کم‌خوابی باعث افزایش درد در افرادی می‌شود که از آرتروز زانو رنج می‌برند

maryam01
کم‌خوابی باعث افزایش درد در بیمارانی می‌شود که دچار التهاب مفصل زانو یا همان آرتروز زانو هستند. التهاب مفاصل نوعی بیماری شدید مفصلی است که منجر به درد و تورم مفاصل در قسمت دست‌ها، زانو و باسن می‌شود. محققان دریافته‌اند بیمارانی که دچار التهاب مفاصل هستند و از طرفی مشکل کم‌‌خوابی هم دارند، میزان حساس‌شدگی مرکزی بیشتر در آنها وجود دارد. حساس‌شدگی مرکزی اختلالی مربوط به سیستم عصبی است که با وخیم‌شدن دردهای مزمن همراه است. یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که افرادی که التهاب مفاصل و استخوان داشته و درد را فاجعه‌ساز نشان می‌دهند، میزان حساسیت‌شدگی مرکزی آنها بیشتر است.

کم‌خوابی باعث افزایش درد در بیمارانی می‌شود که دچار التهاب مفصل زانو یا همان آرتروز زانو هستند. التهاب مفاصل نوعی بیماری شدید مفصلی است که منجر به درد و تورم مفاصل در قسمت دست‌ها، زانو و باسن می‌شود.
محققان دریافته‌اند بیمارانی که دچار التهاب مفاصل هستند و از طرفی مشکل کم‌‌خوابی هم دارند، میزان حساس‌شدگی مرکزی بیشتر در آنها وجود دارد. حساس‌شدگی مرکزی اختلالی مربوط به سیستم عصبی است که با وخیم‌شدن دردهای مزمن همراه است. یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که افرادی که التهاب مفاصل و استخوان داشته و درد را فاجعه‌ساز نشان می‌دهند، میزان حساسیت‌شدگی مرکزی آنها بیشتر است.
طی تحقیقی، محققان ۲۰۸ شرکت‌کننده را به خاطر التهاب مفاصل مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد افرادی که التهاب مفاصل زانو داشته و در عین حال مشکلات بی‌خوابی هم داشتند، میزان حساسیت‌شدگی مرکزی در آنها بیشتر بود. این تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند بیمارانی که مشکل کم‌خوابی و مقیاس بالای فاجعه‌سازی داشتند، میزان حساسیت‌شدگی در آنها بیشتر گزارش شد. همچنین باید گفت که میزان حساسیت‌شدگی مرکزی به شکل بارزی با دردهای شدید بالینی هم مرتبط است.
(منبع: allhealthsite)

چه کنیم در پیری آرتروز نگیریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ