برش‌ های شما وارد کرده و روند بهبودی را به تاخیر بیندازند. میزان خواب نیز برای بهبودی بسیار مهم است. خواب کافی به بهبودی بدن و کاهش سطح استرس کمک می کند. خوابیدن با بهبود سیستم ایمنی بدن باعث ترمیم سریعتر بافت ها می شود. همچنین به بدن اجازه می دهد تا هورمون های رشد بیشتری تولید کند؛ این هورمون روند بهبودی را سریعتر خواهند کرد. تمرینات تنفسی یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای بهبودی بعد از عمل انجام دهید تمرکز روی تمرینات تنفسی است. این به جلوگیری از درد و التهاب در قفسه سینه و ریه ها و بهبود گردش خون کلی کمک می کند. در این مورد، و نحوه تنفس حتما از پزشک تان مشاوره بگیرید.

 جمع بندی

جراحی اسلیو معده نوعی جراحی کاهش وزن است که به افراد کمک می کند تا به آرزوی دیرینشان که همان کاهش وزن است، برسند. این روش با تقسیم کردن معده به دو سایز بزرگ و کوچک، حجم آن را کاهش می دهد. چراکه بخش بزرگ خارج خواهد شد. اما چیزی که اهمیت پیدا می کند، مراقبت های بعد از جراحی و حتی نحوه خوابیدن است. رعایت این موارد، به فرد کمک می کند تا روند بهبودی را سریعتر طی کند و به کارهای روزمره خود برگردد.          
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ