برای دانستن علت و درمان لکه های قهوه ای پوست با دکتر هوشنگ احسانی همراه شوید

zahra
دکتر هوشنگ احسانی: لکه‌­های قهوه­ای پوستی به چند گروه تقسیم می­‌شوند. گروه اول: همان کک و مک گروه دوم:لک­ه‌های حاملگی و گروه سوم: لکه­‌های پیری از عوارض بالارفتن سن

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و زیبایی:

دکتر هوشنگ احسانی تاکید دارد که باید اول علت اصلی معلوم شود: «اصولا لکه‌­های قهوه­ای پوستی به چند گروه تقسیم می­‌شوند. گروه اول همان کک و مک هستند. لکه­‌های ریز قهوه‌­ای که بیشتر در صورت دیده می­‌شوند و با آفتاب می‌­آیند. این کک و مک­‌ها حتی می­‌توانند در دوره کودکی هم ظاهر شوند و در تابستان­ها به دلیل تابش شدید آفتاب بیشترند. دلیل این عارضه بیماری­های داخلی بدن نیست و بیشتر ژنتیکی یا ارثی هستند. هرچند رنگ پوست روشن­تر باشد کک و مک هم بیشتر امکان بروز دارد.» به گفته دکتراحسانی کک و مک درمان دارویی دارد: «چون این عارضه با آفتاب ظاهر می­‌شود استفاده از کرم ضدآفتاب ضروری است. روش­های غیردارویی مثل لیزر نیز کاربرد دارد ولی چون ریشه بیماری ارثی و ژنتیکی است، درمان قطعی ندارد.»

اما گروه دوم- دکتر احسانی می­‌گوید: «لک­ه‌های حاملگی که مخصوص خانم­ها هستند در دوره حاملگی یا پس از زایمان ظاهر می­‌شوند و علت آنها نیز نامعلوم است. بیشتر احتمال می رود به دلیل ترشح هورمون­های بارداری یا تابش مستقیم آفتاب یا وراثت و ژنتیک باشند. این لک­ها که بیشتر در گونه و پیشانی ظاهر می‌­شوند، اکثراً پس از مدتی خوب می­‌شوند و تنها درصدی تا سالها پس از زایمان می‌­مانند که در این گونه، لکه­‌ها معمولاً با گذشت زمان کمرنگ می‌­شوند. اخیراً لیزرهایی نیز برای درمان این نوع لکه‌­ها به کار می‌­رود.»

و گروه سوم- به گفته دکتر احسانی لکه­‌های پیری از عوارض بالارفتن سن هستند و بیشتر در ناحیه دست یا صورت ظاهر می­‌شوند. منشا این لکه­‌ها نیز بیماری داخلی نیست و آفتاب می تواند به تولید و توسعه این لکه‌ها کمک کند. دکتر احسانی تاکید کرد: «این نوع لکه‌­ها نیز درمان قطعی ندارند. روش­های موضعی مثل لنتینگو یا فریز کردن و لیزر موثر است اما لکه‌­ها را ریشه کن نمی­‌کند و دوباره ظاهر خواهند شد.»

به گفته دکتر هوشنگ احسانی، این 3 گروه شایع­ترین و مهمترین لکه‌­های قهوه­ای پوستی یا کک و مک هستند. نمونه‌­هایی دیگری هم هست که می­‌تواند منشا دارویی داشته باشد اما شیوع این نمونه­‌ها بسیار کمتر از 3 گروه اصلی هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مریم

مریم

1396-06-11 - 02:31 پاسخ

سلام آقای دکتر دختر ٨ماهه دارم که از بدو تولد لکه روی بدن دخترم زیاد شده این لکه ها شبیه لکه های قهوه با شیر روی بدن أو ظاهر شده و این من رو خیلی نگران کرده

admin

admin

1396-06-11 - 02:31

مخاطب گرامی سایت الودکتر سلام

این لکه های شیر قهوه بعضی اوقات نشان دهنده بیماری عصبی است.

پس بهتر است به متخصص اطفال مراجعه نمایید.

دکتر تقدیریان فسایی