روش درمان استریا چگونه است؟

امروزه در داروخانه‌ها محصولات متفاوتی از کرم گرفته تا انواع لوسیون‌ها برای رفع این خطوط عرضه شده است اما به راه‌حل‌های دیگر نیز اشاره می‌کنیم:

استریا خطوط تقریبا فرورفته پوستی هستند که در سطح پوست و بیشتر در نواحی تحت کشش ایجاد میشوند. این عارضه بیشتر درمورد زنان باردار و  دختران و پسران با شروع دوره بلوغ جنسی به علت افزایش هورمونهای جنسی بسیار شایع است. ظاهرشدن این خطوط روی پوست کاملا به رنگ پوست بستگی دارد. این خطوط معمولا به رنگ صورتی، قرمز، قهوهای یا بنفش ظاهر میشوند و براثر مرور زمان متمایل به رنگ نقرهای میشوند. به محض اینکه این خطوط ظاهر میشوند باید درصدد رفع آنها برآمد. بهترین زمان برای رفع آنها زمانی است که این خطوط به رنگ قرمز یا بنفش هستند. امروزه در داروخانهها محصولات متفاوتی از کرم گرفته تا انواع لوسیونها برای رفع این خطوط عرضه شده است اما به راهحلهای دیگر نیز اشاره میکنیم:

1-روغن عصاره گندم و جو: هنوز جواب قطعی و صددرصدی مبنی براینکه درمانهای خانگی میتوانند دررفع این خطوط موثر باشند، وجود ندارد.  اما تحقیق اخیری که درآمریکا صورت گرفته نشان میدهد استفاده از این روغن در مراحل اولیه و ابتدایی ظاهرشدن خطوط کارساز بوده است. شما میتوانید عصاره گندم و جو را روی این خطوط مالیده و ماساژ دهید.

2- اسیدگلیکولیک: این اسید خاصیت ترمیمی موثری دارد. این ترکیب از خانواده اسیدهای هیدروکسی آلفا است. اسیدگلیکولیک با افزایش تولید کلاژن دررفع خطوط استریا معجزه میکند.

3- ویتامین C: بسیاری از محصولات حاوی ویتامین C که بدون تجویز و نسخه پزشک نیز قابل خریداری است باعث افزایش تولید کلاژن میشوند و کمک میکنند که خطوط استریا درمراحل اولیه محو شوند. برای اینکه نتیجه بهتری حاصل شود بهتر است ویتامین C همراه  با اسیدگلیکولیک مصرف شود. مکملهای حاوی ویتامین C نیز موثرند. میتوانید روزانه 3 بار یعنی معادل 500 میلیگرم ویتامین C مصرف کنید.

4- رتینوئیدها: رتینوئیدها از خانواده ویتامین A هستند و تحقیقات نشان داده که این ترکیب در افزایش کلاژن و انعطافپذیری پوست در مراحل ابتدایی ظاهرشدن خطوط استریا بسیار موثر است. البته استفاده از رتینوئیدها معمولا دردوران بارداری ممنوع است. رتینول، رتین A، از انواع رتینوئیدها هستند.

5- اسید گلیکولیک و رتینوئیدها: برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید این دو ترکیب را با یکدیگر استفاده کنید.

درحالیکه تاثیر اسیدگلیکولیک به تنهایی چندان چشمگیر نیست اما تحقیقات نشان میدهد ترکیب اسیدگلیکولیک و ترتینوئین درمقایسه با ترکیب اسید گلیکولیک و ویتامین C تاثیری کاملا مشابه داشته و باعث افزایش و انعطافپذیری پوست شده و تا پایان 12هفته در رفع خطوط استریا به طرز فوقالعادهای عمل میکند. ابتدا قبل از اینکه ترکیبات لایهبردار اسیدگلیکولیک تجویز شود، استفاده از ترکیبات حاوی انواع رتینوئید توصیه میشود.

6- درمان با لیزر: این روش به وسیله بسیاری از متخصصان برای رفع خطوط استریا به کار گرفته میشود.

حتی در مراحل بسیار حاد که رنگ این خطوط نقرهای شده نیز این روش میتواند پاسخگو باشد. برای رفع خطوط قرمز و بنفش رنگ اغلب از لیزرهای خاصی استفاده میشود که رنگهای خونی ملتهب و ورمکرده را مورد هدف قرار میدهد و باعث تولید سلولهای جدید و افزایش تولید کلاژن میشود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ