سلامتی با ماساژ؛ راهی برای رسیدن به شادابی و آرامش

نادر سیاسی
ماساژ بدن فواید فراوانی برای سیستم عصبی، عضلانی، پوست و مفاصل و تسکین درد‌هایی مانند گردن و سر درد محسوب می‌شود. بهره‌مندی از این فواید از طریق مراجعه به متخصص ماساژ یا خرید دستگاه ماساژور امکان‌پذیر است. در این مقاله درباره فواید ماساژ برای قسمت‌های مختلف بدن توضیح می‌دهیم. اگر قصد اطلاع از فواید و […]

ماساژ بدن فواید فراوانی برای سیستم عصبی، عضلانی، پوست و مفاصل و تسکین درد‌هایی مانند گردن و سر درد محسوب می‌شود. بهره‌مندی از این فواید از طریق مراجعه به متخصص ماساژ یا خرید دستگاه ماساژور امکان‌پذیر است. در این مقاله درباره فواید ماساژ برای قسمت‌های مختلف بدن توضیح می‌دهیم. اگر قصد اطلاع از فواید و راه‌های افزایش سلامتی با ماساژ را دارید، ‌مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

کاهش درد؛ یکی از مزیت‌های بزرگ ماساژ درمانی

یکی از بهترین راه‌های کاهش درد کمر، استفاده از دستگاه ماساژ برای تجربه یک ماساژ خوب است. محققان دانشگاه پزشکی میامی، برای مدت پنج هفته روی افرادی که به مدت حداقل شش ماه از درد کمر رنج می‌برند، تحقیقاتی انجام دادند. نتیجه این بود که میزان سلامتی با ماساژ در افرادی که حداقل دو بار در هفته به مدت نیم ساعت این کار را انجام می‌دادند، بیشتر است و آنها در طول هفته درد کم‌تری را تجربه می‌کردند. همچنین، این افراد تحرک احساس بهبودی بیشتری در ناحیه کمر خود نسبت به گروهی که به استراحت مطلق پرداخته بودند، احساس می‌کردند. افرادی که ماساژ انجام می‌دادند، میزان استرس کم‌تری نیز داشتند. اگر قصد جدی برای برای خرید صندلی ماساژور با‌کیفیت دارید، ولی بودجه کافی برای این کار ندارید، باید بد‌انید که خوشبختانه امکان خرید صندلی ماساژور اقساطی توسط فروشگاه مبل ماساژ برای شما فراهم شده است.

بهبود گردش خون با انجام ماساژ امکان‌پذیر است

ماساژ با مهار پاسخ استرس (با تحریک عصب واگ) در کاهش فشار خون موثر است. ماساژ درمانی در تنظیم ضربان قلب و افزایش دریافت اکسیژن خون تاثیرگذار است و در به تعویق انداختن ابتلا به فشار خون نیز نقش قابل‌توجهی دارد. ماساژ درمانی باعث عملکرد قلب و به‌طور‌کلی، منجر‌به افزایش سلامت کلی بدن می‌شود.

افزایش انعطاف‌پذیری؛ از فواید افزودن ماساژ به برنامه ورزشی منظم

ماساژ به‌عنوان یکی از روش‌های مراقبتی و درمانی برای بهبود وضعیت فیزیکی بدن شناخته شده است. ماساژ با افزایش دما، بهبود قابلیت ارتجاعی عضلات، شکستن چسبندگی‌ها، حذف مواد زائد از بدن، کاهش تورم و درد، به افزایش انعطاف‌پذیری بدن کمک می‌کند. با اضافه کردن ماساژ به برنامه ورزشی منظم، آسیب‌های عضلانی کاهش می‌یابد و عملکرد بدن به حداکثر ممکن نزدیک می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، ماساژ نقش مهمی در بهبود عملکرد و بهبود وضعیت عمومی بدن ایفا می‌کند و در افزایش سطح کیفیت زندگی موثر است.

کاهش تنش عضلانی؛ یکی از فواید ماساژ برای بدن

ماساژ در کاهش درد‌هایی مانند کمر‌درد حاد، گردن درد، سردرد و زانو درد موثر است و افزایش سلامتی با ماساژ  امکان‌پذیر است. انجام ماساژ طولانی‌ در هفته به مدت ۶۰ دقیقه یا بیشتر، تاثیر بیشتری در کاهش تنش‌های عضلانی به‌نسبت ماساژ‌های کوتاه‌مدت و زمان کمتر دارند.

بهبود کیفیت خواب؛ یکی از مزایای انجام ماساژ قبل به‌صورت مداوم

بسیاری از افراد مشکلاتی در خوابیدن شبانه دارند و از بی‌خوابی مزمن رنج می‌برند. مطالعه‌ای انجام شده در دانشگاه پزشکی می‌امی نشان داد که افرادی که به ماساژ درمانی روی آورده بودند، خواب بهتری نسبت به افرادی که به استراحت مطلق پرداخته بودند، داشتند. مطالعه‌ای دیگر در مجله روماتولوژی نشان داده است که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا که به ماساژ درمانی روی آورده بودند، خواب بهتری داشته و درد کمتری را تجربه می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی؛ یکی از پیامدهای ماساژ درمانی برای بدن

انجام انواع مختلف ماساژ (به ویژه ماساژ سوئدی) تاثیرات مثبتی روی سیستم ایمنی بدن دارد. این نوع ماساژ منجر‌به افزایش سطح هورمون اکسی توسین (OT) می‌شود؛ و در کاهش فعالیت سیستم هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) نیز موثر است. به‌عبارت‌دیگر، ماساژ به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک بسیاری می‌کند. علاوه‌بر ‌این، ماساژ منجر‌به افزایش تعداد لنفوسیت‌ها در خون می‌شود که این امر در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است؛ بنابراین انجام ماساژ نه‌تنها برای رفع فشار و استرس مفید است بلکه در بهبود سلامت و افزایش ایمنی بدن نیز موثر است. به‌طور‌خلاصه، ماساژ درمانی منظم با دفع سموم، افزایش جریان خون در سراسر بدن و افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون که برای دفاع از بدن در برابر بیماری‌ها حیاتی هستند، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کاهش علائم افسردگی؛ یکی از فواید ماساژ برای ذهن

وقتی شما احساس اضطراب و فشار روحی دارید، بدن شما هورمون استرس به نام کورتیزول را ترشح می‌کند. این وضعیت ممکن است باعث افزایش احساس فشار و اضطراب در شما شود. انجام ماساژ به وسیله دستگاه‌ ماساژور و صندلی‌های ماساژ مانند‌ صندلی ماساژور روتای در کاهش این تنش‌ها موثر است. اگر قصد خرید صندلی ماساژور را دارید، استعلام قیمت صندلی ماساژور روتای 8900 و خرید آن در سایت مبل ماساژ به دلیل گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش طولانی مدت به شما توصیه می‌شود. افرادی که ماساژ دریافت می‌کنند، احساس اضطراب و تنش کم‌تری دارند، کمتر احساس درد کرده و به‌طور‌کلی، سلامتی با ماساژ را تجربه می‌کنند.

انجام ماساژ در افزایش جریان خون و بهبود سلامت پوست موثر است

ماساژ به گردش خون بهتر کمک می‌کند و باعث افزایش جریان خون در پوست می‌شود و ظاهر و احساس بهتری به پوست می‌دهد. ماساژ منظم سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و در بهبود ظاهر و سلامت پوست موثر است. استفاده از روغن و تکنیک مناسب ماساژ باعث تغذیه، هیدراته و صاف شدن پوست می‌شود. ماساژ صورت علاوه‌بر کمک به کاهش چین‌و‌چروک‌ها، باعث شل شدن عضلات و افزایش جریان خون در پوست می‌شود که در مجموع به بازسازی پوست و درمان ترک‌های پوستی و بهبود سلامتی با ماساژ کمک می‌کند.

بهبود گردش خون و زایمان آسان، مهم‌ترین مزیت‌های ماساژ برای زنان باردار

به گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)، انجام ماساژ در دوران بارداری در بهبود گردش خون زبان باردار موثر است. البته قبل از انجام این کار حتما با پزشک خود مشورت کرده و او را از وضعیت بارداری خود مطلع کنید. همچنین، انجام ماساژ در ماه آخر بارداری، احتمال ضربه و درد را در هنگام زایمان کاهش داده و باعث افزایش انعطاف‌پذیری بدن مادر و کاهش مقاومت عضلانی وی در هنگام زایمان می‌شود. با‌این‌حال، فواید ماساژ برای زنانی که سابقه زایمان طبیعی دارند بیشتر از مادرانی است که با عمل سزارین نوزاد خود را به دنیا می‌آوردند.

افزایش وزن؛ مهم‌ترین فایده ماساژ برای کودکان

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ درمانی در افزایش وزن نوزادانی که ماساژ داده می‌شوند موثر است. افزایش سلامتی با ماساژ به‌طور‌قوی در کودکان اثبات نشده است، اما در یک بررسی در سال ٢٠١٧ روی ٣٤ کودک داوطلب، تاثیر ماساژ بر افزایش وزن بررسی شد و در اکثر آن‌ها این موضوع تایید شد. مکانیسمی که با آن ماساژ درمانی باعث افزایش وزن می‌شود هنوز به‌خوبی شناخته نشده است. برخی مطالعات دیگر از سایر موسسات تحقیقاتی فواید احتمالی دیگر ماساژ برای کودکان را کشف کرده‌اند، اما از آن‌جایی‌که تعداد شواهد موجود برای اثبات آن کم‌است، امکان استناد به آنها وجود ندارد.

قبل از انجام ماساژ درمانی حتما با پزشک خود مشورت کنید

اگر سلامتی شما در وضعیت طبیعی است و هیچ مشکلی ندارید، مانعی برای ماساژ درمانی وجود ندارد. اما اگر مشکلات فیزیکی یا روحی خاصی را تجربه می‌کنید و تحت درمان پزشکی قرار دارید، قبل از بهره‌مندی از فواید ماساژ درمانی، ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. در ادامه، برای استفاده از ماساژ درمانی، لازم است مطمئن شوید که دستگاه ماساژوری که خریداری می‌کنید اصل بوده و امکان ماساژ چندین نقطه بدن را داشته باشد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ