هر آنچه باید درمورد جراحی‌ زیبایی پلک بدانید (قسمت اول)

پانته آ توتونپیان
در این مقاله تمام نکاتی را که لازم است قبل از اقدام به جراحی زیبایی پلک بدانید،در اختیار شما قرار داده شده است...

قسمت اول :

اگر شما هم از ظاهر پلک‌های‌تان ناراضی هستید و به جراحی فکر می‌کنید قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، صحبت‌های دکتر محسن نراقی، بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر سیدمهدی موسوی‌زاده، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بخوانید تا با انواع جراحی‌های زیبایی پلک، مزایا و معایب آنها آشنا شوید.

انواع جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک ممکن است برای دو پلک بالا، دو پلک پایین یا در یک جراحی برای هر چهار پلک انجام شود. دکتر محسن نراقی توضیح می‌دهد که این جراحی‌ به‌اصطلاح بلفاروپلاستی پلک تحتانی، بلفاروپلاستی پلک فوقانی و بلفاروپلاستی توام فوقانی و تحتانی نامیده می‌شود و هر یک تکنیک‌های متعدد و پیچیده خاص خود را دارد، بنابراین نوع تکنیک نیز می‌تواند مبنایی برای تقسیم‌بندی انواع جراحی‌های پلک باشد. برای مثال در مورد پلک تحتانی ممکن است برش از طریق ملتحمه (غشا مخاط نازک و شفافی است که سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده است) یا از طریق پوست صورت گیرد. به این ترتیب بلفاروپلاستی پلک تحتانی به دو نوع «با برش» و «بدون برش» پوستی تقسیم می‌شود.

جراحی پلاستیک پلک به دو صورت با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. درواقع تصمیم‌گیری در این مورد بستگی به نوع عمل و شرایط بیمار دارد. به‌گفته دکتر نراقی، افرادی که نیازمند جراحی طولانی‌تر روی هر چهار پلک یا انجام جراحی‌های دیگر صورت هستند، بهتر است تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرند زیرا در این حالت بیمار راحت‌تر است و در تمام مدت عمل هیچ دردی را حس نخواهد کرد. زمان عمل نیز براساس نوع و وسعت جراحی از یک تا سه ساعت متغیر است.

شش ماه قبل از عمل سیگار را ترک کنید

قبل از عمل جراحی باید از مصرف آسپرین و داروهای مشابه آن مانند ایبوپروفن به مدت 10 روز اجتناب کرد زیرا این داروها با ایجاد اختلال در انعقاد خون باعث خونریزی زیر پوست پلک و کبودی زیاد پس از عمل جراحی می‌شوند. دکتر نراقی در ادامه توضیح می‌دهد که بیمار باید شب قبل به حمام برود و تمام آرایش صورت خود را پاک کند. همچنین در صورتی که فرد سیگاری باشد بهتر است حداقل 6 ماه قبل از جراحی، سیگار را ترک کند. علاوه براینها، قبل از جراحی لازم است از سابقه بیمار در زمینه آلرژی‌های فصلی، خشکی چشم و اختلالات تیروئید سوال شود تا احتیاط لازم حین جراحی به عمل آید.

جراحی چگونه انجام می‌شود؟

در جراحی پلک بالا محل برش در چین طبیعی پلک بالا داده می‌شود تا قابل تشخیص نباشد. سپس قسمتی از پوست پلک برداشته می‌شود و بعد بافت‌های زیر پوستی و در صورت لزوم بافت‌های چربی با احتیاط و ظرافت خاصی خارج می‌شوند. دکتر نراقی همچنین درمورد جراحی پلک پایین توضیح می‌دهد که این عمل ممکن است با برش یا بدون برش پوست انجام شود. در صورت انجام برش، خط برش درست زیر مژه‌ها خواهد بود.

در روش بدون برش پوست نیز برش کوچکی در سطح داخلی پلک داده می‌شود و از این طریق چربی‌های بیرون زده پلک پایین خارج می‌شوند. لازم به ذکر است که انتخاب نوع جراحی توسط جراح و براساس شرایط بیمار و نوع اشکال پلک صورت می‌گیرد. به‌طور کلی در روش‌های جدید، تمایل بیشتر بر این است که جراحی پلک پایین بدون برش پوست انجام شود همچنین در تکنیک‌های جدید به جای برداشتن چربی، از جابه‌جا کردن چربی و قرار دادن آن در نقاطی که کمبود چربی دارند مثل گودی زیر چشم‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب حداقل برداشت و خارج کردن بافت صورت می‌گیرد.

قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ