چه نوشیدنی هایی به هضم غذا کمک می کند؟

mousavi
گرچه بعضی از خوراکی ها مانند غذاهای ادویه دار، خیلی چرب و خیلی شیرین می توانند مانع از عملکرد صحیح دستگاه گوارش شوند اما بعضی دیگر تاثیرات محرکی و مفید دارند. در این میان نوشیدنی ها نیز جایگاه خاصی به خود اختصاص داده اند.

هضم فرایندی است که باعث جذب مواد غذایی موجود در خوراکی ها می شود و ترکیبات اضافی و مضر را دفع می کند. اندام هایی مانند معده، کبد و روده ها، گروه های ماهیچه ای و مکانیسم های فیزیولوژیک در این فرایند نقش دارند. جذب مایعات در سطوح مختلف در عملکرد خوب این اندام ها تاثیر می گذارد و جذب مواد غذایی را تسهیل می کند.

آب؛

نوشیدنی ضروری برای هضم غذا

آب برای عمل هضم مفید است زیرا حرکت مواد غذایی از معده به دیواره های روده را تسهیل می کند و با نرم تر کردن مدفوع در روده بزرگ، دفع را راحت تر خواهد کرد. از همین رو لازم است تا روزانه حدودا یک و نیم لیتر آب نوشیده شود تا این نیاز بدن به طور کامل تامین گردد.

آبمیوه ها؛

مفید به دلیل خواص ملینی

بعضی از آبمیوه ها مانند آب پرتقال یا آلو خواص ملینی دارند که از یبوست پیشگیری می کنند. البته باید در مصرف آنها حد تعادل را نگه داشت زیرا زیاده روی ممکن است تاثیرات منفی مانند اسهال، درد معده و… را در پی داشته باشد.

دمنوش های گیاهی؛

نوشیدنی عالی پس از غذا

دمنوش های گیاهی که پس از غذا میل می شود، هضم غذا را تحریک می کنند. دمنوش گیاهان بابونه، آویشن، مریم گلی، نعناع و سنبل الطیب بسیار عالی است.

چای و قهوه؛

محرک اندام های گوارشی

چای و قهوه از قدیم پس از غذا نوشیده می شد زیرا به هضم غذا کمک می کند. قهوه ترشح شیره های پانکراس و عملکرد روده ها را تسهیل و کیسه صفرا را تحریک می کند تا با ترشح صفرا به هضم چربی ها کمک شود. چای نیز عملکرد کبد که ذخیره گلوکز است را تحریک می کند.

منبع: قدس آنلاین

مطلب مرتبط:

راه‌های فوق‌العاده ساده برای هضم فوری غذا

کدام جوشانده غذا را هضم می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ