روستایی در استان کردستان و جاذبه های گردشگری آن

alodoctoradmin2
روستای پلکانی دولاب کامیاران در استان کردستان و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر سنندج واقع شده است. همان‌طور که از نامش پیداست، خانه‌های این روستا به‌صورت پلکانی در دامنه کوه آوالان ساخته شده‌اند. این کوه در ۴۰ کیلومتری ضلع جنوبی شهرستان سنندج و در حد فاصل این شهر با کامیاران واقع شده است. معماری این […]

روستای پلکانی دولاب کامیاران در استان کردستان و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر سنندج واقع شده است. همان‌طور که از نامش پیداست، خانه‌های این روستا به‌صورت پلکانی در دامنه کوه آوالان ساخته شده‌اند. این کوه در ۴۰ کیلومتری ضلع جنوبی شهرستان سنندج و در حد فاصل این شهر با کامیاران واقع شده است. معماری این روستای ۹۰۰ ساله درست مانند سایر روستا‌های پلکانی ایران و جهان به‌گونه‌ای است که پشت‌بام یک خانه، حیاط منزل بالادست خود به حساب می‌آید.

دولاب در گویش محلی این منطقه به معنای مکانی پر آب است. این نام‌گذاری به‌واسطه وجود بیش از ۱۶۰ رود و چشمه دائمی در این مکان انجام گرفته است. این ویژگی، زیبایی کم‌نظیر این روستا و طبیعت اطراف آن را در کلیه فصول سال تضمین می‌کند. با آغاز بهار، چشم‌انداز‌های با شکوه این روستا با پوششی به رنگ سبز احاطه می‌شوند. در تابستان، درختان میوه و باغات این ناحیه با خوش آب‌ورنگ‌ترین میوه‌های فصل تزیین شده و صدای حرکت آب جویبار‌ها و آواز خوش‌آهنگ پرندگان خستگی ایام را از تن گردشگران و بازدیدکنندگان این روستا بیرون می‌کند. این در حالی است که تصویر درختان با برگ‌های زرد، نارنجی و سرخ منظره پاییزی روستای دولاب را تا ابد در ذهن تماشاگران ثبت می‌کند. زمستان‌های پر برف و سرد این منطقه هم از زیبایی و شکوه منحصر به‌فردی برخوردارند.


از اصلی‌ترین محصولات این ناحیه می‌توان به انگور، گیلاس، گردو، سیب، انجیر، زردآلو، توت‌فرنگی، شفتالو، گلابی، توت سفید و آلبالو اشاره کرد. مراسم خشک کردن انگور و تبدیل آن به کشمش یکی از جالب‌ترین رویداد‌های این روستا است که در قالب جشنی در معرض دید گردشگران این منطقه قرار می‌گیرد. از دیگر محصولات ناب و درجه یک روستای پلکانی دولاب می‌توان به عسل با کیفیت آن اشاره کرد. اغلب روستاییان این منطقه با برپا کردن کندو به زنبورداری و تولید عسل اشتغال دارند. مجموع عوامل یاد شده، روستای دولاب را به یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران تبدیل کرده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ