پروبیوتیک، خطر اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک را کاهش می‌دهد

maryam01
دانشمندان طی تحقیقاتی دریافته‌اند که مصرف پروبیوتیک همراه با آنتی‌بیوتیک می‌تواند مانع از بروز عوارض جانبی آن شود. آنتی‌بیوتیک در روند فعالیت یک نوع باکتری که در داخل معده زندگی می‌کنند اختلال ایجاد کرده و مانع از فعالیت سایر باکتری‌های خطرناک می‌شود. برخی از افرادی که دارای باکتری سی دفیسیل هستند ممکن است علائمی در آنها دیده نشود، در حالی‌که بقیه ممکن است اسهال یا التهاب قولون داشته باشند. وجود یک باکتری خوب و مفید یا مخمر در غذاهای پروبیوتیکی و مکمل‌ها می‌تواند روشی ارزان و مطمئن برای پیشگیری از بروز اسهال سی دفیسیل باشد.

دانشمندان طی تحقیقاتی دریافته‌اند که مصرف پروبیوتیک همراه با آنتی‌بیوتیک می‌تواند مانع از بروز عوارض جانبی آن شود.
آنتی‌بیوتیک در روند فعالیت یک نوع باکتری که در داخل معده زندگی می‌کنند اختلال ایجاد کرده و مانع از فعالیت سایر باکتری‌های خطرناک می‌شود. برخی از افرادی که دارای باکتری سی دفیسیل هستند ممکن است علائمی در آنها دیده نشود، در حالی‌که بقیه ممکن است اسهال یا التهاب قولون داشته باشند.
وجود یک باکتری خوب و مفید یا مخمر در غذاهای پروبیوتیکی و مکمل‌ها می‌تواند روشی ارزان و مطمئن برای پیشگیری از بروز اسهال سی دفیسیل باشد. همان‌طور که می‌دانید درمان این نوع اسهال بسیار هزینه‌بر است.
خوردن غذاهایی که حاوی پروبیوتیک هستند مانند ماست، خطر اسهال را به خاطر مصرف آنتی‌بیوتیک کاهش می‌دهد. محققان در تحقیقاتی که بر روی ۴۲۱۳ فرد بزرگسال و بچه انجام دادند به این نتیجه رسیده‌اند که ۲ درصد از افرادی که پروبیوتیک مصرف می‌کنند در مقایسه با ۶ درصد از بیمارانی که به آنها دارونما داده شد، اسهال ناشی از سی دفیسیل وخیم‌تر شد.
محققان معتقدند: در بازه‌ی زمانی کوتاه‌مدت، مصرف پروبیوتیک‌ها همراه با آنتی‌بیوتیک می‌تواند روشی مطمئن و مؤثر برای پیشگیری از اسهال ناشی از عفونت کلوستریودم دفیسیل باشد. در واقع اگر شروع برنامه‌‌ رژیمی مصرف پروبیوتیک، با مصرف آنتی‌بیوتیک همراه باشد می‌تواند تأثیرات خوبی به همراه داشته باشد.
(منبع: mayoclinic)

از فواید باکتری های پروبیوتیک چه می‌دانید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ