طغیان مگس سفید در تهران

حشره کوچکی به نام سفید بالک یا مگس سفید به تهران آمده است. مسئولان از بیخطر بودن آن برای انسان خبر دادهاند و گفتهاند فقط باید مواظب باشید در گوش، چشم یا دهانتان نرود!

حشره کوچکی به نام سفید بالک یا مگس سفید به تهران آمده است. مسئولان از بیخطر بودن آن برای انسان خبر دادهاند و گفتهاند فقط باید مواظب باشید در گوش، چشم یا دهانتان نرود!

مشاور سازمان حفاظت محیطزیست گفته این مساله به این سازمان مربوط نیست. شهرداری تهران اقدام به مبارزه مکانیکی با این حشرات کرده و روز 29 شهریور سال جاری، رئیس سازمان پارکها و شهرداری تهران در گفتوگویی مدعی شده، دیگر مگسها در سطح شهر نیستند؛ اما هستند و زیاد هم هستند تا جایی که عنقریب است در شمارگان میلیاردی طغیان کنند! آنها خطر مستقیمی برای صیفیجات و محصولات کشاورزی وبهطور غیرمستقیم خطری برای انسان محسوب میشوند. محصولات کشاورزیای که در این کمآبی و با استفاده از ذخایر در حال اتمام منابع آبهای زیرزمینی یا سطحی با بازده نازل 30 درصد آبیاری شده هم در این هجوم از بین خواهندرفت.علیمحمد مختاری، رئیس سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران، دلیل طغیان مگس سفید را افزایش دوره گرما در تابستان اعلام کرده است: «دلیل مهمتر، تغییرات اکوسیستم است یعنی بهدلیل استفاده بیرویه از سموم شیمیایی بیکیفیت در مزارع اطراف تهران، حشرات شکارگر از جمله زنبورها که مگس سفید را شکار میکنند، از بین میروند ودر نتیجه تعداد این مگس‌‌ها افزایش مییابند.» علیرضا نادری، مسئول بخش حشرات دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیطزیست، دلیل دیگری برای هجوم مگس سفید به پایتخت اعلام کرده و گفته است: «این حشرات احتمالا با گیاهی تزیینی وارد شهر شدهاند، بنابراین باید دید شهرداری به تازگی چه گیاه تزیینیای را تکثیر یا به فضای سبز شهر وارد کرده است.» 

حالا هرچه بوده و از هر راهی که بوده، هر روز صبح مردمی که مسیری را پیاده طی میکنند تا به سر کار بروند، باید مواظب انبوهی از این حشرات باشند تا در چشم و گوش و دهانشان فرو نرود. نتیجه دستکاریهای ما در طبیعت به خودمان بازخواهد گشت؛ باید منتظر ماند و دید.( هفته نامه سلامت)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ