تغذیه برای وزن گیری جنین

Farnaz babaeian
  توجه به تغذیه برای وزن گیری جنین در هر ماهی از بارداری مهم است. اگرچه جنین وزن اصلی خود را در ماه‌های آخر بارداری به دست می‌آورد تا برای زایمان آماده شود، اما در هر حال در هر ماهی از بارداری جنین باید رشد داشته باشد و وزن اضافه کند. توجه داشته باشید که […]

 

توجه به تغذیه برای وزن گیری جنین در هر ماهی از بارداری مهم است. اگرچه جنین وزن اصلی خود را در ماه‌های آخر بارداری به دست می‌آورد تا برای زایمان آماده شود، اما در هر حال در هر ماهی از بارداری جنین باید رشد داشته باشد و وزن اضافه کند. توجه داشته باشید که وزن‌گیری جنین به زیاد خوردن یا اضافه خوردن مادر هیچ ارتباطی ندارد؛ بلکه مادر باید بداند از چه مواد خوراکی مفیدی برای وزن‌گیری جنین خود استفاده کند.

پیش از هر نکته‌ای باید بدانید که اگر دچار ویار و تهوع شدید بارداری باشید، حداقل تا 4 ماه اول بارداری وزن کم می‌کنید. وزن کم کردن شما هیچ ربطی به وزن نگرفتن جنین ندارد. در واقع جنین هر آنچه را که نیاز داشته باشد، از ذخایر بدنی شما دریافت می‌کند و رشد می‌کند و وزن می‌گیرد؛ در حالی که شما احساس ضعف و ناتوانی می‌کنید و دچار کاهش وزن می‌شوید.

اما در هر صورت مهم است که در تمام طول بارداری از مواد غذایی مفید و پرخاصیت برای رشد جسمی و ذهنی جنین استفاده کنید. در واقع سریعترین راه برای وزن گیری جنین توجه به تغذیه در تمام طول بارداری است؛ منظور از توجه به تغذیه این نیست که زیاد بخورید یا بی اندازه از مواد غذایی استفاده کنید؛ باید مفید و مقوی بخورید و بدانید که چه مواد غذایی اختصاصا در وزن‌گیری جنین متخصص هستند.

به طور کلی باید بدانید که معجزه وزن گیری جنین پیروی از سبک تغذیه سالم و متعادل در تمام طول بارداری است. تغذیه مهمترین نقش را در بارداری ایفا می‌کند. از این رو برای کمک به افزایش وزن جنین باید انواع میوه های تازه، سبزیجات، غلات کامل، گوشت و مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف 90 تا 100 گرم پروتئین بدون چربی در روز در بارداری لازم است. پروتئین برای رشد جنین به خصوص رشد مغز او اهمیت بسیار زیادی دارد. پروتئین های سالم عبارتند از بادام، لبنیات، مرغ بدون چربی، گوشت گاو بدون چربی و ماهی بدون جیوه. سعی کنید حداقل یکی از منابع پروتئین را در هر وعده غذایی خود جای دهید به عنوان مثال کره بادام زمینی یا پنیر کم چرب. همچنین میان وعده‌های حاوی پروتئین نیز به رشد جنین کمک می کنند.

شیر

اگرچه خوردن شیر خصوصا در اوایل بارداری برای بسیاری از مادران امکانپذیر نیست و منجر به شدت تهوع و استفراغ در آنها می‌شود؛ اما استفاده از این ماده غذایی مفید در اواخر بارداری می‌تواند یک روش موثر تغذیه برای وزن گیری جنین باشد. مصرف روزانه ۲۰۰ الی ۵۰۰ میلی لیتر شیر در دوران بارداری در وزن گیری جنین تاثیر بسزایی دارد؛ زیرا شیر حاوی مقادیر فراوانی از پروتئین و کلسیم است.

ماهی سالمون

ماهی سالمون از عالی‌ترین منابع اسیدهای چرب ضروری و پروتئین است. مصرف مقادیر کافی امگا ۳ در دوران بارداری برای اطمینان از رشد کافی مغز و چشم‌های جنین بسیار ضروری است. ماهی سالمون به دلیل دارا بودن سطوح پایین جیوه برای زنان باردار ایمن است.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و مارچوبه سرشار از مواد مغذی ضروری و انواع آنتی اکسیدان‌ها هستند. با مصرف مدام این سبزیجات نیاز روزانه بدن به کلسیم، پتاسیم، ویتامین A ، اسید فولیک و فیبر تامین می‌شود. بهتر است این سبزیجات را به صورت خام، پخته شده و بخارپز استفاده کنید تا از حداکثر ارزش غذایی آنها برای وزن گیری جنین بهره ببرید.

سیب زمینی شیرین

این ماده غذایی از سرشارترین منابع فیبر، پتاسیم، ویتامین ب۶، ویتامین سی، آهن، مس و بتاکاروتن است. ویتامین A از اقلام مهم تغذیه در وزن گیری جنین بوده و در رشد و سلامت پوست، استخوان و چشم‌های جنین بسیار ضروری است. این ماده غذایی را می‌توانید به شکل‌های مختلفی مانند پوره، کبابی، آب پز و یا سرخ شده به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آب پرتقال

مصرف ویتامین سی از نکات مهم تغذیه برای وزن گیری جنین است. مصرف یک لیوان آب پرتقال تازه در آغاز صبح راه خوبی برای تامین ویتامین ث و پتاسیم و فولات بدن است. گفته می‌شود که تامین نیاز روزانه بدن به این ویتامین مهم می تواند احتمال ابتلا به برخی نواقص مادرزا‌دی را در جنین کاهش دهد. آب پرتقال حتی می‌تواند در قد جنین تاثیر مثبت داشته باشد.

گوشت بدون چربی

گوشت گاو و مرغ منبع خوبی از پروتئین‌های لازم برای وزن گیری جنین هستند. بهترین روش مصرف این گوشت‌ها این است که به صورت کبابی آنها را طبخ کنید.

بیشترین وزن گیری جنین در چه ماهی است؟

بیشترین میزان وزن‌ گیری جنین در اواخر بارداری، به ویژه در ۴ هفته‌ آخر است. جنین در روزهای انتهایی بارداری حتی می‌تواند روزانه به طور متوسط 30 گرم و بیش از آن افزایش وزن داشته باشد.

در روزها و ماه‌های اول بارداری تا هفته بیستم وزن جنین کمتر از 500 گرم است و بعد از 20 هفته به تناسب رشدی که دارد و روزهایی که می‌گذرد، افزایش وزن پیدا می‌کند و تا هفته‌های آخر از 3 کیلو بیشتر می‌شود. اصولا وزن بین 2.5 تا 4.5 کیلو وزن طبیعی فرض است.

یکی از مهمترین مسائلی که در وزن‌گیری جنین مؤثر است، طی شدن روزها و هفته‌های آخر بارداری به طور کامل است؛ البته عواملی چون تغذیه مادر و جثه پدر و مادر نیز در وزن جنین تاثیرگذار هستند؛ به طوری که نمی‌توان از پدر و مادری با جثه کوچک و ریز نقش انتظار جنین درشت را داشت.

عوامل مهم و موثر در وزن گیری جنین

  • سلامت جفت
  • وزن گیری خود مادر
  • دیابت مادر
  • ژنتیک جنین
  • سن بارداری

چه چیزهایی باعث وزن گیری جنین در ماه آخر می‌شود؟

با توجه به اینکه بیشترین زمان وزن گیری جنین در ماه‌های آخر و خصوصا هفته‌های آخر بارداری است، لذا استفاده از غذاهای مفید برای وزن گیری جنین در ماه آخر اهمیت بسیار زیادی دارد. وزن گیری سریع جنین در هفته های آخر به کمک مواد غذایی از گروه‌های مختلف غذایی به راحتی امکان‌پذیر است. فقط و فقط مهم این است که بدانیم برای وزن گیری جنین در ماه هشتم چی بخوریم و چه روش پختی داشته باشیم. در این خصوص به نکته‌های مهم زیر توجه کنید؛

  • تعداد وعده غذایی باید 5 تا 6 وعده باشد.
  • روش پخت و پز باید سالم باشد و به جای سرخ کردن از کباب کردن، پختن یا بخارپز کردن استفاده شود.
  • از مصرف میان وعده‌های پرکالری مانند کیک، شیرینی، شکلات، شیرینی و چیپس اجتناب کنید.
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ مانند انبه، موز، آناناس و سیب به عنوان میان وعده را فراموش نکنید.
  • مصرف تخم مرغ 2 تا 3 وعده در هفته برای رشد مغز جنین بسیار مفید است.
  • مصرف 2 تا 3 وعده ماهی در هفته و هر بار حداکثر به اندازه یک کف دست توصیه می‌شود.
  • مصرف لوبیا چیتی، قرمز و سفید که سرشار از فیبر، پروتئین، آهن، فولات، کلسیم و روی است.
  • مصرف گردو که دارای پروتئین ، فیبر، امگا3 است به صورت روزانه توصیه ‌شود.
  • مصرف گوشت بدون چربی از جمله گوشت گاو، گوسفند، بوقلمون، مرغ
  • مصرف سبزیجات سبز تیره از جمله اسفناج ، کلم پیچ ، برگ چغندر
  • مصرف لبنیات شامل شیر ، خامه ، پنیر ، ماست و بستنی
  • مصرف آجیل
  • مصرف روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام زمینی
  • نوشیدن آب فراوان( 8 لیوان روزانه) و اجتناب از خوردن نوشابه های گازدار

منبع: gahvare.net

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ