آنچه باید در ارتباط با باکتری هلیکو باکتر پیلوری بدانیم

mousavi
دکتر فرزاد فرامرزی فوق تخصص گوارش و کبد و آندوسکوپی: بهتر است بدانید که این باکتری در داخل معده انسان تکثیر پیدا می‌کند و از طریق دهان وارد می‌شود و در داخل معده انسان تکثیر پیدا می‌کند. شیوع آن در کشورهای مختلف فرق کرده است و حدود ٩٠‌درصد افراد در ایران این باکتری را در معده خود دارند.

دکتر فرزاد فرامرزی فوق تخصص گوارش و کبد و آندوسکوپی:

آیا هلیکوباکتری باعث بروز سرطان معده می‌شود؟!

حتما نام هلیکو باکتر پیلوری را شنیده‌اید، آآآیا نگران وجود این باکتری در معده خود یا نزدیکان خود هستید؟ بهتر است بدانید که این باکتری در داخل معده انسان تکثیر پیدا می‌کند و از طریق دهان وارد می‌شود و در داخل معده انسان تکثیر پیدا می‌کند. شیوع آن در کشورهای مختلف فرق کرده است و حدود ٩٠‌درصد افراد در ایران این باکتری را در معده خود دارند. باور غلط و رایج بین مردم این است که باکتری هلیکو باکتر باعث سرطان معده می‌شود، درحالی که این‌چنین نیست. تعداد بسیار کمی از افراد هلیکو باکتر مثبت ممکن است در آینده دچار سرطان معده شوند، زیرا یک‌هزارم درصد اصلا جای نگرانی ندارد. افراد بدون علامت اصلا نیازی به تست جهت مثبت بودن یا منفی بودن هلیکو باکتر ندارند و حتی در صورت مثبت بودن نیاز به درمان آن هم  وجود ندارد.

حدود ٩٠‌درصد افراد در ایران این باکتری را در معده خود دارند!

بیماری که یک‌بار درمان هلیکو باکتر را زیرنظر پزشک انجام می‌دهد، دیگر نیازی به چک مجدد آزمایشگاه جهت هلیکو باکتر ندارد؛ زیرا باوجود ریشه‌کن شدن باکتری در آزمایش خون تا ٣‌سال ممکن است به‌طور کاذب مثبت گزارش شود که می‌تواند بی‌دلیل باعث ناراحتی و استرس بیماران شود. هلیکو باکتر پیلوری شایع‌ترین علت ایجاد زخم‌های معده و اثنی‌عشر است، اما نکته مهم این است که حدود ٩٠‌درصد افراد در ایران این باکتری را در معده خود دارند.

نکته!

تعداد بسیار کمی از افراد هلیکو باکتر مثبت ممکن است در آینده دچار سرطان معده شوند، زیر یک‌هزارم درصد همچنین کمتر از نیم درصد افراد مبتلا به ‌هلیکو باکتر ممکن است به زخم معده یا اثنی‌عشر مبتلا شوند. پس افراد بدون علامت اصلا نیازی به تست جهت مثبت بودن یا منفی بودن هلیکو باکتر ندارند و حتی در صورت مثبت بودن نیاز به درمان آن‌هم  وجود ندارد.

هشداری برای سیگاری‌ها!

سایر علل زخم‌های معده و اثنی‌عشر مصرف داروهای دسته آسپیرین مثل پروفن، دیکلوفناک، ایندومتاسین و… است. همچنین مصرف سیگار به تنهایی جزء علل زخم‌های گوارشی ندارد اما در صورتی که افراد هلیکو باکتر مثبت یا مصرف‌کنندگان دارویی دسته آسپیرین سیگاری باشند با احتمال بیشتری از افراد غیر‌سیگاری به زخم مبتلا می‌شوند.

یک توصیه برای شما!

شایع‌ترین علامت زخم‌های معده و اثنی‌عشر درد در ناحیه بالای شکم است. در زخم معده، درد شکم با غذا خوردن بهتر می‌شود. زخم معده یا اثنی‌عشر در صورت مزمن شدن و عدم درمان می‌تواند منجر به خونریزی معده و در موارد نادری سوراخ شدن معده شود. افراد بالای ٤٠‌سال افراد سیگاری یا مصرف‌کنندگان داروهای دسته آسپیرین در صورت وجود درد قسمت فوقانی شکم از احتمال بیشتری برای ابتلا به زخم‌های گوارشی برخوردارند.

زخم معده را دست‌کم نگیرید!

پیگیری زخم‌های معده از زخم‌های اثنی‌عشر مهم‌تر است،  چراکه درصد کمی از زخم‌های معده ممکن است بدخیم باشند. در‌حالی که زخم‌های اثنی‌عشر هیچ‌گاه بدخیم نیستند. همچنین آندوسکوپی بهترین راه تشخیص زخم‌های گوارشی است. پزشک آندوسکوپیست از زخم‌های معده برای رد سرطان‌های معده نمونه‌برداری می‌کند. 

دکتر فرزاد فرامرزی فوق تخصص گوارش و کبد و آندوسکوپی:

دکتر فرزاد فرامرزی فوق تخصص گوارش و کبد و آندوسکوپی و نفر سوم بورد فوق تخصصی گوارش کشور در سال 1384 با سابقه بیش از 6سال عضویت در هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی. تا کنون نزدیک به 6800عمل بالون معده توسط دکتر فرامرزی انجام شده است عمل بالون معده، یک عمل سرپایی و از طریق آندوسکوپی است که نیاز به بیهوشی و بستری ندارد. روش بالون، یک روش کاملا علمی است که در تمامی جهان و به مدت طولانی است که انجام می‌شود. مشاوره‌های قبل از عمل بالون در کلینیک‌ ملاصدرا انجام می‌شود. جهت تعیین وقت مشاوره و آندوسکوپی وکولونوسکوپی همه روزه از ساعت 9صبح تا 9شب با شماره‌های کلینیک ملاصدرا تماس حاصل فرمایید.

شما می توانید جهت ارتباط با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02188614192  

تلفن: 02188614191

آدرس: مطب ملاصدرا: خیابان ملاصدر، بالاتر از بیمارستان بقیه اله، پلاک212، طبقه دوم، واحد6 

وب سایت: www.balloontehran.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ