استفراغ به دلایل اجتماعی!

maryam01
افرادی که این اختلال را دارند معمولا برای استفراغ زدن جلوی خود را می‌گیرند تا مشکل‌شان مشخص نشود.

یک مؤلفه روانشناختی قدرتمند برای استفراغ وجود دارد که قویا از سوی واکنش‌های مغزی تنظیم می‌شود. این بدان معناست که استفراغ یک بُعد اجتماعی دارد که می‌تواند به خاطر بو، دید و یا فکر کسی باشد که با این عوامل تحریک شده و در واکنش به آن استفراغ می‌زند.
برخی از دلایل اجتماعی استفراغ عبارتند از:
انگیزه‌ی استفراغ
اختلالات خوراکی مانند اختلال پرخوری عصبی که به خاطر تشویش، احساس گناه و عق زدن‌های اجباری و تحریک انتهای گلو برای استفراغ کردن انجام می‌شود. افرادی که این اختلال را دارند معمولا برای استفراغ زدن جلوی خود را می‌گیرند تا مشکل‌شان مشخص نشود.
استفراغ به خاطر افکار، بوها و دیدن مناظر نامساعد و ناخوشایند
دیدن، بوییدن، ذهنیات و افکار کسی که استفراغ می‌زند می‌تواند در برخی مواقع عامل اصلی تحریک و انجام این عمل باشد. این پدیده معمولا به شکل گروهی رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد که اجداد انسان در دوران قدیم برای محافظت از خود در مقابل خشونت، این واکنش را از خود نشان می‌دادند. اگر یکی از اعضای این گروه به طور نامساعدی نسبت به خوردن یک نوع توت یا برگ درخت واکنش نشان می‌داد، سایر اعضای گروه هم به همان طریق برای پیشگیری از مسمومیت تصادفی همان واکنش را نشان می‌دهند.
مراسم متعددی هم‌چون جشن‌های آیاهائوسا و برخی روش‌های خاص یوگا و برنامه‌های سم‌زدایی، بیشتر تمرکزشان بر تحریک استفراغ اجباری توسط یک شخص یا یک گروه است. تمرینات یوگای هندیان باستان با استفاده از روش‌های خاصی به منظور تحریک جهت استفراغ انجام می‌شود. به طور مشابه، برنامه‌های سم‌زدایی جدید و رژیم‌های غذایی باب روز هم به منظور خالی‌ کردن محتویات معده از طریق استفراغ اجباری صورت می‌گیرد.
(منبع: medicinenet)

استفراغ در کودکان و راه‌های درمان آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ