بررسی علت افسردگی زنان در تبریز!

نادر سیاسی
اگر فکر می‌کنید در شهر تبریز افسردگی وجود ندارد، سخت در اشتباه هستید! سایه سنگین این اختلال روانی در همه‌ی شهرها حس می‌شود و فارغ از اینکه در چه شهری باشید، به‌راحتی درگیر افسردگی خواهید شد. طبق آمار جهانی، افسردگی شایع‌ترین اختلال جهانی به شمار می‌رود و طبق منبع verywellmind این اختلال در زنان تقریبا […]

بررسی علت افسردگی زنان در تبریز! اگر فکر می‌کنید در شهر تبریز افسردگی وجود ندارد، سخت در اشتباه هستید! سایه سنگین این اختلال روانی در همه‌ی شهرها حس می‌شود و فارغ از اینکه در چه شهری باشید، به‌راحتی درگیر افسردگی خواهید شد. طبق آمار جهانی، افسردگی شایع‌ترین اختلال جهانی به شمار می‌رود و طبق منبع verywellmind این اختلال در زنان تقریبا دو برابر مردان است. با وجود اینکه تحقیقی درباره آمار میزان افسردگی در زنان متاهل صورت نگرفته، اما فرض بر این است که زنان متاهل در برابر افسردگی آسیب‌پذیرتر هستند. در ادامه قصد داریم علل افسردگی در زنان متاهل را بررسی کنیم و راهکارهایی متعددی برای برطرف کردن آن ارائه دهیم.

دلایل افسردگی در زنان متاهل چیست؟

دلایل افسردگی در زنان متاهل افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات خلقی است که در زنان دو برابر مردان رخ می‌دهد. این اختلال برای برخی زنان پس از زایمان و برای برخی دیگر در طول زندگی مشترک بروز می‌دهد. علائم افسردگی ممکن است روی احساسات، تفکرات و انجام فعالیت‌های روزانه‌شان تاثیراتی بگذارد. برای تشخیص افسردگی این علائم زیر باید حداقل به مدت دو هفته در فرد وجود داشته باشد. دلایل بروز افسردگی در زنان می‌تواند ترکیبی از عوامل اجتماعی، فیزیولوژی و زیستی باشد؛ در کنار این عوامل، مواردی چون انزوا و تنهایی، عدم حمایت اجتماعی، موقعیت‌های استرس‌زا، سابقه افسردگی در خانواده، مشکلات ازدواج، فشارهای مالی، مصرف مواد مخدر و الکل، نداشتن شغل، مشکلات جسمی و دردهای مزمن از جمله اصلی‌ترین دلایل افسردگی در زنان به شمار می‌رود. اصلی‌ترین دلایل ابتلا به افسردگی در زنان متاهل عبارتند از:

تاثیر سرمایه اجتماعی و افسردگی در زنان متاهل

طبق پژوهش انجام شده در زمینه‌ی دلایل افسردگی زنان متاهل و بررسی نمونه موردی در شهر تبریز، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه اجتماعی، رابطه‌ی مستقیمی با میزان افسردگی دارد. در این تحقیق رابطه افسردگی با سرمایه اجتماعی به کمک 4 متغیر اعتماد بین زن و شوهر، حمایت خانواده پدری، حمایت خانواده پدر شوهر و حمایت دوستان بررسی شد و محققان متوجه شدند که سرمایه‌ی اجتماعی، می‌تواند به عنوان یک سپر و عامل محافظت‌کننده در برابر اختلالات روانی، مانند افسردگی موثر باشد.

داشتن مشکلات تیروئید

کم‌کاری تیروئید عامل دیگری‌ست که موجب بروز افسردگی در زنان می‌شوند. اگر با انجام آزمایش‌های جسمی متوجه کم‌کاری تیروئید شده‌اید، بهتر است پیش از بروز افسردگی به روانشناس مراجعه کنید.

دوران قاعدگی

دوران قاعدگی باعث بروز تغییرات چشمگیری در خلق‌وخوی زنان می‌شود و همین تغییرات، علائمی مانند افسردگی شدید را به همراه خواهند داشت. علاوه‌بر این، نوسانات خلقی در دوران یائسگی هم عامل دیگری‌ست که ممکن است باعث بروز افسردگی در زنان متاهل شود.

دوران یائسگی

زنان با گذر از سن چهل سالگی، مستعد درگیری افسردگی می‌شوند. معمولا بیشتر زنان افسردگی را تجربه می‌کنند و با رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه آن را تجربه می‌کنند. در دوران یائسگی زنان مشکلات روحی و ذهنی بسیاری را پشت‌سر می‌گذارند و این مشکلات روی خلق‌وخوی آن‌ها تاثیر بسزایی دارد. تغییرات خلق‌وخوی آن‌ها به‌نحوی است که احساس ناراحتی و دلشوره لحظه‌ای زنان را رها نمی‌کند و آن‌ها را آزار می‌دهد.

دوران بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری، احتمالا تغییرات هورمونی را تجربه می‌کند که ممکن است این تغییرات روی خلق‌وخوی فرد تاثیرگذار باشد و افسردگی را شکل دهد. علاوه‌بر این، مشکلات مربوط به بارداری مانند سقط جنین، بارداری ناخواسته و ناباروری هم از دیگر دلایل روانی ابتلا به افسردگی در زنان به شمار می‌روند.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان واژه‌ای که بسیار آن را شنیده‌ایم، عامل دیگری‌ست که بسیاری از زنان دچار آن می‌شوند. تغییرات و نوسانات هورمونی و ترس از تربیت فرزند از جمله عواملی است که باعث بروز افسردگی در زنان می‌شود.

تاثیرات داروهای و عوارض آن‌ها

مصرف برخی از داروهای پیشگیری از بارداری و داروهای هورمونی ممکن است افسردگی را به‌دنبال داشته باشند؛ این قرص‌ها می‌توانند باعث تغییرات خلق‌وخو شوند و روحیه زنان را تحت‌تاثیر قرار دهند.

علائم جسمی افسردگی در زنان چیست؟

بروز افسردگی در زنان با عوارض جسمانی متعددی همراه است و بیشتر بانوان درگیر به افسردگی علائم زیر را تجربه می‌کنند:
  • ابتلا به سردردهای مداوم
  • احساس درد معده، گوارش و درد در ناحیه شکم
  • احساس خستگی مداوم و نداشتن انرژی
  • کاهش عملکرد دستگاه گوارش
  • نداشتن تحمل درد
  • احساس درد در عضلات کمر و پشت
  • کاهش دید و بروز اختلالات بینایی

افسردگی شدید در زنان متاهل چطور درمان می‌شود؟

افسردگی شدید در زنان متاهل چطور درمان می‌شود؟ شناخت افسردگی و جستجوی درمان آن کار راحتی نیست، اما می‌توانید راه‌های موثری برای درمان آن پیدا کنید. مراجعه به روانشناس و شنیدن توصیه‌های او می‌تواند به درمان افسردگی ختم شود. درمان افسردگی در زنان با توجه به اینکه فاکتورهای تشدید اختلال در آن‌ها بیشتر است، نیاز به صرف زمان و صبر دارد. اگر شما هم به‌دنبال بهترین روانشناس زن تبریز هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت پزشک خوب بزنید. در این سایت لیست جامع و کاملی از روانشناسان این شهر مشاهده می‌کنید و به‌راحتی می‌توانید نوبت ویزیت خود را رزرو کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ