توصیه‌هایی برای کنترل گُرگرفتگی دوران یائسگی-قسمت دوم

مهرناز زاوه
سعی کنید شب‌ها اتاق‌تان را خنک نگه دارید. گرگرفتگی‌ای که منجر به بیدار شدن شما شود، تعرق شبانه نام داشته و می‌توان آن را به مانند گرگرفتگی‌های روزانه درمان کرد.

در ادامه‌ی قسمت اول نکاتی را بازگو می‌کنیم که برای کنترل گرگرفتگی در دوران یائسگی باید رعایت کنید.
۶.درمان‌های گیاهی نسبت به برخی از روش‌های درمانی پزشکی که برای جایگزینی هورمون‌درمانی تجویز می‌شوند بسیار شناخته‌شده‌تر هستند. اگرچه برخی داروهای گیاهی مفید و مؤثرند، اما سعی کنید همیشه پیش از استفاده از دارو یا محصول خاصی آن را با پزشکتان چک کنید تا از تأییدیه سازمان دارو و غذا و دوز مناسب مصرفی آن مطمئن شوید.
ترکیبات گیاهی از یک منبع ممکن است تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند و در واقع به خاطر همین است که به منظور اطمینان از میزان امنیت آن، باید از معتبر بودن کارخانه سازنده یا پخش‌کننده محصولات آن اطلاعات کافی داشته باشید.
۷.یکی از روش‌های درمانی کلیدی این است که چند روز در هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید، ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و شنا. در واقع ورزش با کم کردن میزان عملکرد هورمون‌های LH و FSH که در کل بدن در جریان هستند، شدت گرگرفتگی را کاهش داده و با افزایش میزان تولید اندورفین بدن، می‌تواند هیپوتالاموس را تغذیه کند. تنها ۲۰ دقیقه پیاده‌روی یا انجام سایر ورزش‌های ملایم حداقل سه بار در هفته می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.
۸.از خوردن غذاهای محرک و قرار گرفتن در شرایط و موقعیت‌هایی که می‌توانند مسبب گرگرفتگی شده یا آن را بدتر کنند خودداری کنید. معمولا غذاهای تند مانند فلفل هندی و زنجبیل جزو آن دسته از غذاهایی هستند که می‌توانند در برخی از خانم‌ها باعث برانگیختن گرگرفتگی شوند. سایر عوامل منفی در این زمینه عبارتند از:
-غذاهای اسیدی (مثل ترشی، گوجه‌فرنگی)
-حمام و سونای آب داغ
-محصولات مختلف تنباکو
-سرکوب خشم و تشویش
۹.سعی کنید شب‌ها اتاق‌تان را خنک نگه دارید. گرگرفتگی‌ای که منجر به بیدار شدن شما شود، تعرق شبانه نام داشته و می‌توان آن را به مانند گرگرفتگی‌های روزانه درمان کرد. با این همه از آنجایی که اغلب آنها هنگام شب رخ می‌دهند، باید برای تسکین و کاهش برخی اثرات آنها، کمی خود را با بعضی چیزها وفق دهید. برخی از خانم‌ها عاشق این‌اند که در اتاق‌ خنک با دو ملحفه نازک بخوابند. زمانی که گرگرفتگی رخ می‌دهد، می‌توانید ملحفه کلفت رویی را برداشته و با ملحفه نازک زیری بخوابید.
یکی دیگر از روش‌های کاهش تعرق‌های شبانه این است که یک لیوان آب هم همیشه کنار خود بگذارید تا بتوانید نیمه‌های شب از آن بنوشید. وقتی از خواب بیدار شده و احساس گرما یا نامطلوبی دارید، نوشیدن آب باعث می‌شود سیستم داخلی بدن‌تان خنک شود. 
۱۰.اگر وضعیت گرگرفتگی شما بدتر شده یا در روند فعالیت‌های روزانه شما اختلالی ایجاد کرد، درباره روش‌های درمانی مختلفی که می‌توانید انجام دهید حتما با پزشک مشورت کنید. باید مزایا و معایب روش ERT یا روش جایگزینی استروژن را مورد ارزیابی قرار دهید و در این باره حتما با پزشک صحبت کنید. پزشک با توجه به سابقه خاص پزشکی شما و نیز وجود هر نوع بیماری حاد یا مزمن که ممکن است روی گرگرفتگی و روند درمان شما تأثیر بگذارد، می‌تواند پیشنهادات لازم را به شما ارائه دهد.
برخی از خانم‌ها به ندرت احساس گرگرفتگی دارند، در شرایطی که برخی دیگر طی بروز حملات آن بسیار عذاب می‌کشند. بهترین کار این است که تا پیش از ورود به سال‌های آغاز یائسگی، حتما با پزشک مشورت کنید و تحت نظر او باشید (معمولا از اواسط ۴۰ سالگی تا اواخر آن) تا ببینید چه اقداماتی لازم است برای بهبود وضعیت گرگرفتگی انجام دهید. سعی کنید نسبت به روش‌های درمانی مختلف و روش‌های آزمایشی اطلاعات کافی داشته باشید چون به این ترتیب اعتماد به نفس بیشتری داشته و آمادگی بیشتری برای رویارویی با گرگرفتگی خواهید داشت و می‌توانید از بروز حالت‌ها و شرایط نامطلوب مرتبط با بروز گرگرفتگی پیشگیری کنید. 
منبع: lifescript 

۸ عامل موثر در افزایش بروز یائسگی زودرس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ