درمان های خانگی برای شپش سر

حسام آرین
بسیاری از داروهای خانگی برای درمان شپش سر بر اساس ادعای برخی افراد وجود دارند، اما شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد این داروها موثر و بی خطر هستند. تحقیقات در مورد بسیاری از این درمان ها نتایج نامشخصی را به همراه داشته است. دانشمندان بارها دریافته اند داروهای خانگی برای از بین بردن […]

بسیاری از داروهای خانگی برای درمان شپش سر بر اساس ادعای برخی افراد وجود دارند، اما شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد این داروها موثر و بی خطر هستند. تحقیقات در مورد بسیاری از این درمان ها نتایج نامشخصی را به همراه داشته است. دانشمندان بارها دریافته اند داروهای خانگی برای از بین بردن شپش جواب نمی دهد و ممکن است استانداردهای ایمنی را رعایت نکنند.

برای افرادی که این راهکارها را استفاده می کنند مهم است که نخست با پزشک خود در این باره صحبت کنند، شواهد را مرور کنند و مزایا و خطرات درمان در خانه را بسنجند. به گزارش مدیکال نیوز تودی، اگرچه پزشکان همچنان درباره اثرات داروهای خانگی برای شپش بحث می کنند، اما آنها موافقند شخص می تواند اقدامات غیر پزشکی را برای کاهش انتشار شپش و جلوگیری از بازگشت آنها انجام دهد.

درمان های خانگی برای شپش سر

شپش ها به عنوان حشرات کوچک از خون انسان تغذیه می کنند. طول شپش ها دو تا سه میلی متر است و تخم های خود را روی موها نزدیک پوست قرار می دهند. آنها می توانند موهای ناحیه تناسلی، مژه ها و ابروها را نیز آلوده کنند، اگرچه آنها بیشتر لای موهای سر زندگی می کنند.

هنگام تخم گذاری شپش ها آلودگی می تواند به سرعت تجمع و گسترش یابد. کشتن شپش مستلزم از بین بردن حشرات و تخم های آنهاست. اگر فردی از درمانی استفاده کند که تخمک ها را نمی کشد باید پس از تخمگذاری روش درمانی را تکرار کند.

بسیاری از افراد معتقدند داروهای خانگی می توانند شپش، تخم آن یا هر دو گزینه را از بین ببرند. در زیر با این روش ها، همچنین زمان مراجعه به پزشک و نحوه جلوگیری از گسترش شپش آشنا می شوید.

روغن انیسون

روغن انیسون شپش ها را از بین می برد. مطالعه ای در سال 2018 در مورد داروهای طبیعی برای درمان شپش در کودکان نشان داد روغن انیسون یکی از موثرترین داروهای طبیعی محسوب می شود. اگرچه سایر داروهای طبیعی اغلب موثر هستند، اما روغن انیسون یکی از دو موردی است که شپش را برای همیشه از بین می برد. افرادی که از داروهای گیاهی دیگر استفاده می کردند به طور معمول طی چند ماه مجددا از وجود حشرات گلایه می کردند.

روغن زیتون

روغن زیتون مزایای مشابه روغن انیسون دارد  به طور بالقوه شپش ها را خفه کرده و از عود آنها جلوگیری می کند. روغن زیتون مانند انیسون در همان مطالعه سال 2018 در بین موثرترین داروهای درمانی قرار گرفت. افرادی که خواهان درمان خانگی بسیار موثر هستند باید از روغن زیتون و انیسون باهم استفاده کنند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به عنوان درمان رایجی برای خشکی پوست و مو شناخته می شود. محققان پشت مطالعه ای در سال 2010 در برزیل، تاثیر چندین داروی طبیعی شپش سر را بررسی کردند و نتایج را با درمان های بدون نسخه مورد مقایسه قرار دادند. از بین داروهای آزمایش شده تیم تحقیقاتی دریافت روغن نارگیل خالص تنها درمان موثر است. ظرف چهار ساعت پس از استفاده از روغن به طور متوسط 80 درصد شپش سر از بین رفته بود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی یک درمان خانگی محبوب برای بسیاری از بیماری های پوستی است. در مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد، محققان تاثیر درخت چای و روغن اسطوخودوس را روی شپش سر 42 نفر مورد بررسی قرار دادند. پس از سه درمان در فواصل هفتگی، 41 نفر از شرکت کنندگان دیگر شپش سر نداشتند. این میزان موفقیت با بسیاری از درمان های تجویزی و بدون نسخه قابل مقایسه است.

با این حال، تحقیقات دیگری که روغن درخت چای را به عنوان درمانی برای شپش سر ارزیابی می کنند، نشان داده می دهند این درمان کم اثر است، همچنین روغن درخت چای برخی اوقات پوست را تحریک می کند و ممکن است باعث بروز بثورات یا خارش شود.

وازلین

وازلین با خفه کردن حشرات و به احتمال زیاد تخم های آنها شپش را از بین می برد. وازلین چرب و کثیف به نظر می رسد و حذف آن از مو ممکن است نیاز به شستشوی مکرر داشته باشد. با این حال، برای افراد دارای شپش مقاوم نسبت به درمان یا حساسیت به شامپوهای شپش ممکن است گزینه موثری باشد.

مایونز

استفاده از سس مایونز برای درمان شپش نیز توسط افراد بسیاری استفاده می شود. طرفداران آن ادعا می کنند سس مایونز ضمن خفه کردن شپش ها شانه کردن موها را برای فرد راحت تر می کند، همچنین برخی افراد می گویند سس مایونز می تواند خارش و سوزش پوست سر ناشی از حضور شپش کاهش می یابد.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سس مایونز می تواند شپش را بکشد یا درمان کند. در حالی که این داروی خانگی به احتمال زیاد بی ضرر است، اما کثیف و ناخوشایند به نظر می رسد.

داروهای دیگر برای شپش سر

گیاه شناسان و حامیان داروهای طبیعی استدلال می کنند طیف وسیعی از محصولات از جمله سیر، روغن آویشن و روغن کنجد می توانند شپش سر را درمان کنند. با این حال، هیچ شواهد علمی برای اثبات اثربخشی آنها وجود ندارد.

تحقیقات نشان می دهند سیر فواید کمی در درمان هجوم شپش دارد. در حالی که روغن آویشن و کنجد منجر به بهبودهایی در ابتدا شد، اما افرادی که از آنها به عنوان روش درمانی استفاده می کردند اغلب از افزایش مجدد آلودگی گلایه کردند. انیسون و روغن نارگیل به عنوان درمان شپش سر بهتر عمل می کنند.

آیا درمان های خانگی موثر است؟

تحقیقات در مورد اثربخشی داروهای خانگی برای شپش ادامه دارد. داده های در حال ظهور نشان می دهند برخی از داروهای خانگی مانند روغن نارگیل یا انیسون موثر هستند. با این حال، داده های موجود قطعی نیست.

به طور کلی، تحقیقات موجود تایید نمی کند که درمان های خانگی موثر نیستند. در عوض، به اهمیت مطالعات بیشتر اشاره می کند. نگرانی اصلی در مورد داروهای خانگی این است که احتمال می رود شپش را به طور دائم از بین نبرند. مطالعه روی داروهای طبیعی متعدد نشان می دهد در بیشتر موارد آلودگی به شپش طی دو تا هشت هفته پس از درمان عود می کند.

زمان استفاده از روش های پزشکی

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) توصیه می کند افراد مبتلا به شپش فعال از درمان های پزشکی استفاده کنند. شپش ها به سرعت تکثیر می شوند و عفونت ها می توانند خارش آور و دردناک باشند.

در صورت خفیف بودن عفونت شپش ممکن است فرد در ابتدا بخواهد درمان خانگی را امتحان کند. با این حال، در صورت بروز بثورات پوستی یا واکنش مجدد شپش بهتر است به جای آن شامپوی شپش بدون نسخه را امتحان کنید. در صورت موثر نبودن این روش درمانی پزشک می تواند داروی قوی تری تجویز کند.

روش های جلوگیری از بروز شپش سر

فرد می تواند برای جلوگیری از انتشار شپش و کاهش خطر آلودگی مجدد اقداماتی انجام دهد، می توانند موارد زیر را امتحان کنند:

استفاده از ماشین آلات برای شستشو و خشک کردن ملافه، لباس و سایر پارچه هایی که فرد مبتلا به شپش در دو روز قبل از درمان استفاده کرده است. شستشو در دمای بالای 130 درجه فارنهایت به طور کلی حشرات را از بین می برد. به طور متناوب سعی کنید پارچه ها را به مدت دو هفته در کیسه های پلاستیکی ببندید.

شانه ها، برس ها و سایر وسایل مراقبت از مو را به مدت پنج تا 10 دقیقه در آب داغ خیس کنید.

جاروبرقی مبلمان، کف و سایر سطوحی که ممکن است حاوی شپش یا تخم آن باشد.

از به اشتراک گذاشتن برس یا شانه خودداری کنید.

کودکان را از بازی با موهای یکدیگر، استفاده از روبالشی یا مالیدن سر خود به بالش یکدیگر منع کنید به ویژه اگر اخیرا در مدرسه آنها شپش شیوع یافته است.

استفاده از اسپری های دودگر برای از بین بردن شپش ضروری نیستند و می توانند خطرناک باشند.

خلاصه

شپش ها بسیار مسری هستند و هر فردی می تواند به آن مبتلا شود. داشتن شپش به این معنا نیست که فرد نکات بهداشتی را رعایت نکرده است. شپش ها به طور معمول خطرناک نیستند، اما هجوم آنها می تواند ناراحت کننده باشد و از آنجا که بسیار مسری هستند درمان سریع آن گزینه ضروری محسوب می شود.

پزشک می تواند به راهنمایی درباره اتخاذ تصمیمات درمانی کمک کند. فردی با سیستم ایمنی ضعیف، سابقه واکنش های جدی پوستی یا تجربه قبلی در مورد شپش مقاوم در برابر درمان باید قبل از درمان عفونت شپش با یک متخصص صحبت کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ