با چه خوراکی هایی وزن کم کنیم؟

شاید شما هم جز افرادی هستید که قصد کاهش وزن دارید اما نمی توانید لذت غذا خوردن را کنار بگذارید. طبیعی است؛ خوردن، لذتی سالم در زندگی است البته به شرط اینکه متعادل و با توجه به نیازهای بدن باشد. در این باره باید توجه داشت که گرچه بعضی خوراکی ها به دلیل کالری بالا موجب افزایش وزن می شوند اما بعضی دیگر می توانند برای کاهش وزن مفید باشند. مقدار زیاد آب و فیبر و کالری بسیار کم مهم ترین ویژگی این خوراکی هاست.

سینه مرغ

برای کاهش وزن لازم است تا مقدار کالری دریافتی بدن کاهش یابد. اما این مسئله بدون احساس گرسنگی چطور ممکن است؟

علاوه بر پروتئین ها باید به مصرف خوراکی های سیر کننده نیز توجه داشت. این خوراکی ها انرژی را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند، بر خلاف قندها که انرژی کوتاه یا مدت متوسط را تامین خواهند کرد. مصرف چنین ترکیباتی در همه وعده ها از جمله صبحانه می تواند مانع از گرسنگی شدید شود.

سینه مرغ یکی از بهترین این خوراکی هاست البته به شرط اینکه بدون پوست مصرف شود. مزیت این گوشت نه تنها تامین پروتئین ( 26 گرم در هر 100 گرم) است بلکه چربی ندارد ( کمتر از 2 گرم در هر 100 گرم).

آندیو ( کاسنی فرنگی)

آندیو یکی از سبزیجات بسیار کم کالری است به طوری که 100 گرم آن 16 کیلو کالری دارد. در عین حال 95% آب دارد و از نظر فیبرهای غذایی و پتاسیم نیز غنی است. در نتیجه مدر و ملین است و انتخاب مناسبی در زمان کاهش وزن خواهد بود. جالب است بدانید که آندیو و بسیاری دیگر از سبزیجات جز خوراکی های با انرژی بالا هستند. همچنین نسبت به حجم، مقدار کالری کمتری دارند و می توانند بدون افزایش کالری غذا، احساس سیری طولانی تری ایجاد کنند.

بادمجان

بادمجان یکی از بهترین خوراکی های چربی سوز است. کالری پایینی ( حدود 19 کیلو کالری در هر 100 گرم) دارد اما مقدار فیبرهای آن بالاست. این فیبرها که پکتین نام دارند مانع از جذب چربی ها در روده می شوند.

اما نکته مهم در مورد طبخ بادمجان این است که در تماس با روغن مانند اسفنج عمل می کند. البته این حالت را در بدن نیز خواهد داشت. به همین دلیل در موارد رژیم های لاغری باید بدون چربی پخته شود. بخار پز کردن همراه با سیر و زنجبیل به عنوان چاشنی یکی از بهترین روش های طبخ است.

دارچین

یکی از خواص دارچین کند شدن جذب گلوکز و در نتیجه کاهش مقدار قند خون است. در نتیجه بدن قند کمتری را به شکل چربی ذخیره می کند و کاهش وزن راحت تر خواهد بود. استفاده از فواید دارچین در برنامه غذایی روزانه بسیار ساده است. کافی است به جای افزودن شکر به چای یا قهوه کمی دارچین اضافه کرد. علاوه بر اینکه برای تناسب اندام مفید است بسیار خوش طعم نیز خواهد بود.

فلفل

شروع غذا  با کمی فلفل به کمتر خوردن کمک می کند و کاهش کالری حدود 74 کیلو کالری در هر وعده خواهد بود. به علاوه، ترکیبات آنتی اکسیدانی فلفل با تحریک تولید آدرنالین و نوآدرنالین مصرف انرژی را افزایش می دهد. برای بهره مندی از این فواید لاغری، ذره ای فلفل را به همه غذاها بیافزایید. این کار همچنین به تدریج مصرف نمک را نیز کاهش می دهد.

چای سبز

خواص لاغری چای سبز امروزه کاملا شناخته شده است. این خواص به خاطر وجود ترکیبات مختلف است:‌

تئین موجب افزایش متابولیسم اصلی بدن یعنی مقدار کالری مصرف شده در غذا می شود.

تانین ها جذب چربی ها را متوقف می کنند.

کاتچین ها مولکول های آنتی اکسیدانی هستند که با تجمع چربی ها به خصوص در سطح شکم مقابله می کنند.

البته تاثیر حقیقی در کنار رژیم متناسب بروز می کند. یکی از ترکیبات کاتچین ها در چای سبز، کنترل بهتر اشتهاست.

برای بهره مندی از خواص چای سبز توصیه می شود روزانه 3 فنجان نوشیده شود.

قهوه

قهوه و خصوصا کافئین موجود در آن، 2 تاثیر لاغری اصلی دارد. نخست اینکه دفع مواد سمی از بدن را تسهیل می کند و دوم اینکه موجب فعال شدن کالری سوزی می شود.

البته نوشیدن قهوه باید تا 3 فنجان کاهش یابد زیرا مقدار بیشتر از این می تواند مضراتی از جمله اختلالات خواب، تحریک پذیری، ناراحتی های قلبی و… را در پی داشته باشد.

منبع: قدس آنلاین

مطلب مرتبط:

برای کاهش وزن قبل از خواب چه چیزی باید بخورید؟

چه کارهایی را برای کاهش وزن نباید انجام داد؟

سوپ چگونه باعث می شود لاغر شوید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ