از ونیرهای کامپوزیتی چه می‌دانید؟!

zahra
کلینیک دندانپزشکی پردیسان: برخی افراد هستند که از لحاظ رنگ دندانی مشکل دارند که یک روش از روش‌های ترمیمی کامپوزیت است که به‌صورت حد فاصل بیرونی دندان‌ها کشیده و در یک جلسه انجام می‌شود.

کلینیک دندانپزشکی پردیسان:

برخی افراد هستند که از لحاظ رنگ دندانی مشکل دارند که یک روش از روش‌های ترمیمی کامپوزیت است که به‌صورت حد فاصل بیرونی دندان‌ها کشیده و در یک جلسه انجام می‌شود. البته  یک جایگزین به اسم لامینیت وارد دنیای دندانپزشکی شده که به‌صورت پروتزی انجام می‌شود که البته در این روش سطح دندان نیاز به تراش بیشتری دارد. اما در مقابل ونیرهای کامپوزیتی با کمترین سطح تراش، داخل مطب و طی یک جلسه روی دندان قرار داده می‌شوند. ناگفته نماند که لامینیت‌‌ها رنگ‌پذیری بیشتری دارند و حتی اگر از بهترین ونیر هم استفاده شده باشند بازهم نمی‌توانند مثل یک لامینیت کامل ثبات رنگ داشته باشند. بعد از دو الی سه سال (‌البته در بعضی بیماران بیشتر) نیاز است که ونیرها تمیز شوند، یعنی ونیر دوباره تازه شود یا اگر تغییر ‌رنگ کل ماده در میان است، باید تعویض شود. البته یکی از مزیت‌های این روش یعنی ونیرکامپوزیت این است که سطح دندان خیلی کمتر از لامینیت تراش می‌خورد و بیشتر برای مواردی کاربرد دارد که دندان پوسیدگی نداشته باشد.

ونیرکامپوزیت در چه مواقعی نقش کاربردی دارد؟

در مواردی که دندان نیاز به تراش خاصی نداشته باشد و به‌هم ریختگی دندان‌ها زیاد نباشد، می‌توان از این روش استفاده کرد. با این حال تراشی که روی دندان‌ها داده می‌شود خیلی کمتر از زمانی است که قرار است از لامینیت استفاده شود. ‌یکی دیگر از مزیت‌های ونیر کامپوزیت این است که اگر بر اثر حادثه شکسته شود، می‌توان در یک جلسه این مشکل را برطرف کرد در صورتی که افرادی که لامینیت دارند اگر با این مشکل مواجه شوند باید منتظر بمانند چراکه لامینیت باید ارجاع دوباره به لابراتوار شود. همچنین برای ترمیم ونیرکامپوزیت ممکن است فقط نیاز به یک جلسه مراجعه باشد در صورتی که لامینیت این‌طور نیست و باید با دقت و تخصص بیشتر انجام شود چرا‌که ایجاد یک گپ کوچک می‌تواند مشکل‌ساز شود و دندان را با پوسیدگی مواجه کند.

طول عمر ونیرکامپوزیت‌ها بیشتر است یا لامینیت‌‌ها؟! ونیرکامپوزیت‌ها برای چه افرادی توصیه نمی‌شوند؟

اگر لامینیت کامل، عالی و تخصصی انجام شود، قاعدتا لامینیت‌های لابراتوری نسبت به ونیرکامپوزیت‌ها دوام بالاتری دارند. همچنین بهداشت فرد از اهمیت بالایی برخوردار است چرا‌که فرد باید بهداشت را رعایت کند، بنابراین افرادی که به‌طور منظم از مسواک، نخ دندان و دهانشویه استفاده نمی‌کنند، کاندیدای مناسبی برای این روش نیستند. همچنین افراد سیگاری به‌علاوه اگر هزینه برای افراد مهم است باید به این نکته اشاره کنیم که هزینه ونیرکامپوزیت از لامینیت‌ها پایین‌تر است. همچنین امکان پوسیدگی دندان زیر ونیرها خیلی کمتر است.

آیا ونیرکامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

چون که بیمار باید به‌صورت 6ماه یک‌بار برای چکاپ ونیری که انجام شده مراجعه کند و اینکه بخواهیم بگوییم پوسیدگی غیرقابل جبرانی بخواهد در دندان‌هایش اتفاق بیفتد، این امکان وجود ندارد، چون به‌صورت مداوم چک می‌شود و به‌راحتی می‌توان تشخیص داد که این ناحیه دچار مشکل شده و ما می‌توانیم مجدد این ناحیه را برای بیمار ترمیم کنیم.

نکته!

 بیماری که فقط برای از‌بین بردن رنگ تیره‌دندان‌هایش، قصد انجام ونیرکامپوزیت دارد و می‌خواهد چند درجه دندان‌هایش را روشن‌تر کند، کاندیدای مناسبی برای این روش نیست، چون پوسیدگی ندارد و دندان‌هایش سالم هستند و فقط از لحاظ رنگ مشکل دارند. بهترین روش برای این دسته از افراد روش بیلیچینگ است.

کلینیک دندانپزشکی پردیسان:

مؤسس کلینیک دندانپزشکی پردیسان خانم دکتر زیبا مشایخی از فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه شهید بهشتی تهران و متخصص ارتودونسی است

این مجموعه با هدف تأمین آرامش و ایجاد حس امنیت که لازمه هر مرکز درمانی است در کنار بهره‌گیری از مدرن‌ترین تجهیزات دندانپزشکی طراحی و اجرا گردیده است که شامل اتاق استریل مرکزی دارای اتوکلاو Reverberi ایتالیایی، ساکشن مرکزی Durr Dental  آلمان، کمپرسور لویلفری Durr dental آلمان، ۵ دستگاه یونیت مدرن فخر سینا، اپکس لوکیتر، root zx جهت تشخیص دقیق طول ریشه در درمانهای عصب کشی رادیوگرافی، de gotzen ایتالیا انگل و توربین‌های N.S.K استریل مخصوص هر بیمار، استفاده از با کیفیت ترین مواد مصرفی اصل، خریداری شده از شرکت‌های معتبر وارد کننده مواد و تجهیزات دندانپزشکی استفاده از فیکسچرهای معتبر که بارکد آن جهت اطمینان از اصل بودن محصول در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.

جهت ارتباط با کلینیک دندانپزشکی پردیسان با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

02166510350

02166510992

آدرس: ستارخان، نبش بهبودی، جنب بانک اقتصاد نوین، پلاک 182

 

cpardisan

وب سایت: clinicpardisan.ir


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ