با 8علت غیر‌منتظره کاهش حافظه آشنا شوید!

zahra
دکتر زهرا امیرآتشانی، مدیرمسئول موسسه پرورش ذهن فرزام: برای همه ما پیش آمده در لحظاتی در زندگی روزمره دچار فراموشی‌های کوتاه شویم، خیلی از اشیا را گم کنیم یا برخی نام‌ها از ذهن‌مان پاک شوند. اما خبر خوب این است که جای نگرانی وجود ندارد و خوشبختانه مغز انعطاف‌پذیر است. مداخلات ساده و قدرتمند می‌تواند برخی علل تعجب‌آور کاهش سطح حافظه را رفع کند .

دکتر زهرا امیرآتشانی، مدیرمسئول موسسه پرورش ذهن فرزام: 

برای همه ما پیش آمده در لحظاتی در زندگی روزمره دچار فراموشی‌های کوتاه شویم، خیلی از اشیا را گم کنیم یا برخی نام‌ها از ذهن‌مان پاک شوند. اما خبر خوب این است که جای نگرانی وجود ندارد و خوشبختانه مغز انعطاف‌پذیر است. مداخلات ساده و قدرتمند می‌تواند برخی علل تعجب‌آور کاهش سطح حافظه را رفع کند.

8 علت کاهش سطح حافظه:

تیروئید ناکار آمد

اگرچه تیروِئید نقش خاصی در مغز ندارد اما از دست دادن حافظه با متوقف شدن کارکرد طبیعی تیروئید اتفاق می‌افتد. اگر مشکلاتی در سطح حافظه خود دارید، یک آزمایش ساده تیروئید می‌تواند تعیین کند که تیروئید شما کم‌کار است یا پرکار .

گرگرفتگی

گرگرفتگی به‌خصوص در دوران یائسگی علاوه بر افسردگی و افزایش تحریک‌پذیری، با کاهش سطح حافظه و سطح کارایی فرد همراه است.

کمبود خواب

افراد مبتلا به اختلالات محرومیت از خواب دچار خستگی در طول روز، اختلال در توجه و کاهش سطح حافظه هستند. توصیه استاندارد بر هشت ساعت خواب شبانه‌روزی متمرکز است.

اضطراب و افسردگی

در مدت طولانی استرس روزمره باعث افزایش سطح کورتیزول در مغز می‌شود که همین امر از دست دادن سیناپس در سلول‌های مغزی را به‌همراه دارد که نتیجه آن ایجاد اشکال در بازیابی خاطرات است.

سیگار

سیگار فرایند حافظه را دچار خطا می‌کند آن هم با مختل کردن جریان خون در مغز این کار را انجام می‌دهد. سیگار موجب تجمع پروتئین غیر‌طبیعی می‌شود که توانایی مغز را برای پردازش و انتقال اطلاعات مختل می‌کند.

رژیم غذایی پرچرب

رژیم غذایی حاوی چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده، به مرور زمان مغز را فرسوده می‌کند. مصرف شکر به اندازه‌ای در کاهش حافظه و قابلیت تفکر موثر است که محققان آلزایمر را دیابت نوع3 نامیده‌اند که مستقیما با نوع تغذیه مرتبط است.

کمبود ویتامین ب12

علاوه بر خستگی، از دست دادن اشتها، یبوست، از دست دادن وزن و… کمبود ویتامین ب12 می‌تواند منجر به مشکلات حافظه شود.

میکروب‌ها

افرادی که در معرض برخی میکروب‌ها مانند هرپس سیمپلکس نوع یک یا همان ویروس تبخال هستند، با احتمال بیشتری دچار مشکل حافظه می‌شوند.

موسسه پرورش ذهن فرزام  در سال 90 با هدف اجرا و گسترش تحقیقات مرتبط با آموزش و پرورش ذهن کودکان با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده است  و با پشتوانه بیش از بیست سال فعالیت علمی و عملی در حوزه تعلیم و تربیت شروع به کار نموده است. این مرکز زیرنظر دکتر زهرا امیرآتشانی مدیریت می‌شود و کلیه برنامه‌ها توسط ایشان ارئه می‌شود. وی 25‌سال سابقه آموزشی، کارشناسی در برنامه‌های مختلف صدا‌و‌سیما و بیش از 70کتاب و مقاله پژوهشی در زمینه آموزش کودکان دارند و کارشناس برنامه‌های صدا‌و‌سیما در حوزه کودک و نوجوان هستند.

شما عزیزان می‌توانید جهت ارتباط با موسسه پرورش ذهن فرزام با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122302092

02122302095

آدرس: بزرگراه رسالت، بین اتوبان صیاد شیرازی و استادحسن بنا جنوبی، پلاک 1152 واحد 3، پرورش ذهن فرزام

 وب سایت:www.pzf.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ