ارتباط چاقی با تولید چربی در کبد

alikarimi55
آیا می دانید ارتباط بین چاقی و چربی در کبد چیست؟ چاقی مشکلی است که این روزها همه گیر شده است و سلامتی افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. یکی از مشکلاتی که سلامتی افراد را تهدید می کند، کبد چرب غیر الکلی می باشد و این بیماری مزمن بین 30 تا […]

آیا می دانید ارتباط بین چاقی و چربی در کبد چیست؟ چاقی مشکلی است که این روزها همه گیر شده است و سلامتی افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. یکی از مشکلاتی که سلامتی افراد را تهدید می کند، کبد چرب غیر الکلی می باشد و این بیماری مزمن بین 30 تا 40 درصد از بزرگسالان امریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند موجب ایجاد سرطان کبد و در برخی موارد دیگر موجب از بین رفتن کبد گردد.

محققان اکنون ارتباط بین کبد چرب غیر الکلی و بیماری های چاقی، دیابت نوع دوم، فشار خون بالا و بالا بودن غیر عادی سطح چربی خون را یافته اند.طبق یافته های جدید، افرادی که مبتلا به دیابت نوع دوم می باشند بیشتر در معرض بیماری های کبدی قرار خواهند گرفت. با افزایش نرخ ابتلا به دیابت و چاقی در امریکا، متخصصان اعلام کردند که نیاز به درمان جدی تر کبد چرب غیر الکلی، تمرکز بر روی جلوگیری از این بیماری و افزایش آگاهی در مورد آن احساس می شود.

ارتباط چاقی با تولید چربی در کبد

دو نوع کبد چرب غیر الکلی وجود دارد که موجب تولید چربی اضافی در کبد می شوند. اما در این حالت چربی تولید شده ربطی به مصرف الکل ندارد. اکثر افرادی که که دارای کبد چرب می باشند، چربی اضافی در کبد آن ها وجود دارد، هیچ گونه تخریب یا التهاب سلولی در کبد آن ها وجود ندارد.

تقریبا 20 درصد از افرادی که مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می باشند از نوع دوم این بیماری به نام NASH رنج می برند. در این حالت التهاب در کبد بیمار وجود دارد که همان هپاتیت نامیده می شود و تخریب سلولی کبد اتفاق می افتد.

NASH می تواند موجب سیروز کبدی یا سرطان کبد گردد. متخصصان بر این باورند افرادی که از NASH رنج می برند ممکن است که دچار دیابت، فشار خون بالا، سندروم متابولیک و بالا بودن سطح آنزیم کبد نیز باشند.

با این وجود، پزشکان نیاز به تست خون، تست های تصویری و در برخی از موارد نمونه برداری از کبد برای تشخیص انوع کبد چرب می باشند.

شناخت مورد نیاز از بیماری کبدی

رژیم غذایی سالم و ورزش کردن بهترین گزینه های برای جلوگیری از بیماری های کبدی می باشند البته اگر هر چه سریع تر و در سنین جوانی به سراغ آن ها بروید. متاسفانه، تحقیقات اخیری که نتایج آن را منتشر کرده اند نشان می دهد که اکثر افراد بیماری های کبدی خود را در سنین بالا تشخیص می دهند. تعداد کمی از افراد موفق به شناسایی بیماری خود در مراکز درمانی اولیه می شوند.

آن ها دریافته اند افرادی که مبتلا به بیماری دیابت نوع دوم می باشند ریسک ناراحتی های کبدی در آن ها از جمله سیروز یا سرطان افزایش می یابد. هر چه آگاهی نسبت به بیماری کبد چرب غیر الکلی  و انواع آن بیشتر باشد فرد می تواند هر چه سریع تر بیماری خود را تشخیص دهد و سریع تر به درمان آن بپردازد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی یکی از بیماری های مزمن کبدی می باشد و بسیار مهم است که در مراحل اولیه توسط پزشک تشخیص داده شود. دیابت موجب افزایش عوامل ایجاد کننده دیگر بیماری ها می گردد اما بیشتر موجب بیماری های کلیوی، سکته و مشکلات مربوط به پا خواهد شد.

داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن موجب کاهش ریسک ابتلا به تمام بیماری ها خواهد شد.

کاهش وزن مجب کاهش چربی کبد می گردد:

علاوه بر دیابت، چاقی یک عامل بزرگ ایجاد بیماری های کبدی می باشد. بیش از 90 درصد از افرادی که دچار چاقی مزمن هستند دچار کبد چرب غیر الکلی می باشند. تغییر سبک زندگی می تواند ریسک ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش دهد.

افرادی که مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می باشد نیاز است که حداقل 15 درصد از وزن کلی بدن خود را کاهش دهند تا علائم کاهش چربی در کبد را مشاهده کنند. یک فرد 200 پوندی باید 10 پوند از وزن خود را کاهش دهد.

اگر پزشکی حدس بزند که فردی مبتلا به کید چرب غیر الکلی است فرد بیمار باید 7 تا 10 درصد از وزن خود را کاهش دهد. کاهش وزن موجب از بین رفتن جراحت بافت های کبد و التهاب آن می گردد.

استفاده از رژیم مدیترانه ای برای سلامت کبد:

در این رژیم از میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، غلات، ماهی، غذاهای دریایی و روزغن زیتون استفاده می شود. تمام بیماران کبدی باید ورزش را جز برنامه خود قرار دهند از جمله ورزش های هوازی و استقامتی زیرا این ورزش ها به کاهش وزن در آن ها کمک خواهد کرد. میزان الکلی که روزانه مصرف می کنید را کاهش دهید. حتی افرادی که به صورت متعادل از الکل استفاده می کنند ممکن است که به بیماری های کبدی مبتلا شوند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ