رابطه تعیین‌کننده سنگ کلیه و پوکی استخوان

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد که بین سنگ کلیه و پوکی استخوان ارتباطی وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که بین سنگ کلیه و پوکی استخوان ارتباطی وجود دارد.
اخیرا محققان در بریتانیا بر روی ۵۲۰۰۰ بیماری که سنگ کلیه داشتند و نیز بیش از ۵۱۷۰۰۰ فردی که سنگ کلیه نداشتند تحقیقاتی انجام دادند. در یک بازه‌‌ی پنج ساله آن‌ها به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که سنگ کلیه داشتند به طور بارزی بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان قرار داشته و این مسئله ممکن است بر تمام استخوان‌ها تأثیر بگذارد.
در کل٬ مردانی که سنگ کلیه دارند تا ۱۰ درصد نسبت به افرادی که سنگ کلیه ندارند خطر شکستگی استخوان در آنها بیشتر است. این خطر در بین پسران نوجوان‌٬ خصوصا آن دسته از پسرهایی که سنگ کلیه دارند نسبت به آنهایی که ندارند بسیار بالاتر بوده و خطر شکستگی استخوان تا ۵۵ درصد در آنها بیشتر دیده شده است.
آن دسته از زنانی که سنگ کلیه دارند٬ خطر شکستگی استخوان از ۲۰ تا ۶۰ سالگی در آنها بین ۱۷ تا ۵۲ درصد است. این در حالی ا‌ست که این خطر در بین زنان ۳۰ تا ۳۹ ساله بسیار بیشتر گزارش شده است.
البته باید گفت که این تحقیقات تنها به ارتباط بین سنگ کلیه و خطر شکستگی استخوان اشاره کرده و اصلا به تشریح آن و یا رابطه‌ی علت و معلولی میان آنها نپرداخته است. با این حال٬ محققان معتقدند که تلاش‌های اخیر در پی آن است تا بتواند مقاومت استخوانی بیمارانی را که سنگ کلیه دارند در برابر آسیب‌ها و شکستگی‌ها تقویت کرده و افزایش دهد.
(منبع: mayoclinic)

۱۰ قدم از پوکی استخوان فاصله بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ