چه زمانی برای بارداری، از روش «تخمک اهدایی» و «جنین اهدایی» استفاده می‌شود؟!

دکترآزیتا شفیقیان متخصص جراحی زنان و زایمان: ما در روش‌های درمان ناباروری از یک راه دیگر به‌نام «‌تخمک اهدایی» استفاده می‌کنیم. گاهی اوقات خانم‌ها تخمکی برای باروری ندارند و علت آن این است که یا تخمدان خیلی ضعیف است (ممکن است این خانمی در سن بالا ازدواج کرده باشد) یا به‌خاطر اعمال جراحی که قبلا انجام داده‌اند روی تخمدان‌شان دستکاری شده باشد که گاهی به علت مشکلات ژنتیک ممکن است تخمدان، تخمک کافی ایجاد نکند.

دکترآزیتا شفیقیان متخصص جراحی زنان و زایمان:

ما در روش‌های درمان ناباروری از یک راه دیگر به‌نام «‌تخمک اهدایی» استفاده می‌کنیم. گاهی اوقات خانم‌ها تخمکی برای باروری ندارند و علت آن این است که یا تخمدان خیلی ضعیف است (ممکن است این خانمی در سن بالا ازدواج کرده باشد) یا به‌خاطر اعمال جراحی که بروی تخمدان انجام شده تخمدان ها دچار ضعف شده باشند. گاهی به علت مشکلات ژنتیک ممکن است تخمدان، تخمک کافی ایجاد نکند. حتی در سن کم هم این مشکل شایع است. مثلا  یک خانم 25‌ساله به‌دلیل مشکلات ژنتیک، تخمک کافی نداشته باشد که در این شرایط ما مجبوریم از یک فردی که تخمک کافی و مناسب  دارد به‌عنوان اهدا‌کننده تخمک، استفاده کنیم. در این مواقع تخمک را از کاندیدای مناسب دریافت و با اسپرم همسر، جنین درست می‌کنیم و جنین را به داخل رحم خانمی که به اصطلاح تخمدان او ضعیف است، انتقال می‌دهیم تا باروری برای او اتفاق بیفتد.

جنین اهدایی چه موقع استفاده می‌شود؟

بعضی اوقات ممکن است آقایان برای باروری اسپرم کافی نداشته باشند که به دلایل مختلفی ممکن است باعث به‌ وجود آمدن این مشکل شده باشد‌ از جمله:

  • اعمال جراحی قبلی بر روی دستگاه تناسلی 
  • وجود بیماری هایی مثل اوریون در کودکی
  • وجود مشکلات ژنتیک 

وقتی آزمایشات لازم انجام ‌‌شود، مشخص می‌شود هیچ اسپرمی در مایع منی دیده نمی‌شود، در این مواقع برای باردار شدن می توان از جنین اهدایی  استفاده کرد. ‌البته انجام این روش نیاز به یک سری روند های قانونی دارد.  افرادی که برای اهدای جنین انتخاب می شوند معمولا گروه خونی یکسانی با گیرنده جنین دارند.  دراین روش از خانم تخمک و از آقا اسپرم را می‌گیریم و در محیط آزمایشگاهی  جنین را تشکیل  و به‌عنوان جنین اهدایی به افرادی که نیازمند هستند، اهدا می شود.  

دکترآزیتا شفیقیان متخصص جراحی زنان و زایمان:

آزیتا شفیقیان ورودی سال‌‌ 62 رشته پزشکی در دانشگاه تهران هستم. نفر سوم کنکور در سهمیه ازاد بودم؛ از آن جا که در دوران تحصیل جزو ده درصد اول پذیرفته شدگان بودم بدون طرح وارد دوره رزیدنتی جراحی زنان و زایمان شدم. حدود شش سال بعد از فارغ التحصیلی تصمیم به تخصصی تر کردن تحصیلاتم کردم و فلوشیپی ناباروری را در سال 83 گذراندم. بیشترین فعالیت من در حوزه طبابت درمان ناباروری است.

و از دیگر فعالیت هایم در درمان ناباروری با شیوه نوین-ivf ، مشاوره زوجین نابارور، مراقبت های قبل و بعد بارداری، مشاوره و درمان بیماری های زنان

شما می توانید برای ارتباط با مطب دکتر آزیتا شفیقیان با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02122422132

ارتباط از طریق تلگرام:

موبایل: 09128083990

آدرس: خیابان مقدس اردبیلی، روبروی مرکز خرید پالادیوم، پلاک 81 ، زنگ 42 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ