تولد نوزاد مبتلا به شیزوفرنی در زنان با کم‌کاری تیروئید

پانته آ توتونپیان
نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری هورمون تیروئید پایین داشتند با افزایش ریسک ابتلا به شیزوفرنی روبه‌رو هستند

محققان فنلاندی می‌گویند نوزادان متولد شده از مادرانی که در طول دوران بارداری هورمون تیروئید پایین داشتند با افزایش ریسک ابتلا به شیزوفرنی روبه‌رو هستند.
طبق یافته‌های محققان دانشگاه تورکو فنلاند، غلظت پایین هورمون تیروئید آزاد‌ مادر در طول دوره بارداری منجر به hypothyroxinemia، که وضعیتی متداول در زنان باردار است، می‌شود.
به گفته محققان، کودکان متولد شده از مادران مبتلا به hypothyroxinemia در طول بارداری، با افزایش احتمال ابتلا به ناهنجاری‌هایی در رشد شناختی مشابه با بیماری شیزوفرنی روبه‌رو هستند.
این ارتباط حتی بعد از در‌نظر گرفتن متغیرهای قویا تاثیرگذار بر بیماری شیزوفرنی مانند سابقه بیماری روانی مادر و سیگار کشیدن وی، باز هم وجود داشت.
Hypothyroxinemia با تولد زودهنگام نوزاد، که فاکتور پرخطری در ابتلا به شیزوفرنی نیز هست، مرتبط است. به گفته دکتر گیلنبرگ، سرپرست تیم تحقیق، هم عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی تاثیرگذار بر مادر در دوره بارداری در ریسک ابتلای نوزاد به شیزوفرنی نقش دارند که بهتر است قبل از بارداری این موارد موردبررسی و ارزیابی قرار گیرند. 

منبع : مجله ی سیب سبز 

آیا با وجود پرکاری و کم کاری تیروئید می توان بارداری بی خطر داشت ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ