هشدار درباره شیوع اچ پی وی در ایران ، بیماری به خطرناکی ایدز است ( قسمت دوم )

تشخیص و پیشگیری و درمان از HPV

الو دکتر می گوید : پاپیلوما یا همانHPV ؛ ویروسی جدید که محصول رفتارهای جنسی نوین است.

تشخیص و انواع HPV

الو دکتر می گوید : جهت تشخیص HPV تست خونی وجود ندارد، ضمن این که واکسیناسیون علیه HPV تا بیست سال در فرد سبب پیشگیری است. ویروس پاپیلوما(HPV) تیپ های مختلفی دارد .ما چهار نوع اصلی آن را می شناسیم؛ ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ اما چون بررسی خاصی در ایران پیرامون این موضوع وجود ندارد دقیقا نمی دانیم چه تیپ هایی از این ویروس در ایران وجود دارد و بیشتر بر روی تحقیقاتی که غربی ها انجام داده اند تکیه می کنیم. ویروس های تیپ ۶ و ۱۱ سبب ایجاد زگیل دستگاه تناسلی می شوند و بدخیم نیستند اما انواع ۱۶ و ۱۸ زگیل های صاف و فلت ایجاد می کنند؛ زگیل هایی که روی سرویکس(دهانه رحم) قرار می گیرد و از نوع بدخیم هستند.

در حال حاضر این واکسن برای آقایان هم توصیه می شود تا دیگر عامل انتقال نباشند، الو دکتر معتقد است کسانی که این ویروس را دارند باز هم واکسن زدن به آن ها کمک می کند به این دلیل که هم تیپ های دیگر این ویروس را نمی گیرند و هم واکسن کمک می کند تیپ های دیگر ویروس که در بدنشان موجود است، حدودی کاور شود. اگر دوباره نگیرید ممکن است آن را دفع کنید. اما این که این ویروس ممکن است دفع شود تا حدودی درست است.

پیشگیری از HPV

استفاده از کاندوم در تماس جنسی را سبب کاهش انتقال HPV می داند اما معتقد است که اثر پیشگیری کننده کامل ندارد زیرا HPV در تمام مناطق اطراف ناحیه تناسلی و مقعد وجود دارد و کاندوم تمام این نواحی را پوشش نمی دهد.

در بسیاری از کشورهای غربی، واکسیناسیون علیه HPV از سال ۲۰۰۸ آغاز شده است. بهترین راه حل تزریق واکسن این ویروس است . آمار پنج ساله کمپانی تولیدکننده نشان می دهد این واکسن صد در صد به خانم ها ایمنی داده است. این واکسن را از نه سالگی می شود تزریق کرد و کسانی که نزدیکی نداشته اند تا سی سالگی می توانند از آن استفاه کند.

 این واکسن در سنین ۱۲- ۱۱ سالگی تجویز می شود و بسیار مهم است که بدانیم استفاده از واکسن هرگز جایگزین انجام تست پاپ اسمیر سالیانه(غربالگری) جهت تشخیص زودرس سرطان گردن رحم، نمی شود. حدود ۴۰ درصد مرگ هایی که بر اثر سرطان دهانه رحم ایجاد می شود با انجام واکسیناسیون قابل پیشگیری است. حدود دو تا سه سال است که واکسن این ویروس در ایران بیشتر شده؛۸۵۰ هزار تومان؛ هر سه واکسن. او می گوید مردم ایران، بسیار کم در جریان این ویروس هستند و حتی همکارهای خود من اطلاعات کاملی در این زمینه ندارند تا با بیمارانشان در این موارد مشاوره بدهند.

مادری که این ویروس را دارد سزارین کند

این ویروس از مادر به نوزاد هم می تواند منتقل بشود: کسی که این ویروس را دارد نباید زایمان طبیعی که باید سزارین کند چرا که نوزاد هنگام زایمان ترشحات واژن را می بلعد و این ویروس از راه دهان وارد بدن او می شود. بنابراین ویروس HPVیا از شریک جنسی و یا موقع زایمان از مادر به نوزاد منتقل می شود

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ