اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی در مردان

سمانه حسنی
ارگاسم، اوج رسیدن به لذت جنسی است. مردان زمانی اوج لذت جنسی را تجربه می‎کنند که رابطه‌شان به انزال ختم شود. اگر این اتفاق نیفتد یا با تأخیر همراه باشد، مرد به ارگاسم نمی‌رسد و در واقع با آنورگاسمی مواجه می‎شود. آنورگاسمی در زنان رایج‌تر است، اما گاهی اوقات مردان را نیز درگیر می‌کند. این […]

ارگاسم، اوج رسیدن به لذت جنسی است. مردان زمانی اوج لذت جنسی را تجربه می‎کنند که رابطه‌شان به انزال ختم شود. اگر این اتفاق نیفتد یا با تأخیر همراه باشد، مرد به ارگاسم نمی‌رسد و در واقع با آنورگاسمی مواجه می‎شود. آنورگاسمی در زنان رایج‌تر است، اما گاهی اوقات مردان را نیز درگیر می‌کند. این عارضه دلایل متعددی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش سن، مشکلات جسمی و مصرف برخی از داروها اشاره کرد. در این مطلب در مورد آنورگاسمی در مردان صحبت می‌کنیم و به بیان دلایل، علائم و راهکارهای درمانی آن می‌پردازیم.

ارگاسم در مردان چگونه اتفاق می‌افتد؟

ارگاسم در مردان فرآیندی پیچیده دارد و در چهار مرحله اتفاق می‌افتد. در این چهار مرحله مغز با بدن مرد همراه بوده و با ترشح هورمون‌های جنسی، مراحل کار را پیش می‌برد. ارگاسم در مردان شامل مراحل زیر می‌باشد:

برانگیختگی

مرحله اول با برانگیختگی آغاز می‌شود. در این مرحله مغز نشانه‌هایی را دریافت کرده و شروع به آزادسازی استیل کولین می‎کند. استیل کولین یک انتقال‌دهنده عصبی است. این ماده اکسید نیتریک را در عروق تناسلی آزاد می‎کند و باعث گسترش این عروق می‌شود. در نتیجه، خون زیادی در این عروق جریان می‌یابد و آلت مرد را بزرگ و سفت می‎کند. به این حالت نعوظ گفته می‌شود.

پلاتو

مرحله دوم از انورگاسمی در مردان، پلاتو یا فلات نام دارد. در این مرحله سرعت ضربان قلب شدت می‌یابد و باعث افزایش دمای بدن و فشار خون می‎شود. این مرحله بین 30 ثانیه تا دو دقیقه طول می‌کشد. در این‌جا لگن دچار انقباضات غیر عادی می‏گردد و فشارهایی سریع و شدید را ایجاد می‏کند.

ارگاسم

در مرحله بعدی مرد به ارگاسم می‌رسد. این مرحله به دو بخش انتشار و انزال تقسیم می‎شود. در بخش انتشار مایع منی تولیدشده به سر آلت تناسلی می‎رسد و در بخش انزال، انقباضات عضلات آلت و کف لگن مایع را به سمت بیرون هدایت می‎کند.

تفکیک و انکسار

در آخرین مرحله از فرآیند ارگاسم یا آنورگاسمی در مردان، آلت تناسلی حالت سفتی خود را از دست می‌دهد و مرد احساس راحتی و خواب‌آلودگی دارد.

انواع اختلال ارگاسم در مردان

بسیاری از افراد آنورگاسمی را با مشکلات مربوط‌به انزال اشتباه می‌گیرند. در اختلال انزال، فرد با مشکلاتی چون انزال زودرس، تأخیر یا ناتوانی در انزال  مواجه می‎گردد و اوج لذت جنسی را تجربه نمی‌کند، اما در آنورگاسمی جریان کمی فرق دارد.

ارگاسم به اوج لذت جنسی گفته می‌شود که پس از مرحله برانگیختگی و پلاتو رخ می‎دهد. در این مرحله مرد حرکات بدنی خارج از کنترل دارد. اختلال ارگاسم در مردان یا آنورگاسمی در مردان زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ لذت جنسی برای رسیدن به ارگاسم وجود نداشته باشد یا با تأخیر اتفاق بیفتد.

آنورگاسمی مردان دو نوع دارد:

  • آنورگاسمی اولیه: فرد هرگز ارگاسم را تجربه نکرده است.
  • آنورگاسمی ثانویه: فرد تحت شرایط خاص، مانند سکس دهانی یا خودارضایی، می‌تواند ارگاسم را تجربه کند.

دلایل آنورگاسمی در مردان

آنورگاسمی در مردان دلایل متعددی دارد. دلایل این اختلال را می‌توان به دو دسته کلی زیر تقسیم کرد:

دلایل فیزیولوژیک

  • سوءمصرف مواد مخدر به‌ خصوص مصرف بیش از اندازه هروئین
  • عوارض ناشی از جراحی بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی، مانند جراحی پروستات یا انجام پرتودرمانی در این ناحیه
  • ابتلا به سندرم کودا اکوینا (Cauda equina) که باعث فشرده‌شدن عصب‌های انتهایی ستون فقرات می‌شود و اختلالات حسی حرکتی را ایجاد می‌کند.
  • عدم وجود رفلکس بولبوکاورنوس (bulbocavernosus) به‌ طور مادرزادی که باعث انقباض عضلات مقعدی در هنگام انزال می‎شود.
  • اختلالات غدد درون‌ریز و سطح تستوسترون پائین مانعی برای آنورگاسمی در مردان
  • بیماری‌هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس، نوروپاتی ناشی از دیابت و فشار خون بالا
  • عوارض جانبی برخی از داروها مانند داروهای رفع اختلالات جنسی، داروهای ضد روان‌پریشی، ضد افسردگی و …
  • مصرف بیش از اندازه الکل یا کشیدن سیگار

دلایل روانشناختی

  • سوء‌استفاده جنسی در سنین پائین
  • غم و ناراحتی به ‌دلیل از دست­دادن عزیزان
  • ترس از رابطه جنسی مانع آنورگاسمی در مردان
  • اضطراب، استرس یا افسردگی
  • مشکلات عاطفی و روابط بین زوجین
  • باورهای فرهنگی یا مذهبی
  • اضطراب عملکرد جنسی که اغلب به‌ دلیل اختلال نعوظ در مردان مسن رخ می‌دهد.

تشخیص آنورگاسمی مردان

اختلال ارگاسم اگر به‌ صورت مداوم اتفاق بیفتد، تبدیل به آنورگاسمی می‌شود. بر اساس آمار به‌دست آمده، حدود هشت درصد از مردان دچار آنورگاسمی هستند و از رابطه جنسی خود رضایت ندارند. این اختلال در مردان جوان به ‌ندرت رخ می‌دهد و اغلب مردان مسن را درگیر می‌کند.

دقت داشته باشید که آنورگاسمی در مردان با اختلال نعوظ یا میل جنسی پایین تفاوت دارد و نباید باهم اشتباه گرفته شود. البته ممکن است فرد به ‌طور هم‌زمان این موارد را باهم تجربه کند. در هر حال، اگر از رابطه جنسی خود رضایت ندارید و نمی‌توانید به ارگاسم برسید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک معاینه بدنی کاملی را انجام داده و سابقه پزشکی‌تان را بررسی می‎کند.

در مرحله بعدی ممکن است پزشک آزمایش‌هایی را برای­تان تجویز کند تا علت آنورگاسمی را بهتر تشخیص دهید. آزمایش‌هایی که در این مرحله تجویز می‌شوند، عبارتند از:

  • آزمایش خون: پزشک برای ارزیابی عملکرد غدد درون‌ریز و اندازه‎گیری میزان هورمون‌هایی مانند تستوسترون، آزمایش خون را تجویز می‌کند.
  • اندازه‏گیری حساسیت آلت تناسلی: پزشک میزان حساسیت آلت تناسلی مرد را اندازه‌گیری می‎کند تا از وجود آن اطمینان حاصل کند. میزان حساسیت ممکن است در اثر بیماری‌هایی چون دیابت کاهش یابد.
  • تست قوس رفلکس ساکرال: این آزمایش برای ارزیابی عملکرد ریشه‌های عصب پودندال تجویز می‎شود. این عصب با دستگاه تناسلی و پوست اطراف مقعد و پرینه ارتباط دارد.

راهکارهای درمانی آنورگاسمی در مردان

درمان آنورگاسمی در مردان راه‌حل مشخصی ندارد. پزشک ابتدا علت آنورگاسمی را مورد بررسی قرار می‎دهد و بر اساس آن درمان را آغاز می‌کند.

  • اگر دلیل آنورگاسمی مصرف بیش‌ از اندازه الکل و مواد مخدر باشد، پزشک ترک این مواد را توصیه می‌کند.
  • در صورتی که فرد به ‌دلیل مصرف داروهای خاص دچار آنورگاسمی شده باشد، پزشک داروی مورد نظر را حذف کرده و داروی دیگری را جایگزین آن می‌کند.
  • اگر دلیل این اختلال عدم تعادل هورمونی باشد، پزشک شما را به متخصص غدد ارجاع می‎دهد تا درمان لازم در این زمینه انجام شود.
  • در صورتی که عوامل روان‌شناختی مانند افسردگی، اضطراب و … منجر به اختلال آنورگاسمی شود، پزشک فرد را به یک روان‌درمان معرفی می‎کند و جلسات مشاوره را به او پیشنهاد می‌دهد.
  • اگر فرد دچار مشکلات عاطفی باشد، زوج‌درمانی برای بیمار تجویز می‎شود.
  • گاهی اوقات آنورگاسمی در مردان به ‌دلیل عدم آشنایی دو طرف با یکدیگر و ناتوانی در ارضا اتفاق می‎افتد. در این موارد پزشک زوجین را به مشاور جنسی معرفی می‎کند تا سکس‌درمانی انجام شود.

اگر آنورگاسمی به ‌علت مشکلات جسمی مانند جراحی پروستات، بیماری ام‌اس و … ایجاد شده‌باشد، هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. در این صورت باید با بیماری‌تان کنار بیایید و سبک زندگی‌تان را عوض کنید. در این شرایط می‌توانید با یک مشاور صحبت کنید و با افزایش صمیمیت جنسی، یک رابطه بدون ارگاسم و سالم را تجربه کنید.

در این مطلب در مورد اختلال آنورگاسمی در مردان صحبت کردیم و دلایل و راهکارهای درمانی آن را مورد بررسی قرار دادیم. آنورگاسمی زمانی ایجاد می‌شود که فرد نتواند اوج لذت جنسی را تجربه کند. این مسئله دلایل متعددی دارد و ممکن است به‌ علت بیماری‌های جسمی، شرایط فیزیکی یا مسائل روان‌شناسی اتفاق بیفتد.

در صورتی که متوجه این اختلال شدید و علائم آن را مشاهده کردید، برای درمان به یک  متخصص ارولوژی مراجعه کنید. اگر اختلال ارگاسم به‌ علت بیماری یا مشکلات جسمی اتفاق افتاده باشد، پزشک درمان را آغاز می‌کند.

اما اگر این اختلال دلیل روان‌شناختی داشته باشد، متخصص شما را به یک روان‌شناس ارجاع می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ