چه بخوریم دل دردمان خوب شود؟

mousavi
برنج بعد از نان، پرمصرف‌ترین ماده غذایی در الگوی غذایی ایرانیان است و از گروه غلات به شمار می‌آید.

از نظر تغذیه‌ای برنج منبع خوبی از کربوهیدرات‌های پیچیده است، چراکه سدیم ندارد و میزان چربی آن بسیار ناچیز بوده و فاقد کلسترول است. پروتئین آن ایجاد حساسیت نمی‌کند و قابلیت هضم آسانی دارد.

کربوهیدارت‌های پیچیده برنج در مقایسه با کربوهیدرات‌های ساده مانند قند و شکر در روده هضم و جذب آهسته‌تری دارند بنابراین با مصرف آن قند خون بلافاصله بالا نمی‌رود. به همین دلیل بسیاری از گونه‌های برنج خصوصا سبوس‌دار آن برای افراد دیابتی در مقادیر توصیه شده مناسب است.

برنج از نظر پروتئین در مقایسه با دیگر غلات کیفیت مناسب‌تری داشته و سرشار از اسیدهای آمینه ضروری می‌باشد. بنابر این ترکیب برنج با حبوبات باعث بالا رفتن کیفیت پروتئین آن می‌شود. پروتئین برنج برای افرادی که به پروتئین گندم (گلوتن) حساسیت دارند مناسب‌ترین انتخاب است. علاوه براین برنج از نظر ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروهB  وA  غنی بوده و سرشار از املاح معدنی نظیر: پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن و روی است. همچنین برنج غنی از مهار کننده های پروتئاز است که در به تاخیر انداختن رشد سرطان بسیار موثر می باشد. امروزِ در سایه علم و دانش‍ معلوم شده است این ماده غذایی، گنجى از املاح و ویتامین در خود نهفته دارد چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) به کررات پرداخته شده است.

در این باره از ابی عبدالله (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: بهترین غذاها برنج است که معده را بزرگ و بواسیر را قطع می کند و ما بر اهل عراق غبطه می بریم که برنج و خرما می خورند.

همچنین از فردی روایت شده است که نزد ابی عبدالله (ع) بودیم که مردی آمد و گفت: دخترم لاغر شده و دل درد گرفته است. پس حضرت فرمودند: چه چیز تو را از برنج با دنبه منع کرده است، پس چهار یا پنج سنگ بردار و زیر آتش بگذار و برنج در ظرف بریز و بپز. سپس چربی تازه بردار و چون برنج پخته شد، پیه ذوب شد را روی برنج بریز و بخور آن را، و از همین رو ابی عبدالله (ع) بیان داشته اند: «بهترین غذاها برنج است و ما آن را برای بیمارانمان ذخیره می کنیم.

علاوه بر این نقل شده است که روزی امام صادق (ع) درد شکم داشتند. پس امر کردند که برای ایشان برنج بپزند و بر آن سماق ریخته شود پس خورده و بهبود یافتند.

همچنین ابی عبدالله (ع) می فرمایند: ایامی مبتلا به دل درد گردیدم و در پی آن لاغر شدم و بر من ضعفی شدید عارض شد. پس به قلبم الهام شد که برنج بردارم و بشویم و بجوشانم و خشک کرده، آرد کنم و از آن مصرف کنم. پس از آن استخوانم محکم شد و بر من گوشت روئید و همیشه اهل مدینه می آمدند ومی گفتند: «ای اباعبدالله به ما آنچه اهل عراق به تو داده اند، ببخش، و من از آن (برنج) به آن ها می دادم.

با این حال امروزه دستاوردهای علمی اثبات نموده است که معمولا برنج کهنه از برنج نو بهتر است. از این رو برای نگهداری از برنج و جلوگیری از خراب شدن آن هیچ‌گاه برنج را در نور مستقیم خورشید و در جای مرطوب نباید قرار داد. بهتر است برنج را در گونی‌های کنفی نگهداری شود و هرگز نمک به‌تنهایی روی برنج ریخته نشود، چرا که آن را پوک می‌کند و از مرغوبیتش می‌کاهد. همچنین مصرف زیاد برنج دودی که نوعی برنج عطری است توصیه نمی‌شود زیرا دود دادن باعث افزودن ترکیبات شیمیایی به محصول می‌شود که امروزه سرطان‌زایی آن ثابت شده است.

منبع: قدس آنلاین

مطلب مرتبط:

اگر اسهال، یبوست و دل درد دارید

دل درد کودکتان را آزار می دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ