آیا علل پیری زودرس پوست را می دانید؟

حالت‌های خوابیدن در ایجاد خطوط و افت پوست موثر هستند. نکته مهم این است که بدانیم حفاظت و مراقبت از پوست برای هم برای خانم ها و هم آقایان ضروری است.

قطعا سوال مهم این است که چگونه به حفظ و سلامت پوست خود کمک کنیم؟ اگر درمورد پوست خود نگران پیری هستید، بدانید که مقدار زیادی از سرنوشت پوستتان تحت کنترل شما است. باید خاطر نشان کرد گرچه نمیتوان از نشانههای قابل رویت پیری بهطور کامل اجتنابکرد، ولی میتوان تا حد چشمگیری آن را کاهش داد.

در سیر افزایش سنی انسان، میتوانیم شاهد 2 نوع پیری پوست باشیم:

1- پیری ذاتی که اجتنابناپذیر است و با بالارفتن سن، به طور طبیعی با نازک‌‌تر و خشکتر شدن و کاهش مقدار کلاژن و آشکارشدن خطوط ظریف روی پوست آشکار میشود. معمولا ظهور چنین علایمی از ‌‌35-30 سالگی قابل رویت است.

2- پیری خارجی یا محیطی که ناشی از قرارگرفتن در معرض محیط زیست است. پیری خارجی عاملی بسیار مهم در تعیین سن هر فرد محسوب میشود. قرار گرفتن درمعرض نور خورشید یا اشعه ماورابنفش، نقش کلیدی در پیری نوع دوم دارد photo aging زمانی رخ میدهد که کلاژن و الاستین موجود در پوست قابل ترمیم نباشد و موجب تقویت خطوط و چروک میشود و نیز موجب تغییرات رنگدانهای پوست و ناهمواری آن میشود. از دیگر نشانههای آن میتوان به مویرگهای متسع  به شکل تار عنکبوت اشاره کرد. تا همین جای بحث درمییابیم که انتخاب شیوه زندگی، تاثیر زیادی بر پیری خارجی دارد.

نکات مورد توجه:

-سادهترین راه برای دیدن تضاد میان پیری ذاتی و خارجی یا محیطی، مقایسه پوستی که معمولاً درمعرض آفتاب است (صورت، دستها و گردن) و پوستی که معمولاً در معرض آفتاب نیست (روی سینه، بالای بازو و…) است. استفاده از کرمهای ضدآفتاب در روزهای گرم و حتی زمانی که آسمان را پوشیده از ابر میبینیم نیز ضروری است.

-رژیم غذایی نادرست فیزیکی، دیگر از علل پیری زودرس پوست است، بنابراین باید توجه داشت که در طی روز، مصرف میوهها و مواد مغذی لازم، سبزیجات حاوی فیبر و لبنیات و همچنین مصرف آب به میزان 6 تا 7 لیوان در طی روز، به تاخیر این امر کمک میکند. استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد و شیمیایی نیز از دیگر علل بروز پیری زودرس پوست است.

-مصرف سیگار نیز، یکی دیگر از علل پیری پوست محسوب میشود پس سعی کنید از افراد سیگاری و مصرف این ماده دوری کنید.

‌-گراویتی یا جاذبه نیز موجب افتادگی و شلشدگی پوست میشود که در50 سالگی زمانیکه خاصیت ارتجاعی پوست کم میشود، مشهودتر میشود. حالتهای خوابیدن نیز در ایجاد خطوط و افت پوست موثر هستند. نکته مهم این است که بدانیم حفاظت و مراقبت از پوست برای هر 2 جنس ضروری است.

هر چند آقایان نسبت به مقوله محفاظت از پوست خود کمتوجهتر از خانمها هستند؛ اما باید بدانند که به علت نوع کار و ساعاتی که خارج از منزل درمعرض آفتاب و هوای آلوده قرار می گیرند، باید بیش از خانمها در مراقبت از پوست خود حساس باشند. در پایان یادآور میشویم که برای داشتن ظاهری زیبا و پوستی شاداب و جوان، باید مانند سایر اعضا بدن از آن مراقبت کنیم چرا که پوست ما آیینه تمام نمای سلامت جسم و روح ماست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ