هشدار؛ مدل خوابیدن روی مرگ شما تاثیر می گذارد!

معصومه صادقیان
قبل از خواب می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند تمرین مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق استفاده کنید تا راحت‌تر به خواب بروید،شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که با مشکل خواب و کم‌خوابی مواجهید؟ کم‌خوابی شما را کلافه کرده است؟ نحوه صحیح خوابیدن را بلدید؟ می‌دانید که خوابیدن به شکل درست چقدر بر سلامتی شما […]

قبل از خواب می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند تمرین مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق استفاده کنید تا راحت‌تر به خواب بروید،شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که با مشکل خواب و کم‌خوابی مواجهید؟ کم‌خوابی شما را کلافه کرده است؟ نحوه صحیح خوابیدن را بلدید؟ می‌دانید که خوابیدن به شکل درست چقدر بر سلامتی شما اثر می‌گذارد؟

نحوه صحیح خوابیدن از اهمیت بسیاری برخوردار است و نقش مهمی در حفظ سلامت جسم و ذهن انسان ایفا می‌کند. برای اینکه خواب با کیفیتی داشته باشید نکاتی وجود دارد که باید آن را رعایت کنید.

نحوه صحیح خوابیدن
خیلی از مردم تصور می‌کنند که خوابیدن به هر شکلی امکان‌پذیر است و نیازی به دانستن نحوه صحیح خوابیدن ندارند؛ اما باید بدانید که خوابیدن موضوعی است که به شکل بسیار زیادی روی سلامتی شما اثر می‌گذارد. در ادامه چند روش برای داشتن صحیح خوابیدن را خواهیم گفت.

روزهای فعال

تلاش کنید در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشید. ورزش منظم به شما کمک می‌کند که در شب بهتر بخوابید.

ایجاد الگوی خواب منظم

یکی از نکات در مورد نحوه صحیح خوابیدن ایجاد الگوی خواب منظم است. سعی کنید همه‌شب‌ها در ساعت‌های مشخص به خواب بروید و صبح‌ها نیز در یک ساعت معین بیدار شوید. ایجاد الگوی خواب منظم به بدن کمک می‌کند که زودتر به خواب بروید و بهتر خوابید.

محیط خواب مناسب

اطمینان حاصل کنید که محیط خواب شما آرامش‌بخش و مطلوب است. اتاق خواب را تاریک، خنک و ساکت نگه دارید و از استفاده از تلفن همراه و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی در محیط خواب خود به مدت‌زمان طولانی قبل از خوابیدن خودداری کنید.

استفاده از تکنیک‌های رفع استرس

قبل از خواب می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند تمرین مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق استفاده کنید تا راحت‌تر به خواب بروید.

اجتناب از مصرف مواد محرک

مصرف مواد محرک مانند قهوه، نیکوتین و الکل را در ساعت‌های پایانی روز کاهش دهید، زیرا این مواد می‌توانند به کیفیت خواب شما آسیب بزنند و زمان به خواب‌رفتن شما را به تأخیر بیندازند.
اجتناب از خوردن غذاهای سنگین قبل از خواب

یکی دیگر از نکات نحوه صحیح خوابیدن پرهیز از خوردن غذاهای سنگین قبل از خواب است. سعی کنید برای شما وعده‌های غذایی سبک‌تری انتخاب کنید که در هنگام خواب معده شما سنگین نباشد.

چند ساعت خواب برای بدن کافی است؟
برای اینکه بدانید میزان خواب کافی برای بدن چقدر است باید به این نکته توجه کنید که میزان خواب برای جنسیت‌های مختلف در سنین مختلف و افراد مختلف، متفاوت است. باتوجه‌به آمار انستیتو ملی سلامت آمریکا، به طور میانگین یک فرد بالغ در طول شب کمتر از ۷ ساعت می خوابد. به‌طورکلی میزان خواب موردنیاز برای:

کودکان در سن مدرسه: بین ۹ تا ۱۱ ساعت
نوجوانان: بین ۸ تا ۱۰ ساعت
بزرگسالان: بین ۷ تا ۹ ساعت
سالمندان: بین ۷ تا ۸ ساعت خواب است.

بهترین حالت خوابیدن برای معده
در نحوه صحیح خوابیدن باید به بهترین حالت خوابیدن برای معده نیز توجه شود. خوردن غذاهای سبک، خوابیدن به سمت چپ و نیز بالابردن سر و شانه‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند و از طرفی بهترین حالت خوابیدن برای معده شما است.

سخن پایانی

با رعایت این نکات، احتمالا بهبود کیفیت خواب شما افزایش خواهد یافت. مداومت بر نحوه صحیح خوابیدن می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت جسم و ذهن شما داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ