آیا علت پرخاشگری کودکان برای رسیدن به خواسته‌هایش است؟

mousavi
هر رفتاری که به آسیب رساندن به دیگری منجر شود یک رفتار پرخاشگرانه محسوب می‎شود که این آسیب می‎تواند جسمی یا فیزیکی باشد

هر رفتاری که به آسیب رساندن به دیگری منجر شود یک رفتار پرخاشگرانه محسوب میشود که این آسیب میتواند جسمی یا فیزیکی(لگد زدن، هل دادن) لفظی(فحاشی، رنجاندن، داد زدن) و یا به شکل تجاوز به حقوق دیگران شود به گونهای که چیزی را از کسی تصاحب کنی و یا مانع رشد او شوی.

وی با بیان این‌که ممکن است گاهی اوقات رفتار پرخاشگرانه با جرأتورزی در کودکان و نوجوانان اشتباه گرفته شود، افزود: جرأتورزی روشی است که کودک بتواند به‌وسیله آن رفتار از حقوق خود دفاع کند و یا آمال و آرزوهای خود را بیان کند که این مهم ناپسند نیست چنانچه به شکل درستی هدایت شود.

نظری گفت: افرادی که در دوران کودکی پرخاشگری زیادی دارند در بزرگسالی هم این حالت را دارند، البته در سنین ابتدایی تفاوتی بین پرخاشگری، میزان شدن و نوع آن در دختران و پسران وجود ندارد اما پس از آن در پسران این مهم بیشتر میشود و میزان بروز پرخاشگری در جنس مذکر بیشتر میشود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: روش و هدف پرخاشگری در کودکان و در سنین پایینتر برای رسیدن به خواستههایشان(گرفتن اسباببازی) است اما با افزایش سن ممکن است هدف پرخاشگری آزار و اذیت دیگران باشد.

وی افزود: علل پرخاشگری گوناگون است و به عواملی از جمله تربیت والدین، رفتار والدین با هم، برنامههای تلویزیونی و… بستگی دارد و به‌عنوان مثال چنانچه والدین دستورات خود را با تحکم و پرخاشگری اجرا میکنند کودک هم برای رسیدن به اهداف خود از این روش استفاده می‌کند.

نظری گفت: خانواده پرتنش پرخاشگری را در فرزندان خود تقویت میکند، کودک از صحنههای خشن یک برنامه تلویزیونی الگوبرداری میکند.

این روانپزشک با اشاره به این‌که ویژگیهای ذاتی، مغزی و ژنتیکی برخی افراد را در لیست پرخاشگری و خشونت قرار میدهد، تصریح کرد: جدایی، بیماری و مرگ والدین، تولد یک خواهر یا برادر در فاصله سنی کم و اذیت و آزار کودک توسط همسالان در مدرسه، جا به جایی منزل و مشکلات اقتصادی میتواند عامل پرخاشگری باشد.

وی افزود: حتی کودکی که از لحاظ ظاهری دچار نقص است این نقیصه میتواند به پرخاشگری در او منجر شود.

مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه در والدین، همسالان و رسانهها روی رفتار کودکان اثر میگذارد.

نظری یادآور شد: استفاده از بازیهای خشن کامپیوتری رفتارهای پرخاشگرانه را تشدید میکند، برخی اوقات کودک برای رسیدن به اهداف و آرزوها شرطی میشود.

منبع: قدس آنلاین

مطلب مرتبط:

انواع دلایل پرخاشگری کودکان

چرا بچه ها پرخاشگر می شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ