بهترین کرم برای درمان پسوریازیس

نادر سیاسی
محصولات موضعی مختلفی در بازار برای کمک به درمان بیماری پسوریازیس وجود دارد. در این مقاله بهترین کرم برای درمان پسوریازیس معرفی می‌گردد. در این مقاله به شما 5 کرم جهت درمان بیماری پسوریازیس را معرفی خواهیم کرد. پسوریازیس چیست؟ پسوریازیس نوعی شرایط خود ایمنی مزمن است که باعث تجمع سریع سلول‌های پوست می‌شود. این […]

محصولات موضعی مختلفی در بازار برای کمک به درمان بیماری پسوریازیس وجود دارد. در این مقاله بهترین کرم برای درمان پسوریازیس معرفی می‌گردد. در این مقاله به شما 5 کرم جهت درمان بیماری پسوریازیس را معرفی خواهیم کرد.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس نوعی شرایط خود ایمنی مزمن است که باعث تجمع سریع سلول‌های پوست می‌شود. این تجمع سلولی باعث فلس فلس شدن سطح پوست می‌شود. التهاب و قرمزی اطراف فلس‌ها پدیده‌ای نسبتا شایع است. در انواع معمول پسوریازیس، فلس‌ها به رنگ نقره‌ای مایل به سفید و به‌صورت لکه‌های ضخیم و قرمز ایجاد می‌شوند. با این‌حال پوست‌های تیره‌تر به رنگ‌های بنفش و قهوه‌ای تیره با پوسته‌های خاکستری دیده می‌شوند. گاهی اوقات این پوسته‌ها ترک می‌خورند و خون‌ریزی می‌کنند.

در حالت معمول سلول‌های پوستی در عمق پوست ایجاد می‌شود، سپس به آرامی به سطح می‌آیند و در همین مسیر دچار تغییرات می‌شوند و در نهایت از بین می‌روند و از پوست جدا می‌شوند. چرخه زندگی معمول یک سلول پوست 1 ماه است.

پسوریازیس نتیجه‌ی تسریع فرآیند تولید سلول‌های پوستی است. در افراد مبتلا به پسوریازیس، فرآیند تولید سلول‌های پوستی تنها در چند روز رخ می‌دهد و به همین دلیل سلول‌های پوستی زمانی برای ریزش ندارند و این تولید بیش از حد سریع منجر به تجمع سلول‌های پوستی می‌شود.

فلس‌ها معمولا روی مفاصل مانند آرنج و زانو ایجاد می‌شوند. با این‌حال ممکن است در هر نقطه از بدن مانند دست‌ها، پا، گردن، پوست سر و صورت ایجاد شوند.

اشکال مختلف محصولات برای کمک به کنترل این بیماری در دسترس است. کرم‌ها از پر استفاده‌ترین اشکال مورد استفاده برای کاهش علائم پسوریازیس هستند. در ادامه به بررسی تعدادی از دسته داروهای موضعی درمان پسوریازیس و تعدادی از پماد و کرم‌های موجود در بازار ایران که برای کمک به درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌پردازیم.

1-   پماد پسوس‌رام

پسوس ‌رام محصولی با پایه و اساس گیاهی است و به عنوان بهترین کرم برای درمان پسوریازیس شناخته می‌شود که قیمتی در حدود 103.600 تومان دارد. همچنین نتایج یک کارآزمایی بالینی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد که استفاده از پماد پسوس‌ رام در بیماران مبتلا به پسوریازیس باعث بهبود علائم بیماری در 92 درصد از مبتلایان ظرف مدت 6 ماه شده است. این پماد با فرمولاسیون گیاهی و منحصر به فرد و از طریق تاثیر بر فرآیندهای مختلف دخیل در بیماری باعث بهبود علائم بیماری می‌شود.

از ترکیبات موجود در این پماد می‌توان به مواردی مانند عصاره‌ی شیرین بیان، روغن کرچک، روغن گل سرخ، موم زنبور عسل، ویتامین‌های A و E و اکسید روی اشاره کرد. این ترکیبات بدلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی که در تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است، اثرات مفیدی بر مسیرهای سلولی و مولکولی درگیر در این بیماری دارند.

این پماد رطوبت پوست را حفظ می‌کند، سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا کرده و موجب رفع پوسته‌ریزی می‌شود و خارش ناشی از ضایعات بیماری را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، این پماد با تاثیر بر لایه‌ی شاخی پوست، ضمن برطرف کردن خشکی شدید آن، قادر است با رادیکال‌های آزاد مخرب پوست مقابله کرده و باعث تقویت و ترمیم سلول‌های آسیب دیده‌ی پوستی شود.

طرز استفاده از این محصول به این‌صورت است که در 2 ماه اول درمان روزانه 4 نوبت و پس از 2-4 ماه از شروع درمان یک نوبت استعمال شبانه روزی آن هر 2 ماه کاسته می‌شود. تا پایان 6 ماه بیمار می‌تواند هفته‌ای 2 نوبت از کرم استفاده نماید. کرم را در سطوح آسیب دیده‌ی پوست تا شعاع 2 سانتی‌متر در اطراف محل ضایعات استعمال کنید. کرم را به آرامی ماساژ دهید تا خوب جذب شود.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، در صورت استفاده از پمادهای حاوی ترکیبات گیاهی، به زمان بیشتری نیاز است تا اثرات مثبت ظاهر گردد، اما این این پماد‌ها عوارض جانبی بسیار ناچیزی در مقایسه با داروهای شیمیایی دارند.  بر اساس نتایج تحقیقی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است و همچنین تجارب 20 ساله‌ی استفاده از این محصول، استفاده از پماد پسوس‌رام فاقد هر‌گونه عارضه‌ی حاد بالینی می‌باشد.

 

2-   پماد پسوریابت ®

از دسته‌ی آنالوگ‌های ویتامینD و از محصولات موجود در بازار ایران است که حاوی کلسی‌پوتریول و بتامتازون می‌باشد. این پماد به‌صورت موضعی و 1 یا 2 بار در هفته و تا مدت 8 هفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت سازنده، این دارو می‌تواند در مواردی باعث التهاب، قرمزی و خارش پوست بشود.

3-   دونیز ®

از دسته‌ی پمادهای کورتیکواستروئیدی و از محصولات موجود در بازار ایران می‌باشد که حاوی ترکیب کورتیکواستروئیدی دزوناید است و به شکل کرم و پماد تولید می‌شود. این محصول جهت کاهش قرمزی، التهاب و خارش در بیماران مبتلا به اگزما و پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان کافی از دارو باید 2 تا 4 بار در روز تا زمان بهبود عارضه، بر روی ناحیه مورد نظر مالش داده شود. برای استفاده از این دارو ابتدا باید ناحیه مورد نظر شسته شده و سپس خشک شود. این دارو می‌تواند باعث بروز واکنش‌های حساسیتی مانند خارش، کهیر، آکنه، خشکی و قرمزی پوست بشود.

 

 

4-   پماد هیدروکورتیزون

این پماد نیز نیز از محصولات کورتیکواستروئیدی موجود در بازار ایران است که برای کاهش التهابات در ضایعات پسوزیازیس و درمان اگزما استفاده می‌شود. این ترکیب با تاثیر بر سیستم ایمنی باعث کاهش درد، خارش، تورم و به‌طور کلی التهاب می‌شود. این ترکیب با مهار آنزیم‌های مسئول ایجاد التهاب به بهبود بیماری کمک می‌کند.

از این پماد تا 4 بار در روز می‌توان استفاده کرد. در زمان استفاده پوست ناحیه مورد نظر باید خشک و تمیز باشد. باید مقدار کمی از پماد روی پوست مالیده شود تا لایه‌ی نازکی از پماد روی قسمت آسیب دیده تشکیل شود.

5-   کرم بتاکید

این کرم حاوی اسید سالیسیلیک بوده و بصورت تنها و یا همراه با پماد هیدروکورتیزون برای کمک به بهبود ضایعات پسوریازیس و اگزمای التهابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این کرم، پوست باید تمیز باشد. این پماد را 2 بار در روز بر روی ناحیه مورد نظر بمالید.

 

نتیجه گیری

استفاده از محصولات موضعی مانند پمادها نقش مهمی در درمان پسوریازیس دارد. با توجه به ماهیت این بیماری که نوعی اختلال خود ایمنی می‌باشد، استفاده از محصولات دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی که فاقد عوارض جانبی باشند اثرات مثبتی بر بهبود این بیماری خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود به منظور درمان پسوریازیس از محصولاتی که پایه‌ی گیاهی دارند استفاده کنید. این محصولات هرچند به مدت زمان بیشتری برای اثرگذاری نیاز دارند، اما عوارض جانبی بسیار کمی دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ