جراحی زیبایی بینی از شایعه تا واقعیت!

mousavi
دکتررامین امین شکروی متخصص جراحی فک و صورت: تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد جراحی پلاستیک بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد، تا آنچه بیمار دلش می خواهد حاصل شود. هدف جراح این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند.

دکتررامینامین شکروی متخصص جراحی فک و صورت:

از بین تمام اعمال زیبائی ، جراحی پلاستیک بینی که اصطلاحاً ” رینوپلاستی ” نامیده می شود از ویژگی های خاصی برخوردار است؛ لذا سعی می کنم با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار گیرد. جراح زیبایی بینی نیز با درنظرگرفتن شکل مناسب بینی برای هر صورت خاص، با برداشتن قسمت های اضافی و حالت دادن به قسمت های باقی مانده سعی می کند اثر هنری خود را در معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچ گاه به بینی به طور منفرد نگاه نمی کند؛ بلکه بینی را درکنار سایر اجزای صورت بیمارش می بیند. به عبارت بهتر نمی توان با در نظر گرفتن یک بینی ایده آل به خلق آن پرداخت بلکه بهترین بینی نوعی است که با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد.

چرا برخی ها بعداز جراحی، از نتیجه رضایت کامل ندارند؟

تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد جراحی پلاستیک بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد، تا آنچه بیمار دلش می خواهد حاصل شود. هدف جراح این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند. این که او چگونه به این مهم دست می یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش ، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامی این فاکتورها بسیار متغیر هستند. همکاری بیمار و واکنش های ناخواسته نیز نقش بسیار اساسی در نتیجه نهایی یک عمل جراحی دارد .جراح نمی تواند نتیجه نهایی عمل را تضمین کند بلکه قادر است تضمین کند که تمامی تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر بکار خواهد برد.

هر متقاضی جراحی پلاستیک بینی باید از حقایق زیرآگاه باشد:

  • هدف هرعمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق .
  • هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هرفرد متقاضی توصیه نمی شود.
  • در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از جراحی پلاستیک بینی قبل از بلوغ کامل می شود. اغلب دختران درپایان ۱۶سالگی و پسرها در پایان ۱۸ سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند . از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان رینوپلاستی افراد بالای ۴۰ سال هستند. چنانچه وضعیت عمومی وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای رینوپلاستی دیر نیست.
  • چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی است باید همزمان با جراحی پلاستیک یا قبل از آن ، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود.
  • اگر به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی پلاستیک بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد .
  • عمل جراحی بینی باعث بهبود یا تشدید علائم حساسیت بینی نمی شود. مبتلایان به آلرژی بینی هم می توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند؛ اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل  تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .
  • جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجایی که تا مدتی بعد از عمل نمی توانید از عینک استفاده کنید، اگر تصمیم دارید لیزیک هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید تا بعد از عمل بینی نیاز به عینک نداشته باشید.

روش باز و روش بسته هر کدام چه مزیت هایی دارند؟

مزایای روش بسته:

       زمان عمل در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.

       روی پوست کلوملا  برشی وجود ندارد .

       در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف می شود.

مزایای روش باز:

       جراحی زیر دید مستقیم انجام می شود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر می شود.

       قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است.

بیهوشی کامل یا نیمه بیهوشی، کدام را انتخاب می کنید؟!

در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر شما لحاظ خواهد شد . بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را داراست. اما به طور کلی و با توجه به سال ها تجربه، ما بیهوشی کامل را  بر نیمه بیهوشی ترجیح می دهیم؛ چرا که:

  • در بیهوشی کامل امکان کنترل فشار خون بیمار بیشتر است.
  • بیمار راحت تر است.
  • متخصص بیهوشی بهتر و راحت تر می تواند از بیمار مراقبت کند.
  • در حین عمل ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمی شود.
  • جراح نیز راحت تر است.
  • در آخر این که  سرفه بعد از عمل در بیهوشی کامل کمتر است.

البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی ( که اصطلاحا بی حسی موضعی گفته می شود)  بر بیهوشی عمومی ارجح است. مثلا در بیمارانی که مشکلات زمینه ای مثل ناراحتی های قلبی عروقی یا اختلالاتی دارند که بیهوشی کامل برای آنان به صلاح نیست یا در بیمارانی که نگران بی هوشی کامل هستند می توان عمل زیبایی بینی را تحت نیمه بیهوشی انجام داد که در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل تا انتهای آن از بیمار مراقبت می کند و با دادن داروهای ضد درد، آرامبخش و خواب آور امکان یک عمل کاملا بدون درد را فراهم می کند.

نکاتی که بیمار باید بداند:

  • بعد ازعمل ، بینی شما تامپون نخواهد شد.
  • بعداز عمل کبودی نخواهید داشت و در موارد نادری هم اگر کبودی وجود داشته باشد بسیار اندک است که درعرض ۲هفته برطرف خواهد شد .
  • روز دوم صورت شما کمی متورم خواهد شد. هر چقدر کمتر دراز بکشید این تورم هم کمتر خواهد بود.
  • عمل شما هم با بی هوشی عمومی و هم با نیمه بیهوشی قابل انجام است. نوع بیهوشی با توجه به نظرشما انتخاب خواهد شد .
  • شما به هنگام برداشتن گچ تغییرات انجام شده را خواهید دید، اما حدود یک سال  طول می کشد تا ورم بینی به طور کامل برطرف شود.
  • مصرف داروهای آرامبخش قبل یا بعد از عمل بلامانع است.
  • در بعضی موارد مشاهده می شود که بیمار اظهار می کند در چند روز اول بعد از عمل بطور تصادفی به بینی اش ضربه ای وارد آمده است؛ این موضوع اهمیت ندارد مگر آنکه ضربه شدید باشد یا باعث خونریزی یا تورم قابل توجه شده باشد.

دکتررامین امین شکروی متخصص جراحی فک و صورت:

عضو علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پس از آن به عضویت هیات علمی دانشگاه مازندران منسوب شدند.

وی رزیدنت جراحی فک و صورت را از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1379 کسب کرد و در همان سال نیز موفق به دریافت مدرک تخصصی و بورد کشوری جرای فک و صورت گردیدند. از برجسته ترین فعالیت های ایشان که به مدت 10 سال می باشد را در بیمارستان میلاد تهران در گروه جراحی فک و صورت به عنوان متخصص جراحی فک و صورت مشغول به کار بوده اند. تجربه بی نظیر ایشان در این زمینه شامل جراحی های پیچیده جمجمه، فک وصورت، کف جمجمه، کاسه چشم، نوزادان ناقص الخلقه و ناهنجاریهای مادرزادی صورت و… اشاره نمود. از دیگر فعالیت های ایشان می توان به جراحی های زیبایی صورت، بینی، لیفت صورت، فرم دهی گونه و فک نیز اشاره نمود.

شما عزیزان برای ارتباط با دکتر امین شکروی می توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

 تلفن: 02122668825  

موبایل:09198591985 

آدرس:خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان فرشته ، خیابان خیام، پلاک 6، واحد 4

وب سایت:drshokravi.com 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ