علت بوی بد دهان بعد از ونیرکامپوزیت چیست؟

نادر سیاسی
درصدی از افرادی که دندان‌هایشان را لمینت یا کامپوزیت ونیر کرده‌اند، پس از مدنی دچار بوی بد دهان می‌شوند. این افراد به دلیل بوی بد دهانشان مجبور می شوند با دهانی بسته لبخند بزند، چرا که بود بد دهان انها هم برای خود فرد و هم برای اطرافیانش بسیار آزاردهنده است. در این مطلب دکتر […]

درصدی از افرادی که دندان‌هایشان را لمینت یا کامپوزیت ونیر کرده‌اند، پس از مدنی دچار بوی بد دهان می‌شوند. این افراد به دلیل بوی بد دهانشان مجبور می شوند با دهانی بسته لبخند بزند، چرا که بود بد دهان انها هم برای خود فرد و هم برای اطرافیانش بسیار آزاردهنده است. در این مطلب دکتر هدی صالحی دندانپزشک زیبایی در اصفهان که یکی از خدمات ایشان انجام ونیر کامپوزیت در اصفهان نیز می باشد، درباره‌ی علل بد بو شدن دهان پس از کامپوزیت کردن دندان‌ها، اطلاعاتی را به شما می‌دهند. همچنین راهکارهایی را برای جلوگیری از بد بو شدن دهان و درمان‌ ان نیز بیان می‌کنند.

۷ دلیل اصلی علت بد بو شدن دندان‌های کامپوزیت شده

ونیر کامپوزیت دندان به خودی خود دلیل اصلی بوی بد دهان نیست. بد بویی دهان پس از کامپوزیت به دلیل بیماری های دهان مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌ها است که پس از کامپوزیت کردن دندان‌ها بروز پیدا می‌کنند. پوسیدگی دهان و بیماری‌های پریودنتال دلایل گوناگونی دارند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم: ۱. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه، سه گام مهم رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها است. با انجام روزانه این سه گام از تجمع جرم و پلاک مابین و روی دندان‌ها پیشگیری می‌شود و عامل اصلی پوسیدگی دندان که تجمع جرم و فعالیت باکتری‌های درون آن‌ها است از بین می‌رود . اغلب افرادی که کامپوزیت انجام می‌دهند گمان می‌کنند ونیر کامپوزیت مانند یک لایه محافظ روی دندان‌هایشان است و دیگر نیازی به رعایت بهداشت دهان نمی باشد. اما این تفکر کاملاً غلط است، برای داشتن کامپوزیت ماندگار و دندان‌های سالم، مراقبت از دندان‌ها کلیدی‌ترین نکته است. ۲. ابتلا به بیماری‌های لثه: یکی دگر از علت‌های بدبویی دهان بیماری‌های لثه هستند. پلاک‌های تشکیل‌شده در اطراف دندان‌ها و اسیدهایی که باکتری‌های موجود دران ترشح می‌کنند در دراز مدت باعث التهاب و عفونت لثه می‌شود. نشان بیماری لثه شامل قرمزی و تورم لثه، خونریزی از لثه در هنگام جویدن یا مسواک زدن و ایجاد فاصله بین دندان و لثه است. ۳. عدم نصب صحیح کامپوزیت ونیر بر روی دندان: در صورتی که فاصله‌ای بین دندان و لبه کامپوزیت ونیر باشد، احتمال ان وجود دارد که ذرات غذا و جرم و پلاک میان دندان و کامپوزیت نفوذ ‌کنند و باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان ‌شوند. دندان‌پزشک ونیر کامپوزیت باید از مهارت بالایی برای فرم دهی کامپوزیت بر روی دندان اصلی باشد تا در آینده فرد دچار چنین مشکلاتی نشود. ۴. عدم اماده‌سازی مناسب دندان زرین ونیر کامپوزیت: دکتر ونیر کامپوزیت باید قبل از لمینت کردن دندان اماده‌سازی‌های لازم مانند جرم‌گیری، درمان ریشه و درمان‌های ترمیمی را انجام دهد. قدم اول این است که عوامل پوسیدگی و خراب شدن دندانهایتان را به‌طور کامل حذف شود و سپس ونیر کامپوزیت را روی دندان‌های شما قرار داده شوند. در برخی از افراد قبل از ونیر کامپوزیت نیاز است که سطح دندان تراشیده شود تا ونیر کامپوزیت بهتر روی ان قرار گیرد. اگر سطح دندان بیش از اندازه تراشیده شود، مینای ان تضعیف‌شده و مقدمات پوسیدگی دندان فراهم میشود. ۵. کیفیت ونیر کامپوزیت : کیفیت برند کامپوزیت ونیر مورد استفاده در ایجاد بوی بد دهان نقش دارد .نوع و اندازه ذرات ونیر کامپوزیت در کیفیت و ظاهر آن مؤثر است. به دندانپزشکی مراجعه کنید که از ونیر کامپوزیت مرغوب و با دوامی استفاده کند و فریب تبلیغاتی مانند ونیر کامپوزیت ارزان‌قیمت یا رایگان را نخورید. ۶. لق شدن ونیر کامپوزیت: وارد شدن فشار بیش از حد یا عدم اتصال محکم روکش کامپوزیتی به دندان باعث لق شدن یا افتادن ان می‌شود. در صورتی که احساس کردید روکش کامپوزیتی لق شده و تکان می‌خورد در اولین فرصت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید و روکش کامپوزیتی دندانتان را ترمیم کنید. ۷. ابتلا به بیماری خاص و مصرف داروی خاص: برخی بیماری‌ها مانند ری فلاکس معده، عفونت ریه و دیابت خود عامل بد بو شدن دهان هستند و ربطی به کامپوزیت دندان‌ها ندارد. مصرف برخی داروها نیز با خشک‌ کردن دهان و تشدید پوسیدگی دندان‌ها موجب احساس بوی ناخوشایندی در دهان می‌شود.

بوی بد دهان پس از کامپوزیت چگونه رفع می‌شود؟

برای درمان بوی بد دهان ابتدا باید علت ان مشخص شود. اگر مربوط به بیماری‌های غیر از دهان است باید به دکتر متخصص ‌ان مراجعه کنید. در صورتی که مربوط به خراب شدن دندان زیر کامپوزیت است، دندان‌پزشک باید پوسیدگی دندان را درمان و سپس ونیر کامپوزیت را مانند روز اول ترمیم کند. در برخی مواقع بوی بد دهان به دلیل عدم کیفیت کامپوزیت و نصب ان است، که باید به دندان‌پزشک متبحر و بامهارت مراجعه کنید و برای تعویض و اصلاح ان اقدام کنید. خشکی دهان از عوامل مهم پوسیدگی و بوی بد دهان است برای رفع خشکی دهان سعی کنید مرتب مایعات و میوه‌جات استفاده کنید. استفاده از دهان‌شویه مناسب نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

راه‌های پیشگیری از بد بو شدن دهان پس از کامپوزیت کردن دندان‌ها

  1. همیشه پیشگیری راه بهینه‌تری نسبت به درمان است. برداشتن قدم‌های کوچک و مداوم برای حفظ سلامت دندان‌ها تأثیرهای بزرگ و ماندگاری دارد. حال چند نکته ساده و بدون نیاز به هزینه را برای جلوگیری از بد بو شدن دهان با شمارد میان می‌گذاریم:
  2. سعی کنید بعد از هر وعده‌ی غذایی با مسواک و نخ دندان باقی‌مانده غذا را از روی دندان‌هایتان تمیز کنید.
  3. از استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان پرهیز کنید. نیکوتین موجود در دود دخانیات عامل انتشار بوی بد در دهان، پوسیدگی دندان‌ها و التهاب و عفونت لثه است.
  4. پس از خوردن خوراکی‌های شیرین و حاوی قند ساده حتما دندان‌هایتان را پاک‌ کنید.
  5. همیشه محیط دهان خود را مرطوب نگه‌دارید.
  6. مراقب کامپوزیت دندان‌هایتان باشید که در هنگام جویدن مواد غذایی یا درحین ورزش آسیبی نبینند.
  7. در صورت لب پر شدن کامپوزیت دندان، در اولین فرصت برای ترمیم آن اقدام کنید.
  8. استفاده از دهان‌شویه را در روتین بهداشتی خود قرار دهید تا فعالیت میکروبی دهانتان تنظیم شود.
  9. جویدن آدامس بدون قند با تحریک ترشح بزاق از خشک شدن و بد بو شدن دهان جلوگیری می‌کند.
نکته پایانی بد بو شدن دهان پس از کامپوزیت کردن دندانها، زیبایی و جلوه آن را از بین می‌برد و فرد را از خندیدن و حرف زدن با اعتماد به ‌نفس، محروم می‌کند. کامپوزیت خود عاملی برای بد بو شدن دهان نیست و همه افرادی که کامپوزیت یا لیمنت می‌کنند نیز به آن دچار نمی‌شوند. خراب شدن دندان‌ها و ابتلا به بیماری‌های لثه پس از کامپوزیت علت بد بویی دهان فرد است، که دلایل مختلف ان را در این مقاله از مرکزبیوتی بررسی کردیم. اما جای نگرانی نیست چراکه می‌توانید با یافت علت ان، بوی بد دهان خود را رفع کنید و با اعتماد به نفس در جمع صحبت کنید. همچنین اگر به تازگی دندان‌هایتان را کامپوزیت یا ونیر سرامیکی کرده‌اید می‌توانید با راهکارهای داده‌شده از بد بو شدن دهان خود جلوگیری کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ