اثر شگفت انگیز چسب های بافتی برای بستن برش های جراحی پلاستیک و جراحی سینه

منوچهر صدری
روشهای سنتی بستن برش جراحی مانند بخیه ها، منگنه ها و نوارهای چسب سالهاست که مورد استفاده قرارمی گیرند، چسب های جراحی بافتی اخیراً به عنوان یک کالای کاربردی وارد جراحی های بالینی شده اند. بستن زخم ها با بخیه ها ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند و اغلب اثرات زخم زیاد و واکنش […]

روشهای سنتی بستن برش جراحی مانند بخیه ها، منگنه ها و نوارهای چسب سالهاست که مورد استفاده قرارمی گیرند، چسب های جراحی بافتی اخیراً به عنوان یک کالای کاربردی وارد جراحی های بالینی شده اند.

بستن زخم ها با بخیه ها ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند و اغلب اثرات زخم زیاد و واکنش بافتی را به جای میگذارند.

بسیاری از بیماران به ویژه کودکان برداشتن بخیه را دردناک و اضطراب زا می دانند.

استفاده از چسب بافتی برای بستن پارگی تروماتیک و زخم های برش جراحی منجر به نتیجه زیبایی بهتری در مقایسه با بخیه های معمولی دارند و رضایت بیمار از زخم بسته شده با چسب های سیانواکریلات پزشکی به طور قابل توجهی بالاتر بوده است.

امروزه از چسب های بافتی جراحی راه خود را به اتاق عمل نیز باز کرده اند و جراحان به طور فزاینده ای از آن ها برای بستن برش های پوستی جراحی استفاده می کنند. از مزایای چسب های بافتی می توان به سهولت اجرا، کاربرد سریع، کاهش آسیب بافتی و سازگاری با روش های کم تهاجمی چون جراحی های لاپاروسکوپی شاره کرد.

برش های جراحی پلاستیک و جراحی سینه

بستن برش های جراحی سینه با استفاده از چسب جراحی بافتی

سالانه هزاران بیمار برای برداشتن ضایعات پستان و یا به جهت عمل زیبایی سینه تحت جراحی قرار می گیرند.

یک نگرانی مهم اکثریت بیماران، نتیجه زیبایی این جراحی است. اصول بسته شدن زخم بر کاهش تنش روی زخم و کنار هم قرار دادن لبه های پوست در جهت معکوس تمرکز دارد.

بخیه زدن رایج ترین روش برای ترمیم برش های جراحی و ایمن و موثر است، اما معمولاً زمان بر و وابسته به اپراتور است، نیاز به مداخلات بعدی برای برداشتن بخیه دارد و اگر بخیه ها خیلی محکم بسته شوند یا برای مدت زیادی در داخل باقی بمانند، ممکن است ردهای بخیه به طوردائمی باقی بمانند.

در حالت ایده آل، بستن برش باید ساده، ایمن، سریع، ارزان، بدون درد و ضد باکتری باشد و منجر به ظاهر زیبا ومطلوب اسکار شود. چسب بافتی سیانواکریلات این ویژگی ها را ارائه می دهد.

آنها در تماس با آنیون های بافت پلیمریزه می شوند و با ایجاد پیوند قوی لبه های زخم را در کنار هم نگه می دارد. چسب مایع بخیه سیانواکریلات معمولاً بصورت خود به خود از بین می رود، تشکیل مجدد اپیتلیال زخم در عرض 5 تا 10 روز اتفاق می افتد و چسب نیازی به برداشتن ندارد.

بافتی سیانواکریلات

فرمول چسب مایع بخیه

چسب های بافتی به سرعت در حال پیشرفت اند و منجر به ایجاد چسب های بافتی با خواص برتر وعملکرد پیشرفته می شود. چسب بافتی گلوبرن تیس2 یکی از این چسب های جراحی بافتی است که توسط کمپانی GEM ایتالیا تولید می گردد و تنها چسب بافتی دو ترکیبی مبتی بر 2 octyl cyanoacrylate و n-butyl 2 cyanoacrylates درجهان است که دو ویژگی انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالا به طور همزمان دارا است.

این ترکیب دارای دمای پلیمریزاسیون بسیار پایین تر از سایر چسب های سیانواکریلات پزشکی در حدود 45 است. حس سوزش و درد التهاب، سمیت بافتی ایجاد نکرده و در روند ترمیم بافت و تسریع آن تاثیر بسزایی دارد.

نهایتا حصول نتایج زیبایی شناختی بهتر، امکان گذراندن دوران نقاهتی راحت تر و کوتاه برای بیمار فراهم می کند تا بتواند سریعتر فعالیت های روزانه بازگردد.

این ویژگی ها در کنار توان ضد میکروبی این محصول آن را گزینه مناسبی برای بستن زخم در جراحی های حساسی منجمله جراحی پلاستیک و ماستکتومی می نماید.

چسب بافتی گلوبرن تیس2 هم اکنون توسط شرکت پارسان درمان پاد در ایران در دسترس پزشکان و مراکز درمانی قرار میگیرد.

نکته حائز اهمیت در رابطه با چسب سیانواکریلات جراحی گلوبرن تیس2 سازگاری بافتی بسیار خوب، عدم سمیت و دمای پلیمریزاسیون پایین آن است که نگرانی از چالش های کنونی مرتبط با دیگر چسب های بافتی موجود در بازار شامل سوزش و تحریک موضعی پوست ، ایجاد تاول، ظاهر لکه دار ترشحات زخم در مش و محل برش اطراف آرئول است را در پی ندارد.

اثربخشی چسب بافتی گلوبرن تیس2 معادل بخیه های داخل پوستی برای بسته شدن پوست برش های جراحی سینه است ولی سریعتر از آنها است، نتیجتا یکی از مزایای اصلی آن صرفه جویی در زمان اتاق عمل و بیهوشی است، در نتیجه به طور بالقوه امکان انجام اقدامات بیشتر در روز و کاهش هزینه ها را فراهم می کند. صرفه جویی در زمان می تواند برای جراحی های دوطرفه انجام شده توسط همان جراح بیشتر باشد و زمان بیشتری را برای دستیاران جراحی جهت انجام سایر وظایف در اتاق عمل آزاد کند.

چسب بافتی گلوبرن تیس2

بستن برش های جراحی پلاستیک (سروگردن) با استفاده از چسب جراحی بافتی

هنگام بستن زخم ها در ناحیه سر و گردن، یک نتیجه خوب زیبایی بسیار مهم و چالش برانگیز است. زیرا چنین زخم هایی در ناحیه ای قابل مشاهده قرار دارند. بنابراین نیازمند یک روش ایده آل بستن زخم است که ساده، ایمن، سریع، بسته شدن بدون کشش، ضد باکتری و به خوبی محافظ زیبایی باشد.

بستن برش‌های جراحی پلاستیک (سروگردن)  با استفاده از چسب جراحی بافتی

سیانواکریلات های پزشکی بیشترین کاربرد را در دندانپزشکی، جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت به عنوان چسب بخیه مایع و جایگزینی بخیه سنتی دارند.

بر خلاف چسب فیبرین گلو که متکی به برهمکنش ترکیبات درون بدن (اندوژنوس) هستند، چسب های بافتی سیانواکریلات پزشکی در افراد دارای نقص انعقادی خون نیز به خوبی قابل استفاده بوده و نقش بندآورنده خون را در کنار چسبندگی مناسب ایفا می کنند.

با این حال، واکنش پلیمریزاسیون گرمازا، آزادسازی مونومرهای سمی، ویسکوزیته کم و عدم انعطاف پذیری برای خواص مکانیکی قوی استفاده از آنها را در کاربردهای بیشماری محدود می کند.

دانشمندان به دنبال تبدیل چسبهای سیانواکریلات جراحی به حالت زیست دوستانه تر بوده اند.

این تلاش ها نهایتا منتهی به تولید چسب بافتی گلوبرن تیس2 با خاصیت مقاومت کششی بالا درکنار حفظ الاستیسیته و انعطاف پذیری خوب در دمای پلیمریزاسیونی بسیار پاینتر 45 درجه سانتی گراد و زیست سازگاری بالا که مصرف محصول را حتی در اطفال نیز میسر می کند شد.

این چسب جراحی بافتی برای بستن زخم و برش های بافت های نرم پس از آسیب تروماتیک، برش جراحی و یا به جای بخیه های سنتی در نواحی با خطر بالای عفونت مانند دهان، بینی و.. ایمن و معتبر است.

نتایج مطلوبی برای بستن برش های بلفاروپلاستی با چسب های جراحی سیانوآکریلات گزارش کرده اند، آنها هیچ تفاوتی در التهاب، بهبود یا عوارض درمقایسه با بخیه در ارزیابی پس از عمل نداشتند و نتیجه از نظر زیبایی درمقایسه با بخیه برای بیماران مطلوب تر بوده است.

چسب های بافتی سیانواکریلات جراحی، به دلیل خاصیت چسبندگی، هموستاتیک، زیست سازگاری بالا و زمان جذب آهسته، می توانند برای درمان شکستگی های استخوانی نیز استفاده شوند.

استفاده از پیوند غضروف در جراحی زیبایی بینی و ترمیمی بخشی رایج از آرمنتاریوم جراحان زیبایی بینی است. برای حفظ موقعیت مناسب و پایداری پیوندهای غضروف را به درستی به نوک بینی محکم می کنند. این بخیه هم زمان براست و به تجربه و مهارت بسیاری نیاز دارد. امروزه با استفاده از چسب جراحی بافتی برای چسباندن قطعات غضروف سپتوم و محکم کردن پیوندهای غضروفی در موقعیت های مناسب و ... استفاده می شود.

دراعمال زیبایی چون عمل زیبای گوش یا اوتوپلاستی و اصلاح بد شکلی های مادرزادی، تثبیت صفحه ناخن و جراحی های اصلاحی میتوان از آنها بهره برد.

تیم علمی شرکت پارسان درمان پاد از شما دعوت می کند تا جهت مطالعه مقالات بیشتر و کسب اطلاعت مرتبط با چسب سیانواکریلات جراحی گلوبرن تیس2 به وبسایت پارسان درمان پاد مراجعه نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ