بیماری مرداد ماه که در کمین شماست می شناسید ؟

nazari
مردادماه زنگ خطری دیگر در اصفهان به صدا در می‌آید.

سالک رتبه اول بیماری‌‌های واگیردار را به خود اختصاص داده است . یکی از مهمترین بیماری مشترک انسان و حیوان ” سالک” است که به عنوان یک معضل سازمان جهانی بهداشت مطرح است. این بیماری در بیش از 80 کشور جهان رخ می دهد سابقه داشته است اما با توجه به اینکه سالک در بسیاری از کشورهای گرمسیر دیده می شود، ایران و عربستان سعودی بیشترین میزان وقوع بیماری را دارند.“سالک” در کمین اصفهانی ها است.

ایران کانون مهمی برای سالک محسوب می شودو مناطق آلوده ایران، استان‌های اصفهان، کرمان، خراسان، فارس، خوزستان، یزد، ایلام، کرمانشاه، بلوچستان و تهران به شمار می روند.

بررسی‌ها در استان اصفهان نشان داده‌است شمال و شمال شرق این استان بیشتر درگیر سالک هستند و سالیانه 10 تا 20 هزار مورد زخم جدید گزارش شده است.

از 25 سال قبل تاکنون عواملی مانند پایین رفتن منابع آب زیرزمینی بخصوص در منطقه جی، قهاب، براآن و رودشت، رویش بوته های مقاوم شوره در آن مناطق که غذای مناسبی برای موش به شمار می رود، تأسیس شرکتها، پالایشگاه و پایگاه هوایی و تغییر وضع اکولوژی منطقه، باعث تغییر مکان مخزن بیماری (موشها) و زادو ولد آنها در سایر مناطق شد، به طوری که در قسمتهای جنوبی و غربی کوهپایه، منطقه جرقویه و قسمتهایی از اردستان، نطنز و کاشان این بیماری دیده می شود.

در منطقه شاهین شهر، تپه های شنی اطراف شهر، نخاله های ساختمانی و یا زمین های بایر داخل شهر محل زندگی فعال موش هستند. در برخی مناطق مانند حبیب آباد تاغ کاری‌ها نیز شرایط مناسبی برای لانه گزینی موش‌ها ایجاد کرده است. تشخیص این بیماری با گرفتن نمونه از مواد موجود در زخم سالک انجام می شود و سپس با رنگ آمیزی مخصوص، انگل لیشمن بر روی لام مشاهده می شود، در صورت مشاهده هر زخمی که بیشتر از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

در حال حاضر 400 هزار نفر در اصفهان در 80 نقطه سالک خیز زندگی می‌کنند و به طور مستقیم در معرض گزش پشه خاکی هستند .

البته بیماری سالک تبعات جانی ندارد اما برجای ماندن آثار زخم سالک است که بیماران را آزار می دهد، هرچند در سال های اخیر اقداماتی برای درمان بیماری سالک  نیز صورت گرفته است.

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان اصفهان در این باره می گوید: زنگ خطر بروز و هشدار بیماری سالک در اصفهان مردادماه به صدا در می‌آید زیرا در آن زمان به بعد شاهد هجوم پشه ها خواهیم بود.

رضا فدایی می افزاید: بیماری سالک، بیماری جدیدی نیست و سالهاست که استان اصفهان با آن درگیر است.

وی با بیان اینکه در تابستان بدنبال افزایش ساخت و سازها و نخاله های بیمارستانی با موج جدید بیماری سالک مواجه خواهیم شد، ادامه می دهد: نخاله های بیمارستانی یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز بیماری سالک است.

فدایی اظهارمی کند: دلیل اینکه در اصفهان شاهد بیماری سالک نیستیم این است که ساخت و سازهای پروژه ای انجام نمی شود اما در شهرهای مثل اردستان و برخوار که ساختمان سازی پروژه ای انجام می گیرد شاهد بروز سالک هستیم.

فدایی بیان داشت: در طول شش سال اخیر با استفاده از حدود ۷۰ هزار نفر نیروی انسانی در ۴۰۰ هزار هکتار عملیات وسیع برای کنترل این بیماری انجام گرفته است.

وی اظهار می کند: اینکه مردم و دولت بر این باور باشند که تنها مراکز بهداشت و درمان کلیه عوامل ایجاد کننده بیماری را کنترل کنتد یک توقع بی جایی است زیرا جلوگیری از انباشته شدن زباله و نخاله، وجود فضولات و کودهای شیمیایی و توسعه پروژه‌های عمرانی در مناطق سالک خیز در حیطه اختیارات مرکز بهداشت استان اصفهان نیست.

وی می افزاید : سال گذشته 12 مرکز به منظور معالجه به موقع بیماری سالک تاسیس کردیم که امسال به 20 مرکز افزایش یافته است که هم‌اکنون تلاش‌های زیادی در جهت پیشگیری و آموزش عموم مردم انجام دادیم.

مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان می گوید: سالک، تب کریمه کنگو، مالاریا و یک سری از بیماری هایی که در ایران کمتر دیده می شود مانند تب کوه های راکی از جمله بیماری های منتقله از طریق ناقلین هستند که باید برای جلوگیری از ابتلا به انها به نکات بهداشتی توجه خاصی داشت.

دکتر پارسا اظهارمی کند: اصفهان از لحاظ شیوع بیماری سالک یکی از شهرستان های حساس به شمار می رود، این در حالی است که نطنز، بادرود، شاهین شهر و برخوار از شهرستان های مورد توجه در این زمینه هستند.

وی ادامه می دهد: برنامه های مبارزه با بیماری سالک در شهرستان های سالک خیز استان اصفهان در ۵ سال گذشته با جدیت دنبال شد و اجرای منظم این برنامه ها به کاهش ۸۰ درصدی این بیماری در این استان منجر شده است.

وی خاطرنشان می کند: برای رسیدن به اهداف مان در راستای خودمراقبتی باید تمامی تلاش مان را در سیسم بهداشتی انجام دهیم و فرهنگ سازی های لازم در بین مردم را انجام دهیم که البته رسانه ها در ایجاد این فرهنگسازی ها نقش مهمی را ایفا می کنند.

منبع : قدس آنلاینBottom of Form

مطالب مرتبط :

بیماری سالک چیست؟

درمان و پیشگیری بیماری سالک چگونه است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ