آیا می‌توان مشکل کاهش شنوایی را معکوس کرد؟

maryam01
برای بسیاری از مردم باور این مسئله بسیار عجیب است که می‌توان مشکل کاهش ‌شنوایی را برطرف کرد. برخی از انواع کاهش ‌شنوایی‌ها موقتی بوده و به مرور زمان و مصرف دارو برطرف می‌شود و برخی دیگر از انواع آن هم دائمی است. در اغلب موارد، درمان کاهش ‌شنوایی‌هایی که به گوش آسیب وارد می‌کنند، دشوار است. شاید بعد از مراجعه به متخصص گوش، متوجه شوید که مشکل کاهش ‌شنوایی‌‌تان ناشی از انسداد به خاطر چرک و جرم گوش است. شاید احمقانه به نظر برسد اما در اکثر موارد، تمیز کردن یا شستشوی گوش، راه چاره نیست. وقتی دوش می‌گیرید یا شنا می‌کنید، جرم گوش شما تَر شده و باز می‌شود و این به گرفتگی می‌انجامد. البته همیشه هم این اتفاق نمی‌افتد، اما هر ساله مردم برای از بین بردن جرم گوش و مشکلات آن به پزشک عمومی یا متخصص شنوایی مراجعه می‌کنند. این نوع کاهش ‌شنوایی را می‌توان به سادگی درمان کرد.

برای بسیاری از مردم باور این مسئله بسیار عجیب است که می‌توان مشکل کاهش ‌شنوایی را برطرف کرد. برخی از انواع کاهش ‌شنوایی‌ها موقتی بوده و به مرور زمان و مصرف دارو برطرف می‌شود و برخی دیگر از انواع آن هم دائمی است. در اغلب موارد، درمان کاهش ‌شنوایی‌هایی که به گوش آسیب وارد می‌کنند، دشوار است.
کاهش ‌شنوایی موقت
شاید بعد از مراجعه به متخصص گوش، متوجه شوید که مشکل کاهش ‌شنوایی‌‌تان ناشی از انسداد به خاطر چرک و جرم گوش است. شاید احمقانه به نظر برسد اما در اکثر موارد، تمیز کردن یا شستشوی گوش، راه چاره نیست. وقتی دوش می‌گیرید یا شنا می‌کنید، جرم گوش شما تَر شده و باز می‌شود و این به گرفتگی می‌انجامد. البته همیشه هم این اتفاق نمی‌افتد، اما هر ساله مردم برای از بین بردن جرم گوش و مشکلات آن به پزشک عمومی یا متخصص شنوایی مراجعه می‌کنند. این نوع کاهش ‌شنوایی را می‌توان به سادگی درمان کرد.
کاهش ‌شنوایی مربوط به عصب حسی، یا ناشنوایی ناگهانی بی‌هیچ علائم مرتبطی نظیر زنگ زدن گوش‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند موقت باشد. زمانی که این مشکل پیش آمد، بیمار باید سریعا به فکر درمان آن باشد. اگر یک تا دو هفته درمان را به تعویق بیندازد، ممکن است این مشکل موقت، به یک مشکل دائمی تبدیل شود.
کاهش ‌شنوایی دائمی
کاهش ‌شنوایی به خاطر سر و صدا می‌تواند دائمی باشد. در واقع کاهش ‌شنوایی به دلیل آسیب پرده‌ی صماخ و یا آسیب سر می‌تواند به یک مشکل دائمی تبدیل شود. همچنین بیماری‌های ژنتیکی هم ممکن است باعث شود که مشکلات شنوایی فرد، به مشکلاتی دائمی تبدیل شده و کل زندگی او را تحت‌الشعاع قرار دهد.
اخیرا محققان طی آزمایشاتی موفق شده‌اند با استفاده از روش ژن‌درمانی، مشکلات کاهش ‌شنوایی را از بین برده یا آنها را کم‌رنگ کنند. وقتی فردی به خاطر سر و صدا مشکل شنوایی پیدا می‌کند، موهای ریز گوش داخلی او که در قابلیت شنیدن نقش مهمی دارند، آسیب می‌بینند. این روش ژن‌درمانی جدید توانسته با تحریک این موها، باعث رشد مجدد آنها شود تا گوش کمتر آسیب ببیند.
(منبع: webmd)

کاهش ‌شنوایی، بخش اجتناب‌ناپذیر سالخوردگی نیست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ