آیا شغل‌های سرطان‌زا را می‌شناسید؟(قسمت دوم)

zahra
در این مطلب شما را با انواع شغل‌های سرطانزا و راه‌های کاهش عوارض آنها آشنا خواهیم کرد.

هر روز صبح با هزاران امید و آرزو از خواب بیدار می‌شوید و به سرکار می‌روید. حتی سعی می‌کنید به جای سفارش از رستوران، ناهار‌تان را از خانه به محل کار ببرید و هنگام استراحت از تنقلات سالم مثل آجیل و میوه استفاده کنید. شاید هم اهل ورزش باشید و به جای استفاده از اتومبیل، پیاده به سرکار بروید. بنابراین دل تان خوش است که حسابی مراقب سلامت خود هستید! 

غافل از اینکه شاید محیط کار و نوع شغل‌تان بیش از هر عاملی شما را در خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. اما لازم نیست نگران شوید؛ ما شما را با انواع شغل‌های خطرناک و راه‌های کاهش عوارض آنها آشنا خواهیم کرد. 

شاید در بازنشستگی بروز کند!

حدود 4 درصد از سرطان‌ها به نوع شغل و مواد سرطان زا در محیط کار مربوط می‌شوند. سرطان ممکن است سال‌ها یا حتی چند دهه طول بکشد تا تظاهر پیدا کند. بنابراین اگر امروز سالم هستید و مشکلی ندارید دلیل نمی‌شود مسائل ایمنی محل کارتان را جدی نگیرید. درواقع خیلی از سرطان‌های شغلی در زمان بازنشستگی بروز پیدا می‌کنند.

خلبانان و خدمه پرواز

اطاقک خلبان در نقش سولاریوم!
تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی کالیفرنیا نشان داده است سرطان پوست (ملانوما) در خلبانان و خدمه کابین هواپیما بیشتر دیده می‌شود. علت آن نیز قرار گرفتن در اطاقک خلبان برای ساعات طولانی ذکر شده است. محققان این دانشگاه یافته‌اند که یک ساعت وقت گذراندن در اطاقک خلبان از لحاظ میزان تشعشع مساوی با 20 دقیقه قرار گرفتن در سولاریوم با اشعه UV-A است! اگرچه پنجره هواپیما از ورود اشعه UV-B خورشید جلوگیری می‌کند اما نمی‌تواند جلوی ورود اشعه UV-A را بگیرد. این اشعه باعث پیر شدن پوست می‌شود و با سرطان پوست در ارتباط است. علاوه براین، وقتی هواپیما بالای ابرها یا زمین‌های برفی پرواز می‌کند، انعکاس نور و میزان تشعشع بیشتر می‌شود. خدمه پرواز همچنین در معرض نوعی دیگر از تشعشع به نام اشعه کیهانی هم قرار می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود خطر سرطان سینه و ملانوم در خانم‌های ‌مهماندار بالاتر رود. 

چگونه خطر را کاهش دهیم؟

برای کاهش خطر سرطان پوست باید پنجره‌های هواپیما را در برابر اشعه UV-A مقاوم ساخت. همچنین خدمه پرواز باید به‌طور مرتب از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند.

نقاشان و کارگران ساختمان

گرد و خاک را نفس نکشید!

تماس با آزبست، آفتاب زیاد، سیلیس، اگزوز موتور دیزل، فرآورده‌های زغال سنگ، مواد حلال و گرد چوب خطر سرطان را در این افراد بالا می‌برد. تنفس گرد و خاک هنگام تخریب یا بازسازی ساختمان نیز خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. این افراد همچنین بیشتر از بقیه به بیماری آرتریت و التهاب مفاصل مبتلا می‌شوند.

چگونه خطر را کاهش دهیم؟

استفاده از ماسک، ترک سیگار؛ یادگیری روش‌های صحیح جابه‌جایی اجسام و استراحت کافی بعد از هر روز کاری.

ماموران راهنمایی و رانندگی

بدون خجالت ماسک بزنید!

این افراد به دلیل اینکه به‌طور مداوم در معرض آفتاب، دود و آلاینده‌های هوا هستند بیشتر دچار سرطان ریه، پوست، روده بزرگ، مری، کلیه، بیضه و حتی سینه می‌شوند.

چگونه خطر را کاهش دهیم؟

مصرف مرتب ضد آفتاب و استفاده از ماسک‌های مخصوص N95؛ به خصوص در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر از حد مجاز می‌شود.

آتش‌نشان‌ها

به لباس‌تان اهمیت بدهید!

آتش‌نشان‌ها به دلیل اینکه در معرض تماس با موادی چون بنزن، کلروفرم، فرمالدئید، دود حاصل از سوختن پلاستیک و. . . هستند، بیشتر در خطر سرطان ریه قرار می‌گیرند. سرطان بیضه و پروستات ‌هم در این افراد بیشتر دیده می‌شود.

چگونه خطر را کاهش دهیم؟

رعایت مسائل ایمنی و استفاده از ماسک، لباس و دستکش مخصوص.

سازندگان و تعمیرکاران کفش کارگران نساجی و تولید پارچه

چسب، چرم، پنبه و سرطان ریه!

در این شغل‌ها احتمال ابتلا به سرطان ریه بیشتر است. این خطر در کسانی که 30 سال سابقه کار دارند، دو برابر می‌شود. سرطان حفره بینی، مثانه، خون، دهان، حنجره و معده نیز در سازندگان کفش بیشتر دیده می‌شود. به نظر می‌رسد علت این موضوع تماس با گرد حاصل از برش چرم، ماده شیمیایی بنزن و چسب باشد. کارگران نساجی نیز به دلیل تنفس ذرات معلق پنبه، پارچه و. . . در خطر سرطان ریه قرار می‌گیرند.

چگونه خطر را کاهش دهیم؟

خودداری از بوییدن حلال‌ها، چسب‌ها و تماس آنها با پوست؛ استفاده از ماسک هنگام کار؛ ترک سیگار و برخورداری از دستگاه‌های تهویه مناسب.

قسمت اول

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ