چگونه از خستگی گرمایی پیشگیری کنیم؟

nazari
با این که هنوز در فصل بهار به سر می‌بریم، هوا به قدری گرم شده که گاهی در کوچه و خیابان افرادی را می‌بینیم که از گرما دچار التهاب پوستی، داغی، سردرد، تهوع و سرگیجه می‌شوند. در این شرایط برخی افراد می‌دانند چه اقداماتی باید برای پیشگیری یا بهبود حالشان انجام دهند، اما تعداد زیادی از افراد در این مواقع دستپاچه شده و دچار چنان استرس و اضطرابی می‌شوند که احوال بدشان را دوچندان می‌کند.

در درجه اول افراد باید بدانند وقتی دچار آسیب گرمایی می‌شوند دو اتفاق می‌تواند برایشان بیفتد؛ یا دچار خستگی گرمایی شده یا گرمازده می‌شوند. خستگی گرمایی مرحله اول آسیب است و اگر بموقع درمان نشود فرد دچار گرمازدگی می‌شود که بسیار خطرناک است.

زمانی که دمای محیط اطراف بالاتر از دمای بدن باشد، بدن نمی‌تواند گرمای داخلی خود را دفع کند و وقتی هم که رطوبت هوا زیاد شود تبخیر عرق بدن محدود می‌شود، در این مواقع اگر موقعیت بدن در حال استراحت نباشد و فعالیت جسمانی حتی پیاده‌روی داشته باشیم، بدن حرارتی بیش از حد معمول تولید می‌کند که به خستگی گرمایی می‌انجامد و معمولا این وضع برای افرادی پیش می‌آید که به محیط‌های گرم و مرطوب عادت ندارند. در این شرایط فرد بیش از حد آب بدن خود را از دست می‌دهد، پوستش خمیری، رنگ پریده، مرطوب و سرد می‌شود و سرگیجه، سردرد، افت فشار خون، تهوع و اسهال به سراغش می‌آید.

روش های پیشگیری از خستگی گرمایی

دکتر سیدرضا رضایی دریاکناری، پزشک و متخصص طب سنتی ایران در پاسخ به این پرسش که بهترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به خستگی گرمایی چیست، می‌گوید: آسیب‌های گرمایی معمولا در فصول گرم سال و بیشتر در مناطق جنوبی کشور و در سنینی که گرمای بدن غلبه بیشتری دارد بخصوص حدود 20 سالگی و بیشتر در جنس مذکر که مزاج گرم‌تری دارد اتفاق می‌افتد.

افرادی که مکرر دچار آسیب‌های گرمایی‌می شوند اغلب کبد گرمی داشته و برای رفع و درمان آن باید به متخصصان طب سنتی مراجعه کنند. در غیر این صورت برای پیشگیری از ابتلا به خستگی گرمایی در فصول گرم سال از خوردن غذاها و میوه‌هایی با طبع گرم همچون خربزه، دستنبو، خرما و ادویه‌جاتی همچون زنجبیل، دارچین و فلفل که گرمی درجه سه دارند اجتناب کنند و در روز غذاهایی با طبع سرد همچون آبدوغ خیار، ماست و خیار، نان و پنیر و هندوانه، سوپ جو و نوشیدنی‌هایی چون دوغ، سکنجبین، شربت عسل و آبلیمو، آبغوره و ماءالشعیر که طبع بشدت سردی دارد استفاده کنند.

روش تهیه ماءالشعیر جهت رفع گرمی مزاج و بدن به گفته دکتر رضایی به این طریق است که یک لیوان جو را با 20 لیوان آب می‌پزیم و در نهایت آن را صاف کرده و آب جو را مصرف می‌کنیم. حتی می‌توانیم این نوشیدنی را داخل بطری ریخته و در طول روز در محیط‌های گرم به صورت جرعه جرعه استفاده کنیم.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این که اگر گرمی مزاج بیش از حد زیاد بود و بدن دچار جوش، بثورات جلدی و کهیر شد، می‌توان دوغ را همراه خرفه که هر دو طبع سردی دارند، بدون نمک استفاده کرد. به گفته دکتر رضایی، نمک طبع گرمی دارد و سبب تشدید گرم مزاجی می‌شود. ضمن این که برای تحمل گرمی و تشنگی ناشی از روزه‌داری در فصل گرما نیز در زمان سحر می‌توان از گشنیز پلو به همراه دوغ یا ماست رقیق استفاده کرد.

منبع : جام جم سرا

مطالب مرتبط :

درمان گرمازدگی بیماران ام اس

گرمای هوا فرسوده‌تان می‌کند!؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ