کاشت طبیعی مژه، از شایعه تا حقیقت!

zahra
دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو: کاشت طبیعی مژه برای افرادی انجام می‌شود که به دلایل مختلفی مانند سوختگی، تصادف، ضربه و دیگر موارد مژه‌های خود را از دست داده‌اند. کاشت مژه عملی بسیار سخت و پیچیده است که تنها برای کسانی توصیه می‌شود که به دلایلی فاقد مژه بوده و داشتن چند مژه شکل ظاهری آنها را تغییر عمده‌ای می‌دهد و تقاضا برای کاشت مژه با اهداف زیبایی و داشتن مژه‌های پرپشت‌تر از‌سوی بسیاری از متخصصان رد می‌شود، زیرا به هیچ وجه این کار منطقی نیست.

دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو:

کاشت طبیعی مژه برای افرادی انجام می‌شود که به دلایل مختلفی مانند سوختگی، تصادف، ضربه و دیگر موارد مژه‌های خود را از دست داده‌اند. کاشت مژه عملی بسیار سخت و پیچیده است که تنها برای کسانی توصیه می‌شود که به دلایلی فاقد مژه بوده و داشتن چند مژه شکل ظاهری آنها را تغییر عمده‌ای می‌دهد و تقاضا برای کاشت مژه با اهداف زیبایی و داشتن مژه‌های پرپشت‌تر از‌سوی بسیاری از متخصصان رد می‌شود، زیرا به هیچ وجه این کار منطقی نیست.

چگونه کاشت مژه انجام می‌شود؟

کاشت مژه از طریق پیوند موی زنده در ناحیه پلک انجام می‌شود. در کاشت مژه، موهای استفاده شده باید با مژه‌ها همخوانی داشته باشد. در جراحی ترمیمی کاشت 6تار مو در پلک می‌تواند کافی باشد تا اثری طبیعی را در ظاهر فرد به وجود آورد و مدت عمل از یک تا سه ساعت به طول می‌انجامد. در مواردی نیز لازم است که کاشت مژه دو یا سه بار تکرار شود تا نتیجه دلخواه به‌دست آید. این عمل، عملی پیچیده و تخصصی است که برای انجام آن نیاز به یک تیم پزشکی شامل متخصص بیهوشی، چشم‌پزشک، متخصص جراحی و متخصص پوست وجود دارد. موهایی که لازم است در ناحیه مژه کاشته شوند باید به دقت و به شکل تار به تار و دانه به دانه از ناحیه ابرو یا بناگوش برداشته شوند و با وسایلی بسیار ظریف در لبه پلک کاشته شوند.

آیا کاشت مژه عوارض دارد؟

یکی از عوارض متداول بعد از عمل جراحی کاشت مژه، ایجاد خارش است و اگر بیمار محل پیوند را بخاراند، خطر کنده شدن مژه‌ها وجود دارد. همچنین عفونت یکی دیگر از عوارض این جراحی است که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، ممکن است فرد را درگیر کند. عمل پیوند مژه اگر ازسوی مراکز غیرحرفه‌ای انجام شود، مشکلات دیگری مانند کبودی و تورم شدید در ناحیه عمل یا رشد غیرطبیعی مژه به داخل پلک را به وجود می‌آورد. به‌دلیل مجاورت پلک‌ها با کره چشم، در صورت عفونت پلک، بیشترین آسیب متوجه قرنیه و لایه‌های داخلی چشم و پلک شده و در صورتی که عمل جراحی با دقت و تبحر کافی انجام نشود، حتی ممکن است به نابینایی فرد هم منجر شود، به‌همین دلیل ضروری است که درخواستی برای انجام این عمل با هدف زیبایی صورت نگیرد. در تجربه کاری اینجانب، به‌طور متوسط در هفته دو تا سه مورد درخواست ازسوی خانم‌ها برای کاشت مژه مطرح می‌شود که به‌دلیل وجود انگیزه زیبایی و بالا بودن ریسک عمل جراحی، درخواست آنها رد می‌شود.

کاشت مژه مصنوعی، چه تفاوتی با طبیعی دارد؟

در‌مورد کاشت مژه مصنوعی که این روزها با استقبال بیش از حد خانم‌ها مواجه شده، باید گفت این کار مشکلات و عوارض خاص خود را داشته و چون برای کاشت مژه مصنوعی از چسب‌های مخصوص بسیار قوی استفاده می‌شود به‌راحتی قابل کندن نیست بنابراین باعث تحریک پوست پلک شده و ایجاد آلرژی می‌کند. همچنین مژه‌های مصنوعی محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها به‌وجود می‌آورد و باعث عفونت می‌شود. یکی دیگر از عوارض کاشت مژه، تغییر رنگ پلک و تیره شدن پوست در ناحیه مژه‌هاست. از طرفی چشم‌ها نیز دچار التهاب شده و مشکلاتی مانند قرمزی، خارش، ورم، سوزش و خشکی را به‌دنبال خواهد داشت. همچنین ریزش و از بین رفتن مژه‌های طبیعی از دیگر عوارض شایع کاشت مژه است. چسب‌های به کار رفته در کاشت مصنوعی مژه نیز به علت ترکیب شیمیایی خود باعث ایجاد حساسیت پوستی شده و احتمال آسیب‌دیدگی به لایه‌های مختلف چشم را به وجود می‌آورد.

دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو:

دکتر داریوش دائر پس از تکمیل دوره پزشکی عمومی، تحصیلات دوره تخصصی را در رشته بیماری‌های پوست و مو به پایان رساند و پس از کسب بورسیه انجمن متخصصان پوست امریکا در سال2007 ، به کشور بازگشت و به درمان بیماران و فعالیت‌های علمی و عملی پرداخت. تشخیص و درمان بیماری‌های پوست و مو، درمان‌های لیزری بیماری‌های پوست و مو، فعالیت‌های مرتبط با زیبایی از قبیل میکرودرم ابریژن، تزریق ژل، تزریق بوتاکس، تزریق چربی اتولوگ‌، مزو‌تراپی و روش جدید  prp‌و جراحی‌های گوناگون پوستی و زیبایی جزء حوزه‌های موردعلاقه دکتر دائر بوده و از‌سوی دیگر به‌دلیل گرایش به سوی بیماری‌های مو از فعالان و پژوهشگران این موضوع بوده و پس از کسب تجربه و درمان موارد متعددی از بیماران مبتلا به طاسی سر با روش‌های FIT‌و FUT ‌و ترکیبی از روش جدید و پیشرفته پیوند مو   که به اختصار تحت عنوانSAFERشناخته می‌شود را برای نخستین‌بار در کشور بنیانگذاری کرد.

برای ارتباط با دکتر داریوش دائر می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122585705

آدرس:‌ پاسداران خیابان بوستان نهم نبش خیابان پایدار فر پلاک 122 طبقه اول کلینیک آتیه

وب سایت: www.drdaer.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ