پاسخ به پرسش‌های رایج درباره یائسگی-قسمت اول

مهرناز زاوه
مصرف قرص‌های حاوی دوز پایین استروژن در مقایسه با مصرف منظم قرص‌های ضدباردرای برای زنانی که در دوره پیش از یائسگی هستند، خطرات کمتری به دنبال دارد.

یائسگی تقریبا ۱۲ ماه پس از آخرین دوره قاعدگی رخ می‌دهد و نشان‌دهنده‌ی پایان چرخه قاعدگی است که می‌تواند در دهه ۴۰ یا ۵۰ سالگی شما اتفاق بیفتد. اگرچه دیگر قابلیت باروری نخواهید داشت، اما می‌توانید سالم، سرزنده و پرشور باقی بمانید. چه بسا که بسیاری از زن‌ها با فرارسیدن یائسگی احساس آرامش بیشتری می‌کنند، چون دیگر نیازی نیست که نگران بارداری باشند.
۱.آیا یائسگی باعث تغییر صدای زنان می‌شود؟
اکثر زنان تغییر صدا را تجربه نمی‌کنند، با این حال برخی از زنان دچار این عارضه می‌شوند.
۲.برای مقابله با موهای زائد صورت که در طی یائسگی شروع به رشد کرده‌اند، چه باید کرد؟
اکثر زنان رشد موهای زائد را تجربه نمی‌کنند، با این حال این مشکل برای بعضی‌ها رخ می‌دهد. روش‌های مختلفی برای برداشتن موهای زائد وجود دارد. موم انداختن، واجبی (روغن یا کرمی که موی بدن را برمی دارد) و لیزر کردن موها رایج‌ترین روش‌ها هستند. بهتر است با یک پزشک یا متخصص زیبایی در مورد بهترین روش برداشت موهای زائد مشورت کنید.
۳.وقتی به یائسگی می‌رسم، باید همچنان نگران مصرف قرص‌های ضدبارداری باشم؟
برای اطمینان از یائسگی باید یک سال صبر کنید تا از گذشت ۱۲ ماه از آخرین دوره قاعدگی مطمئن شوید. با این حال، اگر نمی‌خواهید حامله شوید تا یک سال داروهای ضدبارداری مصرف کنید. پس از یائسگی هم باید به نکات ایمنی در حین برقراری ارتباط جنسی توجه داشته باشید و همچنان از کاندوم استفاده کنید تا خطر ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی به حداقل برسد.
۴.گرگرفتگی‌های من در مقایسه با تجربه دوستانم شدید نیستند، آیا این مسئله طبیعی است؟
بسیاری از زنان، گرگرفتگی را در دوران قبل از یائسگی نیز تجربه می‌کنند. با این وجود، بعضی‌ها اصلا با چنین عارضه‌ای مواجه نمی‌شوند. علاوه‌براین، شدت گرگرفتگی در زنان مختلف متقاوت است. گرگرفتگی‌ها ممکن است خیلی خفیف باشند. همچنین می‌توانند آن‌قدر شدید باشند که شما را از خواب شبانه بیدار کنند. بیشتر گرگرفتگی‌ها ۳۰ ثانیه تا ۵ دقیقه دوام دارند. این عارضه معمولا ۱ یا ۲ سال پس از یائسگی به پایان می‌رسد، اما در برخی از زنان تا چندین هفته به طول می‌انجامد.
۵.من در دوره پیش از یائسگی هستم و پزشک متخصص به من گفته که قرص‌های ضدبارداری را با دوز کم مصرف کنم. دلیلش چیست؟
مصرف قرص‌های حاوی دوز پایین استروژن در مقایسه با مصرف منظم قرص‌های ضدباردرای برای زنانی که در دوره پیش از یائسگی هستند، خطرات کمتری به دنبال دارد (دوره پیش از یائسگی چند سال قبل از رسیدن به یائسگی آغاز می‌شود). قرص‌های ضدبارداری مرسوم حاوی ۳۰ تا ۵۰ میکروگرم استروژن هستند؛ در حالیکه قرص‌های با دوز پایین تنها ۲۰ میکروگرم استروژن دارند.
۶.مصرف قرص‌های ضدبارداری با دوز پایین چه فوایدی دارد؟
مصرف این قرص‌ها علاوه بر جلوگیری از بارداری به تنظیم قاعدگی نامنظم کمک کرده و شما را از ابتلا به سرطان رحم و تخمدان مصون می‌دارد. این قرص‌ها از تحلیل رفتن استخوان که منجر به پوکی استخوان می‌شود جلوگیری می‌کنند. با این حال، مصرف این قرص‌ها به زنانی که سابقه سرطان سینه، لختگی خون و بیماری‌های قلبی دارند و همچنین زنانی که سیگاری هستند توصیه نمی‌شود.
(منبع: womenshealth)

۱۰ باور رایج نادرست درباره یائسگی خانم‌ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ