نکات مهم درباره پروستات

منوچهر صدری
پروستات از آن‌ دسته بیماری‌های شایع در مردان است که اغلب بعد از 50 سال خود را نشان می‌دهد. با توجه به درصد بالای شیوع این بیماری، بسیاری از مردان در مورد ابتلا به آن نگران هستند و دغدغه دارند. فراموش نکنید این بیماری، ممکن است برای هر مردی اتفاق بیفتد؛ اما با شناخت دلایل […]
نکات مهم درباره ی پروستات پروستات از آن‌ دسته بیماری‌های شایع در مردان است که اغلب بعد از 50 سال خود را نشان می‌دهد. با توجه به درصد بالای شیوع این بیماری، بسیاری از مردان در مورد ابتلا به آن نگران هستند و دغدغه دارند. فراموش نکنید این بیماری، ممکن است برای هر مردی اتفاق بیفتد؛ اما با شناخت دلایل بروز و علایم پروستات می‌توان از شکل‌گیری و پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد. قبل از چک‌کردن گوشی برای دریافت نوبت ویزیت انلاین یا حضوری و معاینه، ادامه این مطلب را بخوانید.

پروستات چیست؟

پروستات به غده کوچکی در مردان گفته می‌شود که در تولید مایع منی نقش مهمی دارد. اگر برای شما سؤال پیش‌ آمده است که پروستات کجاست، باید گفت این غده، درست زیر مثانه و قسمت جلوی راست‌روده قرار دارد. افزایش سن با بزرگ‌شدن اندازه این غده همراه است و وقتی بیش‌ازحد بزرگ شود، مشکلاتی را برای فرد به همراه دارد و گاهی شکل سرطانی به خود می‌گیرد.

علائم پروستات چیست؟

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود بیماری، شرایط و میزان پیشرفت آن بررسی شود:
  • میل مکرر به ادرار‌کردن؛
  • مشاهده خون در ادرار یا منی؛
  • درد یا سوزش هنگام ادرار؛
  • انزال دردناک؛
  • درد یا احساس سفتی در قسمت پایین کمر، ناحیه لگن، رکتوم یا بالای ران؛
  • چکیدن ادرار.
علائم پروستات چیست؟

انواع پروستات و راه‌ های درمانی

انواع پروستات با توجه به نوع رشد این غده، شرایط بیمار و علائمی که بروز پیدا می‌کنند، دسته‌بندی می‌شوند. شایع‌ترین انواع این بیماری را می‌توان به سه نوع هیپرپلازی خوش‌خیم، حاد باکتریایی و مزمن تقسیم کرد.

هیپرپلازی خوش‌خیم

هیپرپلازی خوش‌خیم یا BPH در مردان مسن بسیار شایع است. این نوع بیماری،  سرطانی نیست. نظارت فعال بر روند پیشرفت آن، راه درمانی مؤثری است و برای همین، پزشک از فرد می‌خواهد هر چند‌وقت‌یک‌بار، برای معاینه مراجعه کند. داروهایی هم وجود دارند که با کوچک‌کردن این غده یا شل‌کردن عضلات نزدیک آن، برای کاهش علاعم پروستات کاربردی‌ هستند. اگر هیچ‌کدام از این دو روش مؤثر نبود، عمل جراحی پیشنهاد می‌شود. گاهی اوقات هم از امواج رادیویی یا لیزر برای درمان مشکلات ادراری ناشی از BPH استفاده می‌شود. در این روش‌ها از انواع مختلف گرما برای کاهش اندازه این غده کمک گرفته می‌شود که بسیار اثربخش است.

حاد باکتریایی

این نوع بیماری معمولاً به‌طور ناگهانی از یک عفونت باکتریایی شروع می‌شود. اگر علاوه بر علائمی که پیش‌تر گفته شد، تب، لرز یا درد شدید دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. در اکثر موارد برای درمان آن، مصرف آنتی‌بیوتیک توصیه می‌شود.

نوع مزمن

این نوع بیماری که سندرم درد مزمن لگن هم نامیده می‌شود، یک مشکل شایع در مردان است. این بیماری می‌تواند باعث درد در ناحیه کمر، کشاله ران یا نوک آلت تناسلی شود. از ماساژ پروستات برای تشخیص و گاه درمان آن استفاده می‌شود. همچنین برای درمان، ممکن است به ترکیبی از سه روش دارودرمانی، جراحی و تغییر سبک زندگی نیاز باشد.

سرطان پروستات

در صورت بدخیم‌شدن و رشد بیش‌ازحد، این غده شکلی سرطانی به خود می‌گیرد.  البته احتمال ابتلا به نوع سرطانی این بیماری، تحت‌تأثیر عوامل مختلفی‌ست که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
  • سن: مردانی با سن 50 و بالاتر در معرض خطر بیشتری هستند.
  • نژاد: سرطان پروستات معمولا در بین آفریقایی‌ها شایع‌تر از دیگر نژادهاست. مردان آسیایی کمترین میزان ابتلا به آن را دارند.
  • سابقه خانوادگی: اگر پدر یا برادر شما این بیماری را داشته است یا دارد، احتمال ابتلای شما هم به آن بیشتر است.
  • رژیم غذایی: خطر ابتلا به این سرطان، برای مردانی که رژیم غذایی پرچربی دارند، بیشتر است.

روش تشخیص سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات مانند انواع دیگر این بیماری‌ست. پزشک برای اینکه بفهمد علائم، ناشی از سرطان است یا خیر، در مورد بیماری‌ها و سابقه خانوادگی شما سؤال خواهد کرد. در کنار شرح‌حال‌گرفتن، پزشکان معمولا از راه‌های زیر برای تشخیص کمک می‌گیرند: روش تشخیص سرطان پروستات
  • ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام شود. در طول معاینه، راست‌روده بررسی خواهد شد تا اندازه و سفتی بافت سرطانی مشخص شود؛
  • آزمایش خون هم برای بررسی سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) و تشخیص انجام می‌شود. بالا‌بودن سطح PSA در مردان می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان باشد؛
  • ممکن است نیاز به سونوگرافی باشد تا عکس کامپیوتری گرفته شود. اگر تمام این آزمایش‌ها نشان از احتمال ابتلا به سرطان بود، باید به یک متخصص اورولوژیست ارجاع داده شوید.

درمان پروستات

درمان سرطان پروستات به این بستگی دارد که سرطان، بخشی از این غده را گرفته باشد یا تمام آن را. همچنین باید دید به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است یا خیر؟ علاوه بر این موارد، به سن و وضعیت سلامت کلی بیمار هم بستگی دارد.
  • عمل جراحی، رایج‌ترین روش درمانی‌ست که در آن، کل غده و برخی از بافت‌های مجاور برداشته می‌شود؛
  • گاهی از پرتودرمانی برای از‌بین‌بردن سلول‌های سرطانی و کوچک‌کردن تومورها استفاده می‌شود.
  • هورمون‌درمانی هم روش دیگری‌ست که با کمک داروهایی برای جلوگیری از تولید تستوسترون در بدن، انجام می‌شود. این روش درمانی معمولا در صورتی انجام می‌شود که احتمال عود سرطان وجود داشته باشد.

جمع‌بندی

فراموش نکنید که سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب، تا حد زیادی مانع بروز این بیماری می‌شود. اما با توجه به احتمال بالای ابتلا به این بیماری در مردان، باید هرگونه علامتی را جدی گرفت. در صورت ادامه‌دار‌بودن علائم پروستات، می‌توانید با متخصص غدد دکترنکست مشورت کنید. فراموش نکنید که مصرف هر دارو یا امتحان هر روش درمانی خودسرانه، ممکن است مشکل شما را حادتر کند.  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ