تشخیص سریع یرقان در کودکان با اپلیکیشن جدید گوشی‌های هوشمند

maryam01
متاسفانه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین نوزادانی که کمتر از یک هفته است به دنیا آمده‌اند، یرقان است. وقتی پوست نوزاد زرد می‌شود نشانه‌ی آن است که نوزاد دچار یرقان شده و نمی‌تواند بیلیروبین شیمیایی را از بدن دفع کند. اما در برخی مواقع تشخیص این تغییر رنگ بسیار دشوار است و اگر یرقان شدید درمان نشود، می‌تواند برای بچه مضرّ باشد. اخیرا مهندسان و پزشکان دانشگاه واشنگتن اپلیکیشنی را برای گوشی‌های هوشمند طراحی کرده و ساخته‌اند که می‌تواند به طور دقیق، یرقان را در نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند شناسایی کرده و ظرف چند دقیقه نتایج را به والدین و پزشکان اعلام کند. از این اپلیکیشن در قالب ابزاری برای لایه‌نگاری بدن و جهت تشخیص نیاز نوزاد به آزمایش خون و میزان بالای بیلیروبین استفاده می‌شود.

متاسفانه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین نوزادانی که کمتر از یک هفته است به دنیا آمده‌اند، یرقان است. وقتی پوست نوزاد زرد می‌شود نشانه‌ی آن است که نوزاد دچار یرقان شده و نمی‌تواند بیلیروبین شیمیایی را از بدن دفع کند. اما در برخی مواقع تشخیص این تغییر رنگ بسیار دشوار است و اگر یرقان شدید درمان نشود، می‌تواند برای بچه مضرّ باشد.
اخیرا مهندسان و پزشکان دانشگاه واشنگتن اپلیکیشنی را برای گوشی‌های هوشمند طراحی کرده و ساخته‌اند که می‌تواند به طور دقیق، یرقان را در نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند شناسایی کرده و ظرف چند دقیقه نتایج را به والدین و پزشکان اعلام کند. از این اپلیکیشن در قالب ابزاری برای لایه‌نگاری بدن و جهت تشخیص نیاز نوزاد به آزمایش خون و میزان بالای بیلیروبین استفاده می‌شود.
تقریبا هر نوزادی دچار یرقان می‌شود، و معمولا پیش از آنکه میزان بیلیروبین آنها به اوج خود برسد، نوزادان از بیمارستان مرخص شده و به خانه فرستاده می‌شوند. تستی که توسط اپلیکیشن جدید گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود برای نوزادان در هفته‌ی اول بعد از زایمان بسیار مفید است. این اپلیکیشن که BiliCam نام دارد با استفاده از دوربین گوشیِ هوشمند و یک فلش و یک کارت درجه‌بندی رنگی انجام می‌شود. والدین یا متخصصان می‌توانند این اپلیکیشن را دانلود کرده، کارت را روی شکم نوزاد گذاشته و بعد از عکس گرفتن نتایج را روی کارت ببینند. این کارت، می‌تواند رنگ و وضعیت‌های مختلف پوستی را درجه‌بندی و محاسبه کند. اطلاعات به دست آمده از آن عکس، توسط الگوریتم یادگیری ماشینی تحلیل شده و اطلاعات حاصل از تحلیل درجه‌ی بیلیروبین نوزاد به گوشی والدین ارسال می‌شود.
(منبع: mayoclinic)

یرقان چه علایمی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ