انواع لمینت های سرامیکی در دندانپزشکی زیبایی به همراه مزایا و معایب

سمانه حسنی
دندانپزشکی زیبایی در سال های اخیر صنعت دندانپزشکی را متحول کرده است و به طور قابل توجه ای محبوب شده است. این شامل روش های دندانپزشکی است که هدف آنها بهبود ظاهر دندان ها، لثه ها و قوس لبخند شما است. یکی از رایج ترین روش های درمانی در دندانپزشکی زیبایی لمینت های سرامیکی است. […]

دندانپزشکی زیبایی در سال های اخیر صنعت دندانپزشکی را متحول کرده است و به طور قابل توجه ای محبوب شده است. این شامل روش های دندانپزشکی است که هدف آنها بهبود ظاهر دندان ها، لثه ها و قوس لبخند شما است. یکی از رایج ترین روش های درمانی در دندانپزشکی زیبایی لمینت های سرامیکی است. لمینت سرامیکی پوسته های نازکی از سرامیک هستند که به سطح جلوی دندان شما چسبانده می شوند تا شکل، اندازه و رنگ آنها را بهبود بخشند. در این مقاله به انواع روکش های سرامیکی و ویژگی های منحصر به فرد آنها می پردازیم. روکش های سرامیکی به صورت سفارشی ساخته می شوند تا با رنگ، شکل و اندازه دندان های طبیعی بیمار مطابقت داشته باشند. از آنها برای پوشاندن سطح جلویی دندان ها برای بهبود ظاهر آنها از جمله رنگ، شکل، اندازه و تراز استفاده می شود. آنها یک گزینه عالی برای افرادی هستند که تغییر رنگ، نامرتبی، بریدگی یا ناهمواری دندان دارند. در ادامه به توضیح مختصری از انواع لمینت ها اشاره می کنیم:

روکش های سرامیکی Crown:

روکش های سرامیکی (Crown) محبوب ترین نوع روکش ها هستند. که از پرسلن دندان با کیفیت بالا ساخته شده اند و به صورت سفارشی و متناسب با شکل و اندازه دندان های شما ساخته می شوند و تمامی سطوح دندان را مانند کلاه پوشش می دهند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که دقیقا شبیه به دندان طبیعی شما بوده و بسیار بادوام هستند و با مراقبت مناسب بین 10 تا 15 سال ماندگاری دارند. روکش های سرامیکی گزینه خوبی برای افرادی است که به شدت تغییر رنگ، نامرتبی یا تراش دندان دارند.  

لومینیرز یا لمینت سرامیکی بدون آماده سازی (None-Preparation Veneers):

لومینیرز یا با نام دیگر آن لمینت سرامیکی بدون آماده سازی نوع جدیدی از لمینت ها هستند که بدون آماده سازی دندان قالبگیری و ساخته می شوند. لومینیرز یکی از انواع برندهای لمینت های سرامیکی است که به دلیل حداقل آماده سازی و دوام شناخته شده است. که بسیار نازک و به ضخامت یک لنز چشمی هستند و نیازی به آماده سازی زیاد و تراش دندان را ندارند. لومینیرز ها به گونه ای طراحی شده اند که عمر طولانی داشته باشند و در برابر خرد شدن و ترک خوردن مقاوم باشن. همچنین بسیار ظریف با قابلیت اختصاصی ساخته می شن که به شما این امکان را می دهند رنگ و شکل آن را برای رسیدن به لبخند دلخواه خود انتخاب کنید. روکش های لومینیر معمولاً پنج تا هفت سال عمر می کنند. و به هیچ مراقبت اضافی به جز مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک مورد علاقه خود نیاز ندارند. اما باید این مورد را در نظر داشت که این برند لومینیرز برای همه لبخندها مناسب نیستند و تنها برخی از لبخندها را با استفاده از این برند می توان زیبا کرد که تصمیم گیری این مورد به عهده پزشکتان خواهد بود.

روکش های eMax:

لمینت های سرامیکی eMax که محبوب ترین و پرکاربردترین برند لمینت های سرامیکی هستند. و از شیشه-سرامیک دی سیلیکات لیتیوم ساخته می شوند. این ماده ویژه چندین مزیت دارد. ازجمله سبک تر و نازک تر از لمینت های سرامیکی سنتی دندانپزشکی هستند. به این معنی که کمترین میزان آماده سازی دندان را نسبت به لمینت های سنتی نیاز دارد. همچنین به طور قابل ملاحظه ای قوی تر است. لمینت های ساخته شده از این ماده بادوام می توانند با مراقبت مناسب 20 سال یا بیشتر دوام بیاورند. و از دیگر مزیت های این برند قابلیت ارائه درمان های ترکیبی شامل زیبایی و روکش و ایمپلنت در کنار هم در یک خط لبخند را فراهم می کند.  

ونیزهای کامپوزیتی:

کامپوزیت ونیر نوع دیگری از روکش است که رزین کامپوزیت توسط دندانپزشک روی دندان فرم داده می شود، ماده ای همرنگ دندان که به سطح جلویی دندان شما چسبانده می شود. آنها نسبت به لمینت های سرامیکی ارزان تر هستند و می توانند در یک جلسه انجام بشن. ونیرهای کامپوزیت گزینه خوبی برای افرادی است که دارای ایرادات جزئی زیبایی مانند لب پریدگیهای کوچک یا لکه روی دندان هایشان هستند. کامپوزیت ها خاصیت رنگ پذیری و عمر محدودی دارند و در صورت لزوم می توان آنها را حذف کرد و با کامپوزیت جدید یا لمینیت های سرامیکی جایگزین کرد.

روکش های زیرکونیا:

روکش زیرکونیا نوع جدیدی از روکش است که از زیرکونیا ساخته شده است، یک ماده سرامیکی با استحکام بالا که در برابر خرد شدن و ترک خوردن مقاوم است. روکش های زیرکونیا بسیار بادوام هستند و با مراقبت مناسب بین 15 تا 20 سال ماندگاری دارند. آنها همچنین زیست سازگار هستند، و آنها را گزینه خوبی برای افرادی که به فلزات حساسیت دارند تبدیل می کند. روکش های زیرکونیا گزینه خوبی برای افرادی است که دندان هایشان به شدت تغییر رنگ داده، نامرتب یا شکسته شده است.

ترکیب با درمان های دیگر:

در برخی موارد، بیمار ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب به درمان‌های دندانپزشکی اضافی در ترکیب با لمینت های سرامیکی نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک بیمار به شدت دندان های نامرتب داشته باشد، ممکن است برای رسیدن به لبخندی صاف و یکدست، علاوه بر روکش، به درمان ارتودنسی نیز نیاز داشته باشد. از طرف دیگر، اگر بیمار دارای دندان‌های از دست رفته باشد، ممکن است برای پر کردن آن فضای خالی و رسیدن به یک لبخند کامل، علاوه بر روکش‌ها، به ایمپلنت یا بریج دندان نیاز داشته باشد. که در این موارد مهارت دندانپزشک برای رسیدن به نتیجه مطلوب و توانایی ایشان جهت استفاده از انواع این روکش های سرامیکی در یک درمان های ترکیبی بسیار حائز اهمیت است.   در پایان، ونیرهای سرامیکی یک درمان زیبایی دندانپزشکی محبوب و موثر برای افزایش ظاهر لبخند شما هستند. انواع مختلف روکش های سرامیکی مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند و می توانند متناسب با نیازهای دندانی خاص شما به صورت سفارشی ساخته شوند. وقتی صحبت از دندانپزشکی زیبایی به میان می آید، انتخاب یک دندانپزشک زیبایی ماهر و با تجربه برای دستیابی به نتیجه مطلوب ضروری است. در مطب دندانپزشکی دکتر نوربخش نگاه دقیقی برای زیبایی شناسی وجود دارد و می تواند با یک طرح درمان دقیق نیازهای درمانی بیمار در کنار زیبایی آن را برآورده کند. با مراقبت مناسب، لمینت دندان سرامیکی می توانند لبخندی زیبا و طبیعی را برای سال های آینده برای شما به ارمغان بیاورند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ